Heb je net een gloednieuwe BMW met een dieselmotor gekocht? Dan heb je niks om je voor te schamen, wel integendeel. Op het moment dat die BMW namelijk van de productielijn rijdt, is hij minder vervuilend dan een exemplaar op benzine. Dat ligt aan de specifieke ‘diesel’ die de fabriek daar nu voor gebruikt.
Diesel is het sap van de duivel, of dat is toch de perceptie tegenwoordig in autoland. Zo weren een aantal steden in verschillende landen sneller dieselwagens uit hun centra dan auto’s op benzine — al keren die steden ook bij ons stilaan op hun stappen terug. Het resultaat blijft echter dat iedereen en hun grootmoeder ervan overtuigd is dat diesel verbranden slechter is dan benzine verbranden… tenzij dat in een fabriek van BMW gebeurt, blijkbaar.
90 procent minder CO2
Net als in andere fabrieken worden pas geproduceerde auto’s natuurlijk voorzien van een klein beetje brandstof, kwestie van op eigen kracht van de productielijn en op en af het transport te kunnen rijden. Bij die ‘eerste tankbeurt’ gaat het gemiddeld om 5 tot 8 liter brandstof maar in het geval van zijn dieselwagens belooft BMW daarvoor geen gewone diesel meer te gebruiken. In de plaats daarvan gaan de fabrieken in München, Dingolfing, Regensburg en Leipzig voortaan plantaardige olie tanken, want dat lusten die motoren blijkbaar ook. Lees echter even door voor je de zonnebloemolie uit de keuken in je BMW gaat gieten, want de term “plantaardige olie” vertelt natuurlijk nog niet het halve verhaal.
Zo heet de specifieke brandstof die ze in de fabriek gaan tanken ‘HVO 100’. Dat is kort voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’ en de ‘100’ duidt aan dat het om de puurst mogelijke vorm gaat. HVO 100 is een hernieuwbare dieselvervanger van de Finse producent Neste en het goedje bestaat voornamelijk uit plantaardige oliën, restoliën en afvalvetten zoals — jawel — frituurvet. Kort door de bocht worden daar de zuurstofmoleculen uit verwijderd door middel van waterstof en het eindresultaat is niet alleen géén fossiele brandstof, maar stoot ook 90 procent minder CO2 uit in het productieproces. Die vier Duitse fabrieken bouwen samen meer dan de helft van alle dieselwagens van BMW, dus volgens het merk zou het resultaat een flinke besparing in CO2 moeten betekenen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen