Rijtest

Rijtest: Toyota C-HR (2017)

Ook bij Toyota zijn ze eindelijk op de juiste weg wat crossovers betreft, na wat experimenteren doen ze het nu met een opvallende C-HR, die qua stijl richting die andere Japanner, de Juke, neigt.

Toyota heeft het een hele tijd lang moeilijk gehad met speciale kleintjes op de Europese markt. Denk maar aan de Yaris Verso destijds, en recenter de Urban Cruiser. Beide modellen die uit de band sprongen, maar toch te weinig klanten wisten te overtuigen. Deze C-HR breekt daarmee en blijkt nu al een schot in de roos te zijn voor Toyota.

De C-HR wil een vreemde eend in de bijt zijn. Want heeft hij veel weg van een Nissan Juke, toch speelt hij een klasse hoger. Maar ook niet helemaal, want een Nissan Qashqai is dan weer een stukje te groot als concurrent.

Image
toyota-chr-hybrid-2017-rijtest-autofans

Dat komt door de vorm van de C-HR, de Coupé High-Rider. Met zijn sterk aflopende daklijn lijkt hij een stuk kleiner en ook dynamischer dan zijn concurrenten. En dat is hij ook, want die aflopende daklijn heeft nadelen voor de kofferruimte. De looks zijn dan weer erg apart, zelfs voor een Toyota waar ze de laatste jaren twijfelden tussen de doodsaaie Corolla en de misschien iets te excentrieke Prius in al zijn vormen. De C-HR heeft daar een mooie middenweg tussen gevonden, met looks die wel doen omkijken maar waar je nadien niet direct van wil wegkijken vol afschuw.

chauvinistisch chassis

De ontwikkeling van de C-HR vond vooral in Europa plaats, meerbepaald in ons eigen Zaventem. Daar leverden ze zulk een goed werk dat de top van Toyota besloot de wagen ook buiten Europa te gaan commercialiseren, als wereldauto. Goed nieuws voor de Europese fabrieken in Turkije, waar ze inmiddels volop exemplaren van die C-HR van de band rijden.

Image

De flitsende lijnen van het exterieur vind je ook binnenin terug, waar de jonge garde zeker blij mee zal zijn. Het oogt allemaal erg goed afgewerkt en Toyota zorgde er ook voor dat er allerhande aansluitingen voor je multimedia aanwezig zijn.

hybridegeloof

Toyota biedt de C-HR aan met een hybridemotor zoals in onze testwagen, maar ook benzinemotoren zijn beschikbaar. Omdat de Japanners nooit in diesel geloofd hebben, komt deze zelfontbrander niet onder de kap van de C-HR, in tegenstelling tot het aanbod van de concurrentie. Dat lijkt op het eerste zicht een misser van Toyota, maar met de kerende markt in ons land ten voordele van de benzines is dat op lange termijn misschien wel een goeie zet.

Image

De hybride C-HR wordt bij Toyota aangedreven door de 1.8 benzinemotor met en ietwat magere 95 pk. Een dinosaurus, zou je tegenwoordig kunnen zeggen, want zulk een grote motor lijkt garant te staan voor een stevig verbruik. De motor is volgens Toyota echter nog steeds de beste om te combineren met de elektromotor die van de wagen een hybride maakt en ervoor zorgt dat je gecombineerd met zowat 122 pk onderweg bent. Na de test kwamen wij alvast uit op een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km. Niet slecht, al kan je je de vraag stellen hoeveel slechter een kleine benzine zonder elektromotor het tegenwoordig doet.

gefnuikte ervaring

Toyota combineert de dinosaurusmotor ook nog eens met een CVT versnellingsbak. De jongeren die aangetrokken werden door het hippe exterieur en technosnufjes interieur, zijn intussen al lang weer gaan lopen. Want die CVT doet ook nog steeds zoals je hem kent. Raak je het gaspedaal iets te stevig aan, zoekt hij het ideale toerental op en dan lijkt het alsof de bomma de tweede versnelling niet vindt, ook al rij je al 50 km/u. Je moet met zulke versnellingsbak leren rijden om er goed mee om te kunnen, al leerden we dat de gesimuleerde versnellingen in de Subaru Levorg het eerdergenoemde gevoel kunnen uitvlakken. Waar wacht Toyota op om dat over te nemen?

Image

De ophanging houdt dan weer wel wat rekening met de wensen van de jonge klant. De demping is strak zonder ze hard te moeten noemen en de sturing is vrij direct, waardoor je met de C-HR een levendige metgezel hebt op de baan. Sportief zouden we het niet durven noemen, zeker niet in combinatie met de CVT en hybride combinatie.

conclusie

De C-HR is een staaltje "ziet er spannender uit dan hij rijdt". Toyota zet een opvallend vehikel neer maar vergeet het geheel af te maken met een spannende motorisatie samen met een kwieke versnellingsbak. Bij de C-HR verwacht je dat misschien niet, maar de verbruikscijfers zijn daar dan weer niet zo laag als we ze zouden willen. Maar ga maar eens op zoek naar een hybride concurrent in dit segment, eentje die er dan nog zo spannend uitziet als deze C-HR, die zelfs in het donkergrijs nog opvalt. Geef maar toe, die vind je voorlopig niet.

Specificaties

Vermogen122 pk
OverbrengingCVT automaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 395 kg
Topsnelheid170 km/u
0 tot 100 km/u11.00 sec
Gemiddeld testverbruik5.30L/100km
Min. kofferinhoud377 L
CO2-uitstoot87 g/km
BIV€ 56
Rijtaks242

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen