De boxer-technologie was tot voor kort voorbehouden aan het zoete benzinesapje, tenminste tot Subaru er z’n tanden in zette. Het resultaat is een soepele en verrassend krachtige tweeliter die kan bekoren door z’n vloeiende koppelafgifte. De 150 pk sterke vierpitter kan pronken met maar liefst 350 Nm koppel wat voor een 0-100 sprintje van 9,7 seconden moet zorgen. Voorwaar cijfers waar veel ‘gewone’ tweeliter diesels de duimen voor moeten leggen. Deze eerste boxer-diesel is duidelijk een schot in de roos. Ook qua verbruik zit het snor met een realistisch gemiddelde van 6 à 6,2 liter per 100 km. Je zou bijna vergeten dat je hier te maken hebt met een zware vierwielaandrijver met een zee aan ruimte. In de benzineversies is er keuze tussen een automatische CVT-bak of de handbak met zes verzetten. Die laatste is ook als enige leverbaar op de dieselversies. Rekening houdend met het robuuste karakter van de Outback laten de ingenieurs ook hier geen steken vallen maar voor dagelijks gebruik lijkt het allemaal wat te zwaar en te moeilijk. Zo heeft de versnellingsbak een beetje warmte nodig om vlot z’n werk te doen en is filerijden een goede lichaamsoefening dankzij de zware koppeling. Mede hierdoor lijkt de Outback me eerder geschikt voor de lange ritten, de stille diesel zorgt voor een kalme atmosfeer.
De vele opties zorgen voor de kers op de taart als je onderweg bent met deze Japanner. De twee uitrustingsniveau’s vormen zowat de enige keuze waar de potentiële Outback-koper voor gesteld wordt. De “Luxury “-uitvoering kan al pronken met xenon-koplampen, cruise control en een elektrisch instelbare bestuurderszetel. Voor de Executive-versie uit onze test komen daar nog een handvol opties bij zoals lederen bekleding, achteruitrij-camera en een keyless access. Wat bij veel merken dure opties zijn zit gewoon standaard op deze softroader, een auto die z’n oorsprong kent in het onverharde ploeterwerk.
Wat best indrukwekkend is aan deze combinatie is dat, in tegenstelling tot laat ons zeggen een A4 Allroad, je wel degelijk nog het onverhard kan gaan opzoeken zonder dat de parkeersensoren het noorden kwijt raken en zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de dure bumperschilden. Dit terwijl je in een salon vol luxe en voorzien van alle gemakken zit. Al zal de Outback in de realiteit in ons land maar weinig van de begaanbare wegen afwijken.
De permanente vierwielaandrijving lijkt hierdoor zelfs wat misplaatst, zeker in ons bescheiden landje waar 99% van de wegen begaanbaar zijn met één of andere supercar. Maar laat het nu net tijdens de eerste sneeuw van het winterseizoen zijn dat we de Outback aan de tand mogen voelen. Omstandigheden waar de anders ietwat overbodige en saaie AWD mooi uit de verf komt. Met de Subaru in de juiste handen is er geen enkel moment dat je de controle uit handen moet geven. Zelfs op de meest besneeuwde wegen kan met de juiste aanpak alle moeilijkheden worden vermeden. De rijhulpmiddelen zijn hierin een duidelijke hulp, al zijn zij in de juiste omstandigheden enkel een domper op het plezier. Al bij al zorgt dit voor een hoop gemoedsrust als je dan toch door moeilijke omstandigheden de baan op moet. Toch mag je nooit vergeten dat je nog steeds zelf de touwtjes in handen hebt en de auto niet zomaar alles voor jou zal doen.
Om het robuuste karakter van de Outback over te brengen werden de looks van de Legacy aangevuld met wat stoerdere bumpers en staat het geheel wat hoger op z’n poten. Op die manier krijg je een massief front dat respect afdwingt op de autosnelweg maar verder toch subtiel genoeg is om je bij de schoonouders te vertonen. De subtiliteit van andere softroaders was duidelijk niet het doel van de ontwerpers. Alhoewel de accessoirelijst best lijvig genoemd kan worden, vind je hier vooral functionele dingen, geen opvallende chrome accenten of extra spoilertjes. De Luxury versie moet 35.495 euro kosten en daar krijg je al aanzienlijk wat opties bij.
Wil je het onderste uit de kan halen dan moet je gaan voor de 39.995 euro dure of eerder goedkope Executive. Als je de opties ziet die je voor die meerprijs erbij krijgt, kan je niet anders dan een goede zaak doen. Of de totaalprijzen gerechtvaardigd zijn hangt af van je eigen smaak. Draag je oogkleppen en staar je je blind op de Subaru-badge dan zal je een dergelijk prijskaartje waarschijnlijk teveel vinden. Stel je jezelf open voor nieuwigheden dan zie je dat je heel wat waar voor je geld krijgt en de concurrentie slechts een basismodel voor dat geld aanbiedt.
Tekst: Joeri Mertens
Foto's: Lotte Claes & Joeri Mertens
Met dank aan Subaru Benelux voor de testwagen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen