Autonieuws: Varia

Experts trekken haalbaarheid zelfrijdende auto in twijfel

De volledig zelfrijdende auto staat voor de deur, zo klonk de tendens de afgelopen jaren. Nu beginnen experts de haalbaarheid van de hoogste mate van autonomie in twijfel te trekken. Is autonoom rijden op niveau 5 wel echt klaar, of überhaupt zelfs mogelijk?

Wie op een autosalon rondloopt en naar conceptcars kijkt, krijgt het idee dat een zelfrijdende auto zonder stuur zo goed als klaar is en aan de deur komt aankloppen. Niveau 5 heet dat in het vakjargon, de mate van autonomie waarin een auto volledig zelfstandig een traject aflegt van deur tot deur zonder dat daar de tussenkomst van een chauffeur of passagier voor nodig is.

Niveau 2 en 3

Vandaag is de zelfrijdende auto op niveau 2 bijna volledig ingeburgerd, in auto’s met adaptieve cruise control en rijstrookhulp die toelaten dat je enkele seconden je handen van het stuur kunt houden. Zelfs niveau 3, waarbij de chauffeur zijn aandacht effectief van de weg mag houden, hoeft in de praktijk alleen nog een wettelijke klip te omzeilen voor het ook bij ons ingang zal vinden.

Gaat het nu in sneltempo richting niveau 5? Nee, zo zeggen steeds meer experts: er zijn teveel verschillende soorten weginfrastructuur en teveel onvoorspelbare factoren waar een zelfrijdende auto rekening mee moet houden om binnen afzienbare tijd klaar en commercialiseerbaar te zijn.

Image
Zelfrijdende auto

“Verkoopbaar product nog veraf”

James Kuffner, die meewerkte aan Googles zelfrijdende auto en nu Toyota’s onderzoeksafdeling rond autonoom rijden en kunstmatige intelligentie leidt, zegt dat prototypes perfect mogelijk zijn, maar dat een verkoopbaar product nog veraf is. Toyota wil vanaf 2020 auto’s hebben die volledig autonoom op de snelweg kunnen rijden, om dan pas richting lokale wegen te kijken.

Dat heeft tijd nodig, zegt Kuffner, die zegt dat een volledig zelfrijdende auto vandaag nog veel beperkingen vraagt: “Een afgebakend gebied, weinig verkeer, mooi weer, tragere snelheden,… Dat is wat we vandaag kunnen uitrollen. Maar de vraag is hoeveel grenzen we moeten afbakenen en wat de meerwaarde dan is.”

Image
Zelfrijdende auto

Onvoorspelbaar wegennet

En dan zijn er nog de verschillende internationale wetgevingen en de weginfrastructuur die van land tot land verschilt. Zelfs Steve Wozniak, medeoprichter van Apple en ooit fervent voorstander van de zelfrijdende auto, ziet de onvoorspelbaarheid van het wegennet als het grootste struikelblok. “Als we wegen uniform en voorspelbaar zouden maken, ze perfect in kaart zouden kunnen brengen, vrij zouden kunnen houden van afval of wegenwerken, dan maakt niveau 5 een kans”, zegt Wozniak.

“We hebben het grote publiek doen geloven dat een auto nieuwe of onvoorspelbare situaties zou kunnen verwerken en perfect zou weten wat hij ermee moet doen. Maar dat is vandaag nog niet realistisch. Ik vraag me zelfs af of ik zelf niveau 5 ooit nog zal zien.” Wozniak ziet zelfrijdende technologie vandaag liever gebruikt worden als vangnet voor de chauffeur, wanneer die in een moeilijke situatie terechtkomt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen