Je kan de wagen dan ook moeilijk in een vakje plaatsen. Hij is hoger en breder dan de gemiddelde stadswagen, maar in vergelijking met een volbloed SUV lijkt hij dan weer een kneusje.
Al doen zijn compacte buitenafmetingen van 4,1m lengte -toch al één van de ruimste compacte monovolumers- anders vermoeden, binnenin is hij bijzonder ruim. Met een wielbasis van 2,55m plaatst hij zich op basis van de verhouding buitenafmeting-wielbasis middenin de concurrentie (Citroën C3 Picasso 4,08m-2,54m; Renault Grand Modus 4,03m-2,58m en Skoda Roomster 4,20m-2,62m). De binnenruimte van de hippe stadswagen is echter iets groter, de koffer blijft echter onder de verwachtingen. Achter de achterbank kan je zowat 340 l kwijt. Jammergenoeg werd de laaddrempel wat hoog vanwege het hoge silhouet van de Soul, waardoor werd gekozen om een dubbele bodem in te bouwen. Hierdoor blijft een schamele 222 l over. De achterpassagiers hebben enkel voordeel bij deze “kleine” koffer. Zij kunnen zonder problemen hun ledematen kwijt achter en onder de voorzetels, zonder zich in ongemakkelijke posities te moeten wringen. Dankzij de hoge zitpositie heb je ook een groter veiligheidsgevoel - iets wat tegenwoordig steeds belangrijker wordt bij het doelpubliek – zonder het gevoel te hebben in een lijnbus te zitten. Je durft ook al sneller een drempeltje nemen, omdat je over een hogere bodemvrijheid beschikt.Het zicht rondom wordt een beetje belemmerd door de brede dakstijlen, het privacy-glas achteraan vraagt ook wat gewenning. Het venstertje achter de achterste deuren is echter compleet nutteloos. Wanneer je een blik over je schouder werpt, kijk je tegen een zuil van de bekleding aan. Als gevolg hiervan ontstaat een immense dode hoek en moet je soms op het gevoel een afslag nemen.
Comfortabel zit je logischerwijs vooral op de bestuurderszetel met manuele hoogteregeling (vanaf de Plug-versie), van waaruit je alle nodige instrumenten binnen bereik hebt. Het stuur ligt aangenaam, zoniet perfect in de hand, al geeft het in rechtuitstand een nogal vage indruk, waardoor meer stuurcorrecties van de bestuurder nodig zijn om de wagen in de juiste richting te drijven. Een witte tellerpartij geeft de nodige info weer, toch ontbreekt een boordcomputer (ook niet in optie beschikbaar). Wel kan je beschikken over een audio-systeem met 4 luidsprekers en handige USB-aansluiting. Voor de Plug en de Play-versies is ook een adapterkabel voor de iPod beschikbaar. Op vlak van veiligheid kan de Soul standaard beschikken over uitschakelbaar ESP, frontale airbags en laterale en gordijnairbags vooraan. Op de Plug en ook de Play-versie krijgen de zetels een bekleding met een oplichtend ‘SOUL’-logo. Ook de biesjes van de inlegtapijtjes zijn voorzien van dit logo.
De Soul doet er ook alles aan om hip te ogen voor zijn jonge doelpubliek, de striping en 18” (op de Play-versie) aan de buitenzijde, de moodlights in de speakers in de deuren, en rood-zwarte interieurbekleding (gratis optie op de Play-versie). Nog een gadget, maar wel een bijzonder handig is de achteruitrijcamera in de binnenspiegel (enkel in optie op de Play-versie). Vanaf het moment dat je de versnellingsbak in achteruit schakelt, verschijnt er links in de binnenspiegel een semi-transparant beeld. ’s Nachts is het beeld hierop goed, overdag is het echter haarscherp. Het systeem laat je toe de wagen tot op enkele cm van de wagen achter je in te parkeren, waar je anders een halve meter zou tussenlaten omdat je vreest ertegen te zitten. Nadeel van het systeem is dan weer dat je de camera (vooral bij regenweer) regelmatig moet schoonmaken.
Onder de kap van de Soul vinden we de beproefde 1.6 CRDi-dieselmotor. Deze vinden we ook terug bij de Cee’d en de Hyundai i30. Met een vermogen van 115 pk is hij niet onderbedeeld, hij gaat vlot mee met het verkeer, zonder steeds de eerste te willen zijn. Dankzij een koppel van 255 Nm (bij 1.900omw/min) toont hij zich soepel, al vanaf 1.500 toeren. Door dat mooie koppel laat de 1.270 kg zware Soul zich ook makkelijk bedienen bij de hernemingen. De 0-100 gaat dan weer in 11 seconden, wat niet eens zo gek is voor een stadsbusje.
Nog een opsteker is de 7 jaar of 150.000 km garantie (hetgeen je het eerste bereikt). Deze garantie is overdraagbaar naar een eventuele volgende eigenaar. Geen klein bier, en het laat zien dat Kia zeker is van zijn stuk. Je vindt trouwens nog steeds geen enkel merk dat beter of zelfs even goed doet als de Koreanen. De Soul krijgt een basisprijs van € 14.990 (1.6 ‘Pure’ benzine, 124pk), de basisdiesel (1.6 CRDi 115pk ‘Pure’)kost € 1.000 meer. Onze testwagen was de topversie, de 1.6 CRDi ‘Play’, met zijn € 18.990 de duurste uit het gamma, tussenin kan je ook nog de ‘Plug’-versie selecteren. Al bij al een heel schappelijke prijs voor deze wagen, gezien zijn afwerking. De prijzen bij de concurrentie liggen in de buurt, bij de meeste merken zijn de motoren met gelijkaardige vermogens wel de topdiesels en zijn er goedkopere alternatieven beschikbaar. Een Skoda Roomster (1.9 105 pk) kost € 19.290, een Citroën C3 Picasso (1.6 HDi Exclusive) € 22.200(een Berlingo break 1.6HDi 110pk kost trouwens € 18.950) voor een Renault Grand Modus (1.5 dCi 105 Exception) ben je € 19.200 kwijt (de Kangoo 1.5 dCi 105pk mag €19.150 kosten).
De Kia Soul is een wagen die blijft verrassen. Niet voor niets gebruikt Kia tegenwoordig de slogan “The power to surprise”. Verrast door de geinige vorm, de ruimte binnenin, de afwerkingskwaliteit en de prijs die je ervoor betaalt. Denk daarbij nog eens de bovenstaande garantie en je niet te overtreffen pakket in de zoektocht naar een nieuwe stadswagen. Al is deze wagen zeker niet de laatste in deze categorie van net-niet-SUV’s. We vragen ons af hoe lang het duurt eer we deze wagen als stadstaxi zullen zien rondrijden. Gezien zijn goede verhoudingen buiten-/binnenruimte en prijs/kwaliteit en zijn comfort.
Uitgebreide technische gegevens kan je HIER terugvinden
Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Joeri Mertens & Pieter Aertgeerts
Met dank aan Kia Motors Belgium voor de wagen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen