Rijtest: Mercedes A 45 AMG

Mercedes A45 AMG

Wij Europeanen worden verwend met een overvloed aan Hot Hatches. Terwijl we onderaan het spectrum nog gezonde cijfers zien heb je bovenaan al minimum een grote turbo en 300 pk nodig. Moeten we dan niet stilletjes de Hot Hatch opnieuw gaan definiëren?

Onderaan het Hot Hatchiaans spectrum zien we sprintcijfers van 6,9 seconden en prijzen van maximum 25.000 euro. Cijfers die ongeveer nog tot de originele Hot Hatch filosofie horen, zoals uitgestippeld door collega Yves. En dan hebben we deze, de Mercedes-Benz A 45 AMG.

Andere klasse

Met een vanafprijs van 48.642 euro ligt zijn prijs tweemaal zo hoog als die van zijn tafelgenoten en tegelijk ligt hij ver buiten het bereik van diens originele kopers. Mercedes richt de A 45 op een publiek tussen de 30 en 40 jaar, een heel pak jonger dan de gemiddelde AMG-koper. Zo'n A 45 AMG is dan ook ideaal om de AMG wereld te openen aan kopers voor wie een 77.440 euro kostende C 63 AMG net buiten bereik ligt.

De kleine Duitser is niet alleen de sterkste Hot Hatch van het moment en heeft niet alleen de sterkste viercilinder momenteel in productie, hij is ook de eerste echte Hot Hatch van Mercedes (de A200 Turbo vergeten we even). Raar, voor een merk met zo'n gigantische geschiedenis.

Mercedes A45 AMG

Een ander soort AMG

De A-klasse op steroïde is dus niet alleen een ander soort AMG, hij is ook een ander soort Hot Hatch. Eentje met 360 pk, vierwielaandrijving en een exuberant prijskaartje.

Maar hoe kan de huistuner van Mercedes hun A-klasse nog laten onderscheiden in een wereld waar er tig 90 pk sterke A-klasse's met AMG-pakket rondrijden met twee knoerten van uitlaten? Door de uitlaten nog groter te maken, natuurlijk.

Deze sterkste A-klasse zet een pose neer waarvan de eerder genoemde A160 CDI eigenaars alleen maar kunnen dromen. Met zijn uitgesproken aerodynamische onderdelen en een lagere rijhoogte kan hij zich wel degelijk onderscheiden, ook in het lease grijs. Beter nog, dat grijs werkt zelfs uitstekend met de rode remklauwen. Veel beter dan het wit of het zwart waarvan er tegenwoordig dertien in een dozijn op onze wegen rondrijden. Fans die de plaatjes op het internet zagen vonden hem te "braafjes" vormgegeven. Maar neem het van ons aan, in het echt valt hij zeker op in de massa.

Met deze A 45 AMG maken ze bij het submerk uit Affalterbach niet alleen hun eerste hatchback maar ook hun eerste viercilinder. En wat voor één.

Mercedes A45 AMG

Knallen zoals in '45

Ondanks de 45 in de naam vinden we maar een cilinderinhoud van 2 liter terug onder de motorkap. De 1.991 cc viercilinder is gekoppeld aan één TwinScroll turbo waardoor hij een specifieke output van maar liefst 180 pk per liter krijgt. De '45'-benaming krijgt hij overigens vanwege het 45-jarig bestaan van AMG. What's in a name.

De little engine that could schakelt reeds op 6.250 toeren naar de volgende versnelling met een - artificiële, doch fantastische - knal die omstaanders doet opkijken. De twin-scroll BorgWarner turbo draait op 1.8 bar en begint al bij een laag toerental met de zweep te slaan.

Hoeveel adjectieven en afkortingen men ook toevoegt aan de AMG SpeedShift MCT-benaming, het verbergt het feit niet dat deze versnellingsbak wel eens roet in het eten durft gooien. Door ongewenst op te schakelen verlies je al gauw kostbaar momentum. De manuele flappy paddles-modus brengt soelaas maar negeert wel soms je commando's om terug te schakelen.

Mercedes A45 AMG

De software is afgeleid van die van de SLS AMG GT, wat wil zeggen dat er ook een race-start aanwezig is. Daarmee krijg je de A-klasse in 4,6 seconden naar 100. Blijf je je voet op de gaspedaal houden dan rij je door tot er 250 km/u op je teller staat. Dat is ook het probleem van de A 45, door de automatische versnellingsbak is het een gevaarlijk gemakkelijke wagen om te rijden.

Net zoals de Clio R.S. en de Audi S3 verliest hij hierdoor wat van zijn karakter. Ben je de snelste als je tegen een Opel Astra OPC aan het rijden bent op een bochtige bergweg? Jazeker, maar de chauffeur van de Astra zal wel met een gigantische glimlach laatst aankomen. En ergens, is dat de filosofie van een Hot Hacht.

Dankzij de schitterende ophanging en de vierwielaandrijving is de monsterlijke ster niet snel van zijn lijn te krijgen. De A 45 AMG krijgt het meeste van de tijd al zijn kracht op zijn voorwielen. Alleen als het nodig is zal het 4Matic systeem tot 50 procent van zijn kracht naar achteren sturen. Bochtglijden zit er niet meteen in of je moet met de ogen dicht het stuur helemaal om slaan om daarna te hopen dat het 4WD systeem je terug recht trekt.

Beperkt carbon

Het interieur verschilt niet al te veel van de minder gespierde A-klasses die er standaard al sportief uitzien. Gelukkig besefte AMG dat teveel carbon wel eens het verkeerde effect kan hebben. Daarom hielden ze zich al bij al nog in. De belangrijkste wijziging is ongetwijfeld de schakelpook die op een normale positie komt te staan, onder je rechterhand, in plaats van aan het stuur.

De vormvaste zetels bieden een uitstekende zitpositie om de snelle rakker door bochtige wegen te jagen. De oneffenheden in de weg zijn voelbaar maar gelukkig niet zo hard als bij (bijvoorbeeld) een Mégane RS.

Mercedes A45 AMG

Met een rustig rijgedrag tover je zonder al te veel moeite 9 liter per 100 km op de boordcomputer. Ben je echter verslaafd aan de uitlaatknal dan mag je daar gerust nog vijf litertjes bijtellen. In een ideale wereld zou hij toe moeten komen met slechts 6,9 l/100 km. Maar wie houdt van een ideale wereld?

Conclusie

Met de A 45 AMG biedt Mercedes geen Hot Hatch, maar een Hyper Hatch aan. Je moet het ook even laten bezinken. Tien jaar geleden had de C 32 AMG 354 pk, anno 2013 smijt Mercedes die kracht in hun kleinste model. Een model dat zelfs zonder problemen alle dagen gebruikt kan worden. Hoe betrouwbaar de kleine viercilinder op de lange termijn is, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Struikelblok blijft echter de hoge prijs. Bij het zien van het 63.000 euro zware prijskaartje van onze testwagen sloeg ons hart enkele tellen over. Toch doet dat de A4 5 AMG niet uit onze top 10 verdwijnen. Want zoals bij veel wagens, zijn het net de overdreven dure modellen die het meest begeerlijk zijn.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-mijn

Vermogen

360pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

7-bak sequentiële automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 445 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 63 300.00

Prijs basismodel

€ 48 642.00

0 tot 100 km/u

4.60 sec

Gemiddeld testverbruik

12.50 L/100km

Min. kofferinhoud

341 L

Max. kofferinhoud

1 157 L

CO2-uitstoot

161 g/km

BIV

€ 394.74

Rijtaks

€ 401.00

Foto's door Jens Geeraets.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Techno Patat 21:33
afbeelding van Techno Patat

Zo artificieel is die 'plop' toch niet bij schakelen? De ontsteking wordt uitgeschakelt met bedoeling van de versnellingsbak te sparen, en als leuke extra wordt de inspuiting niet onderbroken om ons te verwennen met dat geluid! Het heeft dus wel degelijk een nut :P! Maar sowieso een heel erg goed klinkende 4-cilinder imo!

Ik ben allesinds fan (als je de prijs negeert natuurlijk), je hoort van veel journo's dat deze op circuit eerder onderstuurt maar ik ben meegereden met deze (letterlijk deze auto) en in de juiste handen deed deze heel erg veel, maar geen onderstuur! Gewoon voet op het gas houden en awd laten werken! En dat kon de bestuurder van het moment wel heel goed als rally (co)piloot!

Sowieso is deze met zijn direct concurrenten een enorme pocket rocket met performance die enorm aanspreekbaar is op elk moment! Of de persoon in de OPC met een grotere smile zal aankomen betwijfel ik een beetje, maar dat zal voor sommigen waarschijnlijk wel opgaan :-)! Ieder z'n keus natuurlijk :-)!

Glenn 07:44
afbeelding van Glenn

Wel, zonder de A in het echt te hebben gehoord, is het die "plop" die het meeste opvalt in ieder filmpje. En ja, klinkt hoogst "gemaakt". Kwestie van goesting, maar persoonlijk vind ik het teveel playstation gehalte hebben.
Ik heb onlangs een S2000 mogen aanhoren bij +6000rpm en dan verzinkt zo'n turbo-4 toch in het niets qua geluid.
Voor de rest schitterende wagen, maar dat mag ook voor dat geld.

Stealth 13:23
afbeelding van Stealth

Is hij dat geld waard? Ik blijf het maar betwijfelen.

Edit: Inderdaad een groot verschil, de verantwoordelijken voor de rekenfout worden middeleeuws gestraft en we zetten de fout recht. Bedankt.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws