Rijtest

Rij-impressie: Jeep Compass (2017)

Hoewel je Jeep associeert met alles op hoge pootjes was het merk opvallend absent in het grootste SUV-segment van het moment; dat van de compacte SUV’s. Deze Compass moet die leegte opvullen. Of hij het overwegen waard is?

Elk automerk doet graag een gooi naar de toekomst van het compacte SUV-segment en hoewel er met verschillende cijfers wordt gesmeten is iedereen van Nissan tot Jeep unaniem; Het plafond is verre van bereikt. Waardoor er nog serieus wat koek valt te rapen bij een cliënteel dat vroeger pakweg een Volkswagen Golf of Opel Astra zou kopen.

Jeep, die ontbraken er eigenlijk maar komen nu via een onverharde omweg aan op het feestje waar de Nissan Qashqai al jaren de plak zwaait. Met één belangrijk doel; De Jeep onder de C-segment SUV’s zijn.

Grand Renegade of Mini Cherokee

Om dat te bereiken grijpt het merk naar het platform van de Renegade en de styling van de Grand Cherokee. Het resultaat is een soort van ‘Grand Renegade’ of ‘Mini Cherokee’, afhankelijk vanuit welke hoogte je kijkt. Vooral die tweede denkpiste is raar, omdat Jeep uiteraard ook een gewone Cherokee in het gamma heeft staan. Al gelijkt die in het niets op zijn grotere broer. Ben je dus gek van zo’n Grand Cherokee maar je bankrekening net iets minder, dan is deze Compass het antwoord.

Image
rijtest-jeep-compass-2017

Het moet dan ook gezegd worden dat het designteam uit de VS geslaagd is in haar opzet. Want de Compass pakt uit met een bepaalde préséance – en belangrijker; hij gelijkt in het niets meer op z’n afschuwelijk gestileerde voorganger. Enkel de breedte speelt ‘m wat parten. Of beter; het gebrek daaraan. Want frontaal lijkt de Compass wat toegeknepen tegenover de Grand Cherokee. Iets dat je hem natuurlijk meteen vergeeft als je door de nauwe straatjes in een stad moet laveren.

Op, over en onder

Jeep ziet deze Compass dan ook als een stadswagen maar met de mogelijkheid om er ook je favoriete berg mee op te bonjouren. Daarvoor vertrouwt de Compass op drie aandrijflijnen. Een voorwielaangedreven variant – maar laten we dat niet doen, alsjeblieft? – en twee 4WD-systemen. Het is te zeggen; in principe gaat het over hetzelfde systeem met twee differentiëlen en een loskoppelbare achteras (brandstofbesparing, weet je wel?), alleen krijgt de strafste Trailhawk-uitvoering een ‘low-functie’ met een kruipverhouding van 20 over 1. Of in mensentaal; de mogelijkheid om aan een extreem lage snelheid extreem veel koppel naar de vier wielen te sturen om de strafste terreinen te bedwingen.

Image
rijtest-jeep-compass-2017

Het Amerikaanse merk is dan ook duidelijk met deze Compass; hij moet met twee vingers in de 7-delige grille rond, over en boven zijn segmentconcurrenten rijden op het onverharde. Dat doet hij ook, door de relatief riante bodemvrijheid en de stevige op- en afrijkhoeken van de Trailhawk-uitvoering. Alleen…

Haaks op de norm

Alleen kan je jezelf de vraag stellen wat het nut daarvan is op onze Belgische (en misschien wel Europese markt). Want de strafste berg die je ooit zal moeten beklimmen is die richting je pensioen. Voor de rest is ons Belgenland zo plat als een smartphone na een weekendje Ardennen zonder oplader. Meer nog, het compacte SUV-segment boemt net omdat bijna alle inzendingen niet beschikken over offroadkwaliteiten (we weten het, de wereld is gek). Het cliënteel geilt er namelijk op visueel stoere modellen met kleine voorwielaandrijvende dieselmotoren, een hoge zitpositie en een zacht prijskaartje.

Image
rijtest-jeep-compass-2017

Deze Compass staat dus eigenlijk haaks op alles wat het C-SUV-segment groot heeft gemaakt. Waardoor je Jeep van naïviteit kan betichten of – en eigenlijk is dat beter – eigenzinnigheid. Want het richt haar kompas door die keuze sowieso richting een vergeten uithoek van enkelingen. Het voordeel natuurlijk van een merk te zijn dat genoegen neemt met relatief bescheiden verkoopcijfers.

Veiligheid eerst

Die enkelingen die toch hun weg vinden naar de Jeep-dealer zullen vier uitvoeringen op hun bord geschoteld krijgen. Waarbij de ‘Sport’ vooral de showroomtrekker is met z’n laag prijskaartje en het verhaal daarna pas echt begint met Longitude, Limited en Trailhawk. Hoewel de Sport over een karige standaarduitrusting beschikt tekent vanaf het begin evenwel een adaptieve cruisecontrol met automatische noodrem en lane departure warning present. Een knappe geste van Jeep.

Image
rijtest-jeep-compass-2017

Daarnaast zal je moeten kiezen uit drie motorisaties. Daarbij één benzine - een segmentvriendelijke 1.4 viercilinder met 140 of 170 pk - een 1.6 viercilinder diesel met 120 pk of een 2-liter diesel met 140 of 170 pk. Wij reden alvast de strafste dieseluitvoering in de luxueus getinte Limited en offroad-georiënteerde Trailhawk en kunnen stellen dat we toch wat op onze honger bleven zitten op vlak van rijdynamiek. Een hele boterham daarover lees je hieronder.

Solide, als Stonehenge

Je zou namelijk verwachten dat de strafste uitvoering kan schermen met even straffe prestaties maar de realiteit bracht naar boven dat die 170 pk’s niet dartel spelen met de Compass. Jeeps C-SUV voelt zwaar aan in alle handelingen. Accelereren is een opdracht voor de 2-liter en de geluidisolatie kan niet maskeren dat je ‘m onder belastingen brengt. Eenmaal op tempo kwijt het geheel zich – mede dankzij de 9-traps automaat van ZF – voortreffelijk van zijn taak. Echter hoop je altijd zo snel mogelijk op kruissnelheid te zijn. De sprinttijd van dik 10 seconden bewijst dan ook dat de Compass geen ‘vlotte’ aspiraties heeft.

Image
rijtest-jeep-compass-2017

Idem voor het remgedrag. De remmen werken, daar geen klachten over. Al heb je het gevoel steeds zwaar gerief tot stilstand te brengen. Dat kan aangenaam voelen in een Wrangler of een Mercedes G-Klasse maar in een compacte SUV verwacht je wat meer souplesse. Of op z’n minst een betere verberging van het gewicht. Wel zijn we lovend – nu ja – over het 4WD-systeem dat de Compass een bepaalde soliditeit geeft die je niet zal vinden bij de concurrentie. Hij werd duidelijk ontwikkeld en afgesteld met het systeem in het achterhoofd. Niet zoals bij de concurrenten dus, waar 80% van de ontwikkeling naar het voorwielaangedreven model gaat.

Van eelt tot millenial

Evenzeer lovend zijn we over de binnenruimte. Want hoewel op de fundamenten van de Jeep Renegade (en bij uitbreiding de Fiat 500X) gebouwd, valt er stukken meer ruimte te rapen binnen. Tot op zo’n punt dat we het gevoel hebben dat de ingenieurs de kofferruimte lieten slinken om inzittenden achteraan meer plaats te geven. Het is dus vooral waar je belang aan hecht; een groot laadvermogen, of de luxe om vier mensen in comfort bovenop de Baraque de Fraiture te krijgen. Tenslotte, je kan altijd de achterbank neerklappen als je richting Ikea trekt.

Image
rijtest-jeep-compass-2017

De rest van het interieur is wat we gewend zijn van Jeep. Geen petieterige of gestileerde bedieningselementen. Wel duidelijke knoppen voor mannen met eelt op hun vingertoppen. Die zullen minder blij zijn dat veel functies zich tegenwoordig verbergen achter het infotainmentsysteem dat desgewenst kan groeien tot 8,4 duim. Een nieuwe generatie uConnect dat in alles van Fiat tot Maserati zit en z’n werk zonder klachten doet. Met smartphone-integratie en heel de sjablam. Waardoor de Compass zeker ook aan de hippe millenial denkt.

Fieuw

Die verslaafde smartphonegebruiker zal met minimaal 24.900 euro over de boeg moeten komen om zo’n Compass in de straat te parkeren. De gammatoppers die wij alvast reden tikten af op 39.100 euro en 42.000 euro voor respectievelijk de Limited en Trailhawk. Serieuze duiten voor in het segment, op z’n minst. Daar zijn ze zich terdege van bewust bij Jeep trouwens.

Image
rijtest-jeep-compass-2017

Hun verklaring licht bij het feit dat ze een C-segment SUV hebben ontwikkeld die je ongeacht de situatie thuis zal brengen. Heel het vierwielsysteem is letterlijk bulletproof gemaakt zodat je dan weer bijna letterlijk op één wiel verder kan. En daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast.

Conclusie

De Jeep onder de compacte SUV’s, laat daar geen twijfel onder bestaan. Met een ‘geraak overal’-mentaliteit en looks die indruk nalaten. Alleen is heel dit segment gebouwd op softroaders met capaciteiten die stoppen op de berm naast de openbare weg. Waardoor Jeep hier een nicheproduct in het segment neerzet, met een al even eigenzinnig prijskaartje. Of we van Jeep anders verwacht hadden?

Specificaties

Vermogen170 pk
Overbrenging9-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 706 kg
Topsnelheid190 km/u
Prijs testwagen€ 42 000
Prijs basismodel€ 24 900
0 tot 100 km/u10.10 sec
Gemiddeld testverbruik10.60L/100km
CO2-uitstoot148 g/km
Rijtaks0
Image
rijtest-jeep-compass-2017

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen