Autonieuws: Varia

VAB: "Vlaming blijft auto’s kopen, maar 1 op 3 stelt aankoop even uit"

Nu de coronacrisis zijn strenge greep op de autoshowrooms begint te lossen, blijkt het virus een invloed na te laten op ons aankoopgedrag. De Vlaming koopt later, kleiner, en zelfs iets meer tweedehands. Dat blijkt uit een rondvraag van mobiliteitsorganisatie VAB.

Volgens mobiliteitsorganisatie VAB heeft de coronacrisis een duidelijke invloed op de manier waarop we een auto kopen. Uit een rondvraag bij meer dan 10.000 automobilisten blijkt dat wie tussen nu en drie jaar een nieuwe auto wou kopen, dat sowieso zal blijven doen. Toch stelt zowat een op drie kopers (35 procent) zijn aankoop enkele maanden uit. Bijna een op vijf (17 procent) wil zelfs een jaar of meer wachten.

Kleiner en goedkoper

Opmerkelijk is dat de coronacrisis ook een financiële invloed heeft op het aankoopgedrag van de Vlaming. Bijna een op drie kopers (31 procent) kiest voor een kleiner model als hij tussen dit en drie jaar een nieuwe auto koopt. Zowat een op vier (26 procent) switcht naar een ander merk om te besparen. Een op tien kopers (10 procent) kiest door de financiële gevolgen van de coronacrisis niet langer voor een nieuwe auto, maar voor een tweedehandswagen.

Op de tweedehandsmarkt is de invloed van de coronacrisis eveneens merkbaar. Bijna de helft van de kopers (46 procent) stelt zijn aankoop uit, iets meer dan een op vijf kopers (22 procent) wil zelfs meer dan een jaar wachten. Meer dan een koper op drie kiest door de financiële gevolgen van de crisis voor een kleiner model (37 procent) of ander merk (35 procent).

Online informeren

De Vlaming blijft wel de showroom bezoeken, stelt VAB vast. Bijna negen op tien kopers (86 procent) wil de auto gezien hebben, vier op vijf kopers wil persoonlijk advies (81 procent) of een testrit (79 procent). Digitaal kopen zonder contact met een verkoper kan amper een op tien kopers (12 procent) overtuigen. Wel informeert de Vlaming zich op voor hand op het internet over het aanbod (71 procent) en bekijkt hij video’s van de auto die hij op het oog heeft (66 procent). Daarna maakt 84 procent van de Vlamingen een afspraak bij de dealer.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen