Rijtest

Rijtest: Hyundai Ioniq Electric (2017)

Ze kwamen uit het oosten, en ze waren met drie. Op de derde is het nog even wachten, maar na de Ioniq Hybrid is hier nu de Hyundai Ioniq Electric. Vormt hij een te overwegen strijkijzer?

Hyundai gaat vol in de aanval. Met de nieuwe i30 beogen ze de Golf, de Ioniq Hybrid windt er geen doekjes om dat de Prius kop van jut is. En deze Ioniq Hybrid? Die gaat vol voor de Nissan LEAF's in deze wereld.

grijze neus

Al ziet hij er helemaal anders uit dan zo'n LEAF, en dat is maar goed ook. Deze Ioniq Electric neemt voor het grootste deel de vormen van de Hybrid over. Voor het grootste deel, want een uitlaat en een radiatorrooster zijn overbodig op dit model, dus kan er wat geschaafd worden aan voor- en achterzijde. Achteraan blijven de verschillen beperkt, vooraan krijgt de Ioniq Electric een heel eigen uitzicht. En die grijze neus is naar ons idee niet helemaal geslaagd, afhankelijk van de kleur die je kiest op je wagen. Geen personalisatiemogelijkheden voor die neus ook, die zouden hem wat minder opvallend of net meer excentriek kunnen maken.

Image

Als aandrijving krijgt de Ioniq Electric een 88 kW (120 pk) sterke motor, met 295 Nm aan koppel. In theorie rijd je daarmee 280 km ver, maar zelfs in de ideale omstandigheden met 25°C haalden wij volledig opgeladen slechts een bereik van 220 km. Ohja, het is wel zo dat dat een correcte weergave is, zodat je na 100 km niet plots nog maar 50 km radius overhebt. Dat is nog altijd een pak geruststellender dan de eerdere elektrische wagens waarbij de volle lading begon waar bij je dieselauto het rode reservestreepje staat. Het nadeel van de lange radius is een even lange laadtijd. 12 uur tot vol aan een gewoon stopcontact is niet iets wat je zomaar even op een weekdag geregeld krijgt. Als alternatief biedt Hyundai een laadpaal die je apart aankoopt en waarmee je in 4,5 uur oplaadt. Snelladen gaat in 30 minuten tot 80 procent. Het verbruik van de Ioniq Electric in die ideale omstandigheden bedroeg tijdens onze test telkens 12 Wh/km, met uitschieters tot 9 Wh/km.

Image

anders gewogen

De gewichtsverdeling van de Hyundai Ioniq Electric ligt anders dan die van de Hybrid, omdat de elektromotor minder weegt dan de benzinemotor. Achteraan wordt dan nog eens een extra accupack op de achteras gemonteerd. Omdat dat onmisbaar is bij een elektrische wagen, wordt de bouw van die achteras ook wat gewijzigd. De torsieas komt de multilink vervangen, zodat er meer plaats gecreëerd wordt voor de accu's en de koffer. In de praktijk voel je dat verschil amper tot niet, de Ioniq Electric blijft een comfortabele cruiser.

Image

Daar komt nog bij dat de Ioniq vrij direct stuurt en dat hij met zijn 295 Nm die van bij het vertrek beschikbaar zijn geen trage schildpad in het verkeer is. Hij brengt je - in sportstand - in 10 seconden naar de 100 km/u. Maar dat is eigenlijk bijzaak, want de Ioniq Electric gedijt beter in een stadsomgeving. In die stadsomgeving heb je een spacy gezoem dat je vergezelt, zodat fietsers en voetgangers weten dat je eraan komt. Maar dat doen ze niet, want ze beseffen niet dat zulk een spacy geluid bij een auto hoort.

Image
 hyundai-ioniq-electric-2017-rijtest

Naast de Sportstand is er ook een Normal en een Eco stand. Je kan die op voorhand instellen via de infotainment op de middenconsole. Daar regel je het gedrag van de elektromotor, afremmen of airco. Het afremmen van de elektromotor kan je ook nog eens apart instellen met de schakellepels achter het stuur. Die dienen dus niet voor op- of terugschakelen, want er zijn immers geen versnellingen.

centen te over

Een Hyundai Ioniq Electric heb je voor 35.699 euro. Dat is een stevig bedrag, het is een goeie 8.200 euro meer dan de Hybrid. Wel krijg je naast de elektromotor ook een stevige basisuitrusting. Hyundai biedt twee versies aan, de Premium en de Executive. Automatische airco, parkeersensoren en Adaptive Cruise Control zijn standaard aanwezig, op de Executive krijg je onder andere ook nog geventileerde en verwarmde voorzetels. Ter vergelijking: de 38.450 euro kostende e-Golf heeft dat niet. Beiden hebben wel het voordeel dat er geen BIV en verkeersbelasting moet worden betaald tot en met 2020, dankzij een maatregel van de Vlaamse Overheid.

Image

conclusie

Alle goeie dingen komen in drievoud. Laat dat een spreekwoord zijn dat we hanteren bij de Ioniq. En hoewel dit slechts deel 2 van 3 is, krijgt de elektirsche liefhebber toch weer een mooi nieuw alternatief. Een grotere actieradius dan de vorige generatie elektrische voertuigen is een stap in de goeie richting. En het rijgedrag van deze Ioniq is ook aangenaam te noemen. Maar als we toch mogen kiezen, dan toch maar de Ioniq Hybrid, al is het maar omdat je dan niet elke 200 km hoeft te knoeien met laadkabels.

Specificaties

Vermogen120 pk
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 420 kg
Topsnelheid165 km/u
Prijs testwagen€ 37 000
Prijs basismodel€ 35 799
0 tot 100 km/u9.90 sec
Gemiddeld testverbruik12.50L/100km
Min. kofferinhoud455 L
Max. kofferinhoud1 410 L
Rijtaks0

het verbruik van 12,5 doelt wel degelijk op de kWh, niet op de liters die deze elektrische Hyundai verbruikt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen