De Ford Fiesta is niet meer, al is het misschien toch niet helemaal over en uit voor het bekende naamplaatje. Er zou namelijk toch een manier kunnen zijn waarop Ford een nieuwe Fiesta uit de grond kan stampen. Die manier komt echter niet van Ford zelf, maar van… Volkswagen.
Tel je tegenwoordig de EV’s in de gemiddelde Ford-showroom, dan vind je er aanzienlijk meer dan een paar jaar geleden. Zo was er natuurlijk altijd al de Mustang Mach-E maar die krijgt tegenwoordig gezelschap van een elektrische e-Tourneo Courier en de Puma Gen-E. Daarnaast heeft Ford ook de Explorer en Capri maar die staan stiekem niet op een platform van Ford zelf. In de plaats daarvan gebruiken ze techniek van Volkswagen, en dat duo blijft daarin misschien niet alleen.
Volkswagen ID.2 voor Ford?
Het Britse AutoExpress heeft namelijk wat informatie losgeweekt over deze samenwerking tussen Ford en Volkswagen, maar dat deed het niet gewoon bij een hoge pief van Ford zelf. In de plaats daarvan gebeurde het interview met ene Martin Sander, tegenwoordig marketingbaas bij Volkswagen maar tot vorig jaar wel topman van Fords elektrische Model E-afdeling. Die spreekt over een project dat “heel, héél succesvol” is, al verduidelijkt hij niet of dat enkel voor Volkswagen of ook voor het ietwat worstelende Ford zo is. Hoe dan ook zou de samenwerking zo succesvol zijn, dat Ford en Volkswagen overwegen om ook in de toekomst nog elektrische platforms te gaan delen.

Veel meer woorden maakt de man er niet aan vuil, maar dat houdt ons niet tegen om even te bezinnen over wat die toekomstige elektrische platforms zouden kunnen zijn. Dat brengt ons meteen bij Volkswagens MEB Entry-basis, die straks onder de ID.2 gaat zitten. Dat wordt een B-segment hatchback van zo’n 25.000 euro dus daar zou Ford in principe een Fiesta-opvolger op kunnen bouwen — maar dan wel elektrisch. Deze redenering is trouwens niet compleet uit de lucht gegrepen want twee jaar geleden hintte diezelfde Martin Sander al eens naar zo’n Fiesta op VW ID.2-basis, maar toen deed hij dat nog in zijn rol bij Ford. Nu hij hetzelfde opnieuw doet bij Volkswagen, lijken beide kanten er dus wel serieus over na te denken… Al wordt voorlopig natuurlijk nog niks officieel bevestigd.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen