Rijtest

Rij-impressie: Mazda CX-3 facelift (2018)

De dieselmotor op zijn laatste pootjes? Niet volgens de eigenzinnige rakkers van Mazda. Want verbrandingsmotoren, daar zullen we in de nabije toekomst heus nog geen afscheid van nemen. Om dat te onderstrepen ontwikkelde het Japanse merk een nieuwe 1.8 turbodiesel. Een blok waarmee de CX-3 facelift uit mag pakken.

De CX-3 was sinds zijn onthulling in 2015 een schot in de roos voor het Japanse merk en behoort al even tot de top drie van Mazda’s best verkopende modellen. Nu, in 2018, is hij aan zijn eerste verjongingskuur toe. Eentje die vooral visueel heel subtiel de rimpeltjes weg werkt met een botox-kuur. Want van een grote transformatie durven we niet spreken. Niet dat er uiterlijk echt nood was aan stevige veranderingen, want Mazda's kleinste crossover mag zonder gêne naast jonger gerief staan op de parking.

De grille mag iets gevarieerder, en een lijntje of cirkel meer in de lichtbakken voor- en achteraan schetst het verschil. Vanbinnen krijgt de instrumentencluster dan weer een kleine digitale injectie en mogen naast wat nieuwe knopjes Apple Carplay en Android Auto present tekenen op het ietwat verouderde infotainmentscherm. Al bij al minimale updates dus, of toch niet helemaal?

Upsizing

Want de updates moeten we eigenlijk gaan zoeken onder de kap. Mazda wil vandaag nog meer dan ooit vasthouden aan motoren met een iets grotere cilinderinhoud. Toch vergeleken met de concurrentie. Volgens hun eigen filosofie staat rijplezier nog altijd aan kop. En daar heeft een soepele en tegelijk krachtige motor nog altijd veel mee te maken. Mazda's technologie moet ervoor zorgen dat dit samengaat met de huidige WLTP of Euro 6d-temp-emissienormen. Dat bewijzen ze met hun viercilinder Skyactiv-motoren die elke keer weer dat ietsje efficiënter worden.

Image
mazda cx-3 facelift 2018

Het resultaat is dat Mazda haar relatief nieuwe 1.5 turbodiesel inwisselt voor een eveneens in huis ontwikkelde 1.8 turbodiesel viercilinder. Dit kan volgens hen zonder extra nadelen door aanpassingen in de brandstofinjectie, Mazda noemt het zelf Rapid Multi-stage Combustion. Het resultaat zijn betere prestaties en een verminderde uitstoot. Klinkt als win-win, toch?

Meer controle dan feest

De zelfontbrander krijgt van Mazda alvast de beschikking over 115 pk en 270 Nm. Cijfers waarvoor je je heus niet hoeft te schamen in het crossover-segment. Het blok zelf neemt karaktertrekken van Mazda's grotere 2.2 over maar mist wat punch onderin en vort bovenaan in de toeren. Je hoort 'm dan ook keurig in zijn vermogensband te rijden. Hij maakt de best speelse CX-3 wat gezapiger dan we gewoon zijn. Ook al reden we 'm in combinatie met een manuele zesbak en vierwielaandrijving. Geen klachten bij het rijden in de stad of op de autostrade maar dit blok is duidelijk: minder feest, meer (uitstoot)controle. Dan maar benzine rijden zoals 90% van de huidige CX-3-klanten? In dat geval stelt Mazda een 2-liter atmosferische benzine voor met 121 of 150 pk. Diens update zagen we ook al in de CX-5 en Mazda 6 en zorgt via een hoop technische wijzigingen voor een meer uitgebreid bruikbaar koppel verspreid over de toeren.

Image
mazda cx-3 facelift 2018

Nu mag dit alles op papier enorm goed klinken maar wat levert dit in de praktijk? De door ons geteste G-motor met 121pk, voorwielaandrijving en automatische transmissie rijdt vooral aangenaam in de stad. Het schakelen verloopt mooi organisch en voelt krachtig aan zonder overdreven te zijn. De optionele peddels lijken daardoor weggegooid geld, mede door het wat uitgestelde commando-gedrag. Eens een meer uitdagende bergroute voor de kiezen mis je wel wat turbokoppel bij de steile hellingen, hoewel de programmatie van de automaat daar ook voor iets tussen zit.

Los daarvan voelt de nieuwe CX-3 zoals een CX-3 hoort te voelen, met een heerlijk stuurgedrag en een achtersteven die gerust eens een zijwaarts zetje durft te placeren. Niets om je zorgen over te maken, gewoon dynamische fun. Of hoe het Franse joie-de-vivre tegenwoordig door het leven gaat als het Mazda-iaanse Jinba Ittai. In de meeste normale situaties houdt de ophanging je wel zonder slingeren netjes in je zetel en voelt deze comfortabel aan bij het trotseren van kasseien of ander oneffen baanwerk.

Halleluja

Terwijl je over dat oneffen baanwerk bolt zal je merken dat de CX-3 binnenin weinig nieuwigheden weet voor te leggen. Gelukkig dan ook dat het interieur drie jaar na aftekenen nog steeds op punt is, behalve dat wat verouderde infotainmentscherm. We merken enkele kleine aanpassingen in de dashboardcluster dat nog steeds een mix is van digitale data en een analoge toerenteller ter vervanging van de snelheidsmeter. Deze is nu eveneens in digitale getallen aangegeven onderaan de wijzerplaat. Optioneel maar eveneens een vernieuwing in het aanbod is de head-updisplay. Spijtig genoeg is deze nogal moeilijk ideaal te positioneren en daardoor ook, misschien wat muggeziftend, moeilijk af te lezen door een storende ruitewisser of halve motorkap op de achtergrond.

Image
mazda cx-3 facelift 2018

In de middenconsole vind je geen mechanische handremhendel meer zoals voorheen, wel een elektronische versie. Het overzicht in de cockpit blijft ideaal met weinig dode hoeken, zolang je niet naar achteren kijkt. Het gevolg van de sportievere lijnen van de CX-3 die ook hun impact hebben op de zitbank achteraan. Voor passagier drie en vier blijft het wat krap achterin. De kofferruimte blijft nog steeds aanvaardbaar met een maximale 1.260 liter aan invulling met neergeklapte achterzetel. En last but not least: op de achterbank kan vanaf nu ook comfortabel thee gedronken worden want de armleuning is voorzien van twee bekerhouders. Halleluja!

Prijsmixer

Voor de nieuwe 1.8 diesel vraagt Mazda minimaal 23.590 euro, 700 euro meer dan de uitgaande 1.5. Helemaal bovenaan het gamma staat de Skycruise-uitvoering met automaat en vierwielaandrijving. Kostenplaatje? 30.990 euro. Gezien de uitrusting die je in ruil krijgt eigenlijk een koopje. Het is dan ook aangenaam om te horen dat benzinerijders (momenteel 90% van de CX-3-kopers dus) nog een serieuze slok goedkoper af zijn. Instappen doe je vanaf 17.990 euro voor de 121 pk sterke benzine, de 150 pk-versie hangt steevast, euhm, vast aan vierwielaandrijving en kost je 27.490 euro (28.990 euro met automaat).

Image
mazda cx-3 facelift 2018

Draaiden we zelf onze ultieme CX-3 bij elkaar in de configuratormixer, dan kwamen we aan zo'n 22.000 euro uit, eerlijk geld voor deze compacte crossover. Zoals we gewoon zijn van Mazda trouwens. Want voor al hun modellen heb je stiekem het gevoel te weinig te betalen.

Conclusie

Als eigenaar van een huidige CX-3 hoef je heus niet als een speer naar de Mazda-dealer te hollen om in te wisselen voor deze update. Wie echter nu op zoek is naar een compacte stadsvriendelijk crossover moet zeker eens passeren langs deze CX-3. Het moet nog eens onderstreept worden dat Mazda het elke keer weer qua prijs/kwaliteit weet neer te zetten. Reken daar ook nog een filosofie die rijplezier nog op de eerste plaats zet en het gebruik van grotere motoren en je komt tot een formule die andere merken vaak het nakijken geeft.

Specificaties

Vermogen115 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvierwiel
Topsnelheid184 km/u
0 tot 100 km/u10.50 sec
Gemiddeld testverbruik6.50L/100km
CO2-uitstoot137 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen