Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Mercedes verjongt haar gamma op een indrukwekkende wijze. Nieuw designs, herkenbaar binnen het gamma, maar toch verschillende onder elkaar. De CLA speelt in een compleet nieuw segment. En tot dusver blijkt dat een juiste beslissing te zijn geweest.

Hoe omschrijf je zo'n CLA nu het best? Noem je hem "baby-CLS", dan weten de meeste mensen wel in welke richting ze moeten denken. Anderzijds zijn er nog geen echte rechtstreekse concurrenten om de CLA concreet te positioneren. Mercedes heeft met de CLA een nieuw segment gecreëerd, eentje van de kleine vierdeurs-coupé. De CLA is een unieke combinatie van looks, grootte en configuratie. Daarmee spreek je in theorie een heel nieuw publiek aan. Niet zomaar dus dat de Mercedes CLA erg veel aandacht krijgt en veel mensen zich er toe aangetrokken voelen.

Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Voor de jonge CEO

Het publiek dat Mercedes wil aanspreken moet jong zijn. Want de Duitsers lieten de CLA ontwikkelen door jonge mensen. Een ongezien fenomeen bij het Duitse merk. En dat er jonge mensen hebben gewerkt aan dit project wordt duidelijk als je de CLA van dichtbij bekijkt. Deze wagen is interessant in enkele opzichten, dat staat vast. Je vindt hem misschien niet mooi, maar veel spannender en gespierder kan je een kleine sedan niet maken - rekening houdend met de commercialisatie. Een agressieve bumperpartij, stevige zijschorten, een korte overhang en een erg strak dalende lijn naar achteren toe. Hij lijkt klein, maar wie hem langszij bekijkt, merkt pas op hoe lang deze CLA is. Of we zelf zouden kiezen voor de witte lak en zwarte velgen, dat is te betwijfelen. De AMG-kit doet hem gelukkig wél goed.

Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Hoe zit het?

Binnenin is het allemaal minder uniek maar minstens even knap. Het zwarte interieur werd dankzij het AMG-pack afgewerkt met rode stiksels. Geen harde lederen zetels deze keer, wel de Alcantara/stoffen varianten die opvallend beter zitten dan de exemplaren in de E-coupe. Het ziet er verder allemaal prima uit, maar spannend of creatief ingericht kan je het niet noemen. Het blijft een A-klasse, een instapper, en dus best simpel ingericht. De ventilatieroosters zijn leuk gedaan, maar erg solide voelen ze niet aan.

Ook het GPS-scherm werkt prima, maar de manier waarop het er werd gemonteerd vinden we anno 2013 weinig doordacht. Het lijkt alsof ze hem waren vergeten in te werken en dan maar TomTom-gewijs hebben gemonteerd. De manier waarop de concurrenten dat doen is gewoon beter. Erg leuk is de lage daklijn die zorgt voor een werkelijk coupé gevoel. Het dashboard is erg kort waardoor je een cocon-gevoel hebt, en dat geeft een erg leuke sfeer in de CLA. Achteraan is er voldoende plaats voor korte ritten, maar ga daar geen volwassenen plaats geven voor een ritje naar Zuid-Frankrijk, daar hebben ze trouwens ook niet voldoende hoofdruimte voor.

Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Harde rakker

De CLA rijdt natuurlijk niet zoals een E-klasse en al zeker niet zoals een CLS. Als de CLA ergens steken laat vallen dan is het misschien wel bij het rijden, en laat dat nu net het belangrijkst zijn. Het strakgelijnde ding stuurt echt goed, plakt met alle vier de wielen op de baan ondanks zijn voorwielaandrijving en van onderstuur is quasi geen sprake. Maar alle positieve rij-eigenschappen worden overschaduwd door een te harde ophanging. Je kan tussen twee stuks kiezen, de comfort of de sportieve, wij kregen het sportieve onderstel mee en willen we je graag meegeven dat je dat beter zo laat. Je voelt elke richel, elk steentje, elke bult en elke oneffenheid. De sportieve ophanging filtert quasi niets. Dat resulteert in een erg onaangename rit met pijn in de rug als gevolg. Om nog maar te zwijgen over het pijnlijk gekraak van het interieur als je te snel over een oneffenheid rijdt.

We reden niet met de Comfort-ophanging, maar die zou stukken beter moeten zijn. Mocht je dus interesse hebben, test zeker beide onderstellen, want het kan je CLA maken of kraken. Alles ademt het jonge karakter van de CLA uit. Hij ziet er cool uit, rijdt echt scherp, maar is te hard. En in onze ogen had Mercedes voor een standaard CLA, dit is nog geen AMG, een veel comfortabelere configuratie mogen vooropstellen.

Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Een tweede punt van kritiek is de combinatie met de zeventraps automatische versnellingsbak. In de E-coupé was die samen met de V6 een super combinatie, met deze 2.1 viercilinder diesel, voorlopig de enige diesel in het gamma, is die combinatie al veel minder geslaagd. Bij lage snelheden weet hij soms niet goed in welke versnelling hij moet schakelen en bij snel optrekken blijft hij lang hangen. Dat komt omdat de zeventraps van Mercedes niet de nieuwste is. Audi en BMW hebben het daar al beter voor elkaar, daar kloppen de combinaties motor/versnellingsbak beter.

Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Oude bekende

De viercilinder is met zijn 2.143 cc longinhoud geen onbekende. En hoewel het Mercedesblok al een tijdje meegaat, heeft Mercedes er opnieuw enkele aanpassingen aan doorgevoerd zodat die mee kan met zijn tijd. Zo zit er een nieuwe krukas op gemonteerd die zes kilogram lichter is. Rumoerig is de diesel allerminst, dorstig is hij ook niet. Met een gemiddeld testverbruik van zes liter is hij wat dorstiger dan de opgegeven 4,2 - 4,5 l/100 km maar buitensporig wordt het nooit. Zeker niet voor de leuke prestaties die je krijgt. Met 170 pk en 350 Nm ben je nooit de snelste, al het gaat met 8,2 seconden naar de 100 km/u best wel goed vooruit. De CO2-uitstoot van de diesel bedraagt 109,0 - 117,0 g/km. Voor de leasingmarkt zal de 1.6 uit de CLA 180 de grotere speler zijn.

Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Conclusie

Een Mercedes koop je niet met een studentenbudget, ook deze CLA niet. Deze geteste 220 CDI kost je minstens 37.389 euro en zoals steeds moet je voor een leuke CLA nog even de optielijst induiken. Daarmee positioneert hij zich tussen de A-klasse en C-klasse en dat is exact waar hij verdient te zijn. Voor dat geld kan je andere wagens kiezen met meer ruimte of bagageplek. Maar tenzij je elke dag op stap gaat met vier inzittenden en 3 valiezen, zouden we de CLA toch op de shortlist zetten. Want het is een verdomd knapgelijnde wagen voor zijn prijs.

Specificaties

Motor

2143cc

Vermogen

170pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 525 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs basismodel

€ 37 389.00

0 tot 100 km/u

8.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

470 L

CO2-uitstoot

117 g/km

BIV

€ 53.00

Rijtaks

€ 397.00

Tijdstip: 13:00
Auteur: Pieter A.
Fotograaf:
Reacties: 7 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Stealth 16:54
afbeelding van Stealth

En toch stoort er mij wat aan. Er zit iets onevenwichtigs in, maar ik kan het niet direct benoemen wat. En gezien het rijden ook al tegenvalt is het voor mij duidelijk.

Techno Patat 22:14
afbeelding van Techno Patat

Mwa, ik heb de A met AMG-kit gereden en die stond zachter dan m'n Alfa allesinds. Het comfortchassis staat nog net ietsje zachter dan dat claimen de verkopers (zelf hebbek het nog niet echt vergeleken).

Gewoon dat sportchassis achterwege laten! Maar dat doet 90% van de Mercedes kopers sowieso toch :-)?

Ik vind 'em net nog knapper en knapper, elke keer dattek ene in het echt zie kijk ik om! Ookal is het een 180 cdi :P!

M'n basin is trouwens al 'getraind' om elke knappe Mercedes van uit te winkel te komen melden zodat we eens kunnen gaan kijken :P! En onlangs stonden we te kijken naar een mat grijze met zwarte velgen en dat deed 'em toch echt goed!

Carlos 09:36
afbeelding van Carlos

Ik vind net hoe meer ik hem zie, hoe lelijker ik hem vind ^^.
In het begon was het een 'wow' effect. Maar nu...

Glenn 09:42
afbeelding van Glenn

Idem hier: in mijn ogen klopt er "iets"niet aan de verhoudingen van de cla. Ik vind het nog erger met de amg kit erop.
En die prijs :o

Wim 11:32
afbeelding van Wim

de wielen lijken te klein voor de koets

jim 01 16:16
afbeelding van jim 01

ik vindt de bmw3 gt stukken mooier en rijdt vlotter.

Techno Patat 16:19
afbeelding van Techno Patat

Stuk groter ook...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws