Rijtest

Rijtest: Jaguar XFR

De Jaguar XFR heeft al veel commentaar over zich gekregen. Vooral in positieve zin dan. Zeker bij de Britse pers won hij bijna duel na duel. Ook het concept van de snelle sedan heb ik jaren verafgood. Hoge prestaties zonder echt op te vallen is heerlijk. Daar komt bij dat de 5.0 supercharger altijd zin heeft om een beschaafde krachtexplosie tot stand te brengen. Neen, de XFR kan alleen maar meevallen, laten we echter toch eerst beginnen met het begin.

Stijlvol sportief
Sommigen mensen vinden de XFR te onopvallend, anderen vinden de XF om te beginnen gewoon lelijk. Ik gebruik liever de Engelse term “bang on”. Op zijn snuit zijn de vreemde chromen sierstukken vervangen door chromen kaders,  de voorbumper is ook net iets sportiever gemodelleerd en de powerdome op de motorkap heeft er 2 ventilatieroosters bij gekregen. Gaan we langszij dan zien we andere sideskirts en aan de achterkant komen de 4 uitlaatpijpen mooi samen in de licht gewijzigde achterbumper. Verder moet je zoeken naar het kleine spoilertje op de koffer.

Als je dan toch aan het zoeken bent zal je de groen-rode “R” badge en het woord “Supercharged” nog een aantal keer tegenkomen. Het zijn allemaal lichte wijzigingen die de XFR definiëren, stijlvol sportief zal ik het maar noemen. Die trend wordt vanbinnen voortgezet. Hier en daar een komt de “R” terug, maar het blijft al bij al een "normaal" XF interieur. Heel mooi om naar te kijken, maar af en toe wat mindere materialen in vergelijking met de snelle Audi’s, Mercedessen en andere “M”odellen.

High speed cruiser
Mij hoor je niet zeggen dat de XFR een snelle wagen is. Dat zou een understatement zijn, want de XFR is een zeer snelle wagen. Niet in het minst is zijn 5.0 liter grote V8 daarvoor de verantwoordelijke. Standaard levert de V8 385 pk, maar wanneer ze de supercharger monteren stijgt het vermogen tot 510 paarden. Ook aan koppel geen gebrek, 625 Nm om precies te zijn. Nu kan de XFR dat wel gebruiken want met 1897 kg leeggewicht is hij niet bepaald een leeg gewicht. Uiteraard is alles relatief, ook de waanzinnige cijfers van de XFR. De 580pk sterke Audi RS6 weegt nog eens 88 kg meer dan de Jaguar, waardoor de 525 pk sterke Mercedes E63 AMG met 1740 kg plots een lichtgewicht wordt.

Een 507 pk sterke concurrent doet daar trouwens nog eens 10 kg van af, ik geef het maar mee. Elke kg weegt door, en alle Duitsers sprinten onder de Jaguar’s 0-naar-100-tijd van 4,9 seconden. Veel maakt dat niet uit, wanneer je de gaspedaal vloert trekt de supercharger er onmiddellijk aan, word je in je zetel gedrukt en is het vasthouden geblazen. Illegale snelheden zijn maar een knipoog verwijderd, ogen open houden dus en ver voorruit zien. Het feest houdt zoals gebruikelijk op bij een “veilige” 250 km/u, al zijn er reeds snelheden van 260 km/u gerapporteerd. De XFR blijft ten allen tijde met gemak op rails rijden. De Jag is een echte “high speed cruiser” en heeft een leuke V8 roffel wanneer je het gaspedaal streelt. Je mist wel de schreeuw van de Supercharger, die hebben ze volledig weggedempt. Dat is jammer, want bij volle acceleratie wil je natuurlijk alle 510 paarden horen.

Comfortabele supersedan
We zullen maar denken dat geluiddemping het comfort ten goede komt. De XFR blijft net als de XF een comfortabele wagen. Natuurlijk is hij net iets harder, maar storend is het niet. Zijn 20” wielen zorgen voor een enorme hoeveelheid grip en ik neem dan ook aan dat hij waanzinnig rijdt op een afgesloten circuit. Maar ik neem ook aan dat er wagens uit Beieren zijn die noch waanzinniger over het asfalt racen. Aangezien wij niet over een circuit beschikken en het snelle sedan principe zich voornamelijk in de echte wereld afspeelt, maakt dat zeer weinig uit. Niet zo’n toonbeeld van comfort is de 6traps automaat. De ZF bak schakelt snel en soepel, maar bij het vertrekken laat hij het wat afweten. Je lijkt de keuze te hebben tussen ofwel zeer langzaam, ofwel zeer snel te vertrekken. Een tussenmaat is er niet, en dat is heel storend in stadsverkeer. Je kan nergens even snel invoegen, want dan loop je het risico te snel in te voegen.

Bij de gevolgen kan ik jullie verbeelding alleen maar laten werken. Daar komt bij dat de wagen 4,961 meter lang is en hij een grote draaicirkel heeft. Vermijd dus maar het stadsverkeer, al wordt dat moeilijk bij ons in de lage landen. In België begint de XFR bij € 89.900. Een hele brok maar niets in vergelijking met de € 137.990 die ze bij onze Noorderburen moeten neertellen. Ook tegenover zijn concurrentie doet hij het niet slecht. Voor de RS6 ben je €107.070 (€168.385 NL) kwijt, voor de E63 AMG €114.708 (€145.901 NL) en voor de uiteindelijk dan toch vermelde BMW M5 €95.350 (€153.430 NL). De vergelijking met de M5 is een beetje te veel gemaakt, maar ze staan dan ook het dichtste bij elkaar. Het komt er dan ook op neer welke smaak je hebt. Hoogtoerig of juist meer koppel? Degelijk of interessant interieur? Uiteindelijk is de vraag of ik het verhaal van de snelle sedan nog altijd verafgood. Zonder twijfel een dikke ja, maar in deze tijd, een beetje zinloos.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Glenn Nuijens
Dank aan Jaguar Belgium

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen