Rijtest

Rijtest: Mercedes CLA 45 AMG 4Matic

Tot voordien was de C-Klasse in AMG-vorm de instapper van dienst bij Affalterbach als je zocht naar een bloedsnelle sedan. Nu komt er aflossing in de vorm van de CLA 45 AMG. Een waardige instapper, of een light-product dat je op je honger laat zitten?

Heilige huisjes worden niet gespaard ten huize AMG bij het creëren van hun A-klasse derivaten. Hatchbacks, Mini-SUV's, vierwielaandrijving en viercilinders, je kan het zo gek niet bedenken of ze lanceren het. Zeker de viercilinder zorgde voor vrees bij de liefhebbers van de heerlijke V8-sound in AMG's. Toch weten echte puristen dat de jongens niet aan hun proefstuk zijn.

Eind jaren tachtig lanceerde AMG al een sedan met viercilinder toen ze nog niet onder Mercedes-vlag opereerden. Dit in de vorm van de Mitsubishi Galant AMG. Jups, een Japanse AMG! De 4G63 viercilinder werd opgepompt tot 170 pk en 191 Nm. De aandrijving gebeurde op de voorwielen. Dat las je goed, in Affalterbach hebben ze ooit een voorwielaangedreven AMG gecreëerd. Dus qua heilige huisjes zit het anno 2014 best goed bij de CLA 45 AMG.

Image
Mercedes-CLA-45-AMG

Bariton

Gelukkig geen voorwielaandrijving in de krachtigste CLA, wel vier aangespoorde pootjes. Dat is geen overbodige luxe. Want de 1.991 cc grote viercilinder weet in samenwerking met een Borg Warner twin-scroll turbo 360 pk en een stevige 450 Nm op te wekken. Dat zijn cijfers die in de buurt komen van de C 55 AMG (W203) van zo'n tien jaar geleden. We gaan zelfs een stap verder door te stellen dat de kleine sedan - of vierdeurscoupe, zo u wil - een halve seconde sneller is naar de honderd en een stuk zuiniger is dan de C 55. Zelfs tegenover de laatste generatie - onder de noemer - C 63 AMG, moet hij maar 0,1 seconde laten vallen. Stevige cijfers.

Image
Mercedes-CLA-45-AMG

Toch moet hij zijn meerdere erkennen in de hernemingen. Daar waar de stuwende V8'en bij zijn grotere broertjes voor een heerlijk buikgevoel zorgen, doet de viercilinder het een stuk discreter. Nog steeds meer dan snel genoeg, maar niet met zoveel bruutheid. Al doet de bariton in de uitlaat er alles aan om je net nog even de rechtervoet neer te houden, want op het vlak van geluid levert Mercedes een pareltje af. Enige viercilinder die een evenwaardig geluidsallooi weet te produceren is die in de nieuwe Golf R.

Verfijnde ophanging

Ook op het vlak van rijkwaliteit weet de kleinste AMG te excelleren. Toegegeven, de vierwielaandrijving zorgt misschien wel voor droge & voorspelbare rijkwaliteiten en een eerdere neiging tot onderstuur dan overstuur. Toch voelt het chassis en de ophanging als een aangenaam geheel aan. Waar de sportophanging in de reguliere CLA wel lijkt te bestaan uit een hoop stenen, krijg je in de deze Sport Sedan een verfijnder product. Nog steeds stap je na 400 autostradekilometers uit met een gepijnigde rug, maar dat zal eigenaars worst wezen.

Image
Mercedes-CLA-45-AMG

Want met de CLA 45 AMG wil je geen lange afstanden malen, wel de plaatselijke binnenbaantjes onveilig maken. En daar speelt hij dan ook een glansrol. Heerlijke tussenversnellingen, luide ploffen en een chassis dat genoeg vertrouwen geeft om de volgende keer weer net iets sneller die bocht in te sturen. Enige pretbederver is misschien wel de 7G-DCT-versnellingsbak. Die heeft het soms wat moeilijk met bevelen op te volgen en durft zeker bij stevig doortrekken van één naar twee na een scherpe bocht even zijn plaats in de auto te vergeten. Net zoals de turbo trouwens, die af en toe wel naar lucht lijkt te happen om de viercilinder te kunnen aanzwepen.

M'as-tu vu

Indien je liever niet opvalt, opteer je best voor de A 45 AMG, want de CLA 45 AMG heeft ongeziene présence. In standaardtrim is de CLA al geen subtiele wagen, maar onze Edition 1 met matzwarte velgen, stickerpartij en rode accenten was een koppendraaier van jewelste. Zelfs tijdens de fotoshoot moesten we meermaals het werk neerleggen omdat de zoveelste arbeider stopte om een kijkje te nemen (al kan dat ook veel met de locatie te maken hebben). Hoewel de CLA een deel van zijn klasse verliest door die opvallende ingrepen staat het hem stiekem best goed. Natuurlijk kan je hem ook 'subtieler' bestellen. Weggevers zijn dan de bredere bumpers, joekels van uitlaten en grotere remschijven.

Image
Mercedes-CLA-45-AMG

Binnenin zien we opvallend veel plastic voor een AMG, maar goed, de A-Klasse blijft nu eenmaal de instapper van Mercedes. Verder voelt het geheel vertrouwd Mercedes aan. Enkel blijven we onze vragen hebben bij de ventilatiemonden die - bij het draaien - wel heel fragiel lijken. Toegegeven, ze zien er geweldig uit, maar het is zonde dat het tactiele element niet snor zit. Opvallendste kenmerken in het interieur zijn de knap gestileerde schakelpook met Affalterbach-logo en de heerlijke omsluitende kuipzetels van Recaro. The devil is in the detail.

Image
Mercedes-CLA-45-AMG

Dure rekel

De hamvraag blijft natuurlijk wel voor wie deze CLA met AMG-power is. Met zijn stevig instapprijsje van 56.991 euro laat je veel geld achter bij de Mercedes-dealer. Zeker als je weet dat Audi een S3 Berline voor 15.000 euro minder aanbiedt. Toegegeven, de jongen uit Ingolstadt heeft wel een pak minder présence en moet het doen met maar 300 pk. Prestatiegewijs is-ie dus een stuk braver. Ook leuk om weten; de CLA 45 AMG stoot 161 g/km CO2 uit terwijl de S3 Berline 162 g/km CO2 uitstoot. Betere prestaties en groener. 15.000 euro blijf echter wel een smak geld. Voor het geld van een instapper CLA 45 AMG loop je bij Audi bijvoorbeeld buiten met een veel grotere S4 Berline met heerlijke V6.

Image
Mercedes-CLA-45-AMG

BMW M-Technik heeft momenteel nog geen antwoord op AMG. Al zou die er op lange termijn wel kunnen komen in de vorm van de M235i Gran Coupé. Bij Mercedes kunnen ze de prijspijn wel iets verzachten. Want de viercilinder heeft een bijkomend voordeel; het verbruik is om weg te lachen. Wij reden 7,4 liter per honderd kilometer op de autostrade, 11,2 met het nodige hooliganisme en een knap gemiddelde van 9,5. Straffe cijfers.

Conclusie

De CLA 45 AMG is een meer dan volwaardige instapper bij AMG met zijn heerlijk geroffel, dagdagelijks bruikbaarheid en stevige prestaties. Toch mist hij net dat stout kantje dat AMG's typeert. De kleine sedan heeft nooit zin om het je te moeilijk te maken en is nooit zo slechtgezind dat hij je uit de bocht wil smijten. Anderzijds zorgt dat karakter ervoor dat je hem met liefde de kleinere baantjes opstuurt om wat plezier te gaan halen. Niet slecht voor een baby-AMG...

Image
Eerste-rijervaring

Specificaties

Vermogen360 pk
Overbrenging7-bak automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 485 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 71 354
Prijs basismodel€ 56 991
0 tot 100 km/u4.60 sec
Gemiddeld testverbruik9.40L/100km
Max. kofferinhoud470 L
CO2-uitstoot161 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen