Klasse-lift
Met de facelift zien we een frisse, stijlvolle look z’n intrede doen in heel het gamma waardoor de ietwat saaie leasing -ook plaats moet maken voor een snoet die er gewoon mag wezen. Met een aantal kleine accentjes zoals het Octavia-logo in de koplampen waan je jezelf in een hogere prijsklasse.
Uiterlijk verschilt de facelift-RS vooral in voor- en achterbumper van de vernieuwde basis-Octavia. De bumpers krijgen een sportievere uitstraling en de voorbumper krijgt daarbovenop een grotere luchthapper. Ook wordt voortaan ook trendy LED-dagverlichting geïntegreerd in de voorbumper van de RS. De wagen staat 30mm dichter bij moeder aarde dankzij zijn sportophanging, wat ook als gevolg heeft dat de gezinswagen iets harder afgeveerd wordt. De optionele 18” velgen maken de wagen nog iets minder gezinsvriendelijk.
Schuiven in sneeuwwit
De aandrijving gebeurt nog steeds op de voorwielen. Die lijken het wat lastig te hebben met de 200pk zodat je wheelspin krijgt in eerste én tweede versnelling. Leuk als je eens lekker wil uitpakken met je sneeuwwitte sportwagen, iets minder als het bijna elke keer optreedt. De tractiecontrole grijpt naar onze mening iets te laat in bij een stevige duw op het gaspedaal. Ook heeft de auto dan wat last van onderstuur in de bochten, wanneer je het vermogen benut. Misschien is de 1.4 dan wel de meer verstandige keuze, want met 122pk sta je tegenwoordig nog wel je mannetje en heeft de tractiecontrole het ook wat makkelijker. Voldoende vermogen om dagelijks vooruit te komen en toch nog beschaafd als het moet.
Dikke duim voor DSG
Waren we blij met de automatische transmissie uit de Insignia, dan zijn we in de hemel met wat de Volkswagen-groep aanbiedt onder de noemer DSG. De automaat met dubbele koppeling zorgt ervoor dat de versnellingsbak snel reageert op de capriolen van de bestuurder. Zolang de pook in D-stand staat, is de wagen een beschaafd vervoermiddel met vermogen te over bij hernemingen en acceleraties. Gooi je de pook in S-stand, dan krijg je alle pk’s los en laat de versnellingsbak de wagen tot 7.000rpm gaan, alvorens op te schakelen. De brave huisvader waant zich dan een semi-racepiloot, zeker wanneer hij zelf nog kan schakelen met behulp van de flippers achter het stuur. Eens je de S-stand hebt ontdekt, valt het je moeilijk om de bak terug in D-stand te duwen. Je raakt verslaafd aan de pk’s en het krolse geluid dat de motor maakt, al had dat laatste iets warmer mogen klinken. De verslaving aan de S-stand maakt je toch geen goeieklant bij het tankstation, met een verbruik van 9l/100km duurt het toch nog even alvorens je de bak van 55l (evenveel als in de ander Octavia-modellen) moet gaan bijvullen.
Športieve reisbreak
Binnenin doet alles vertrouwd aan; het dashboard lijkt integraal overgenomen uit de Škoda Superb, de gebruikte materialen zijn we gewoon doorheen de VW-groep. In de stof-alcantara- leder-combinatie van de sportzetels is het aangenaam vertoeven. De zetels geven ook de nodige steun bij dynamischer rijden. Achteraan is er geen verschil met de standaard Octavia, al moet het gezegd dat de sportieve motor achteraan in de RS minder te voelen is. Het navigatiesysteem is niet nauwkeurig te noemen en erg up-to-date bleek het ook niet. Een aantal straten stonden er niet in en ook kan het systeem maar niet beslissen of je in Wilrijk nu op zijrijbaan van de A12 dan wel op de middenrijbaan rijdt. Een straffe misser, zeker als je ziet dat het bij andere wagens wel perfect kan. Bij de facelift werd er niets gewijzigd aan de kofferruimte, zodat de ruimte behouden blijft (580l tot 1.620l) en ook het rubberen trekkoord als kofferafsluiting blijft bestaan. Ook hier hadden ze de afwerking naar een hoger niveau kunnen tillen door een handgreep te installeren, al dan niet ingewerkt in de bekleding van het kofferdeksel.
Lease-kandidaat
De basisprijs van de 1.4 TSI Combi € 18.440. Merk op dat een promotie geldt en dat je voor slechts € 2.750 meer een 1.4 TSI met RS-Line op je oprit hebt staan. Een Octavia RS berline met 2.0 TFSI en 6 versnellingen gaat de deur uit voor € 27.099. Een Combi kost je € 1.051 meer, voor een DSG-bak betaal je nog eens € 1.900. Als je het geld ervoor over hebt, zou ik die DSG-bak zeker aanraden. Een zuiniger alternatief voor de 2.0 TFSI is de 2.0 TDI. Deze RS diesel, gelijk aan die uit de VW Golf GTD, beschikt over 170pk. Hiervoor betaal je € 750 extra. De standaarduitrusting van de RS, het topmodel van het Octavia-gamma is al erg uitgebreid, zelfs xenonverlichting en mistlampen met geïntegreerde bochtverlichting zijn standaard. Als optie kan je nog een aantal handige opbergvakken kiezen, net als verduisterde ruiten achteraan (€ 500), de Neptune 18” velgen (€ 310), een alarmsysteem(€ 260), elektrisch open dak (€ 860), Park Distance Control V&A (€ 650), cruise control (€ 210), uitgebreidere radio (€ 370)of navigatiesysteem (€ 1.845).
Športieve huisvaders
Ik was blij verrast van de Škoda Octavia RS. Ook al hadden we al eerder onze mening moeten bijstellen bij het testen van de Superb, met de Octavia RS laat Škoda zich van zijn sportiefste kant zien. Je voelt dat je met een beschaafd monster op weg bent en dat je zelf de controle over de 200pk-duivels hebt. Weliswaar is de beleving van de motor helemaal anders dan in een hot hatch. Je rijdt immers met een wagen die een pak langer is en een pak meer bagage kan meezeulen. Misschien hadden de ingenieurs bij Škoda iets meer aandacht moeten besteden aan de afstelling van het chassis en vooral de tractiecontrole. De Škoda blijft een budget-break, aangezien je de VW Golf GTI voor zowat dezelfde prijs aankoopt. Dat budget-gehalte zie je in sommige afwerkingsdetails, zoals het rubberen trekkoord. Toch zou je als leasingrijder eens kunnen kijken naar een dikke Octavia RS in plaats van de standaardgrijze muis. Al krijg je daar weer het eeuwige gevecht imago vs. uitrusting als het op aankoopbudget aankomt. Op dit moment zou ik de TDI-uitvoering enkel aanraden om het verbruik wat te beperken.
Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Thomas Anthoni / Pieter Ameye
Met dank aan Škoda voor de testwagens
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen