Autonieuws: Varia

Nissan heeft “12 tot 14 maanden te leven” tenzij investeerder wordt gevonden

Nissan zit officieel in zwaar weer. Zo pakte het merk eerder al uit met een noodplan vol ontslagen, fabriekssluitingen en vertragingen maar nu maken hooggeplaatsten binnen het bedrijf een verontrustende voorspelling. Zo zou Nissan nog maar een jaar te leven hebben, tenzij het een nieuwe cash cow vindt…

Begin deze maand ging Nissan in “noodmodus” — niet onze woorden maar die van de CEO, Makoto Uchida. Die kondigde toen aan vrijwillig de helft van zijn loon af te staan in een poging om het merk te redden, maar de beste man deelde natuurlijk niet alleen in de brokken. Zo zouden er ook 9.000 jobs sneuvelen, moest de productie met 20 procent teruggeschroefd worden en ging Nissan zijn aandelen in Mitsubishi verkopen… En zelfs dat zou blijkbaar niet genoeg zijn.

Leegte van Renault opvullen

In een gesprek met Financial Times hebben twee hoge piefen binnen het bedrijf, wiens namen niet genoemd worden, verklapt hoe slecht Nissan er écht voor staat. Zo zou de autobouwer nog 12 tot hoogstens 14 maanden hebben om de boel te redden en één van de belangrijkste redenen daarvoor schuilt blijkbaar in de band met Renault. Dat had voorheen namelijk bijna de helft van Nissan in handen maar in een poging om evenwaardig te worden in hun alliantie, verkleinde Renault zijn aandeel naar 15 procent. De bijwerking is echter dat Nissan temidden zijn strubbelingen dringend een nieuwe investeerder nodig heeft; anders houdt het merk het niet lang meer vol.

Image
Nissan problemen 2024

Dat moet ook best een rijke investeerder worden om de leegte op te vullen die Renault achter laat, maar misschien heeft Nissan die investeerder al gevonden. Zo kondigde het merk eerder dit jaar aan dat het samen met landgenoot Honda EV’s zou gaan bouwen en volgens sommige bronnen zou die laatste overwegen om aandelen van Nissan te kopen. Daarover is echter nog niks zeker, dus in de tussentijd doet het merk zijn uiterste best om de verkopen op te drijven. Vooral de VS en China zijn daarin cruciale markten maar wil ook jij je steentje bijdragen, overweeg dan eens een Nissan Aria in plaats van een VW ID.4 of ga voor Nissans cash cow: de Qashqai. Je hebt onze zegen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen