Rijtest

Test Ford Kuga facelift - Klaar om positie van marktleider te verlengen (2024)

De in 2020 gelanceerde laatste generatie van de Ford Kuga krijgt een facelift. Vooral de plug-in versie wil zijn leiderspositie daarmee veilig stellen.

De in het Spaanse Valencia gebouwde Kuga is sinds jaren de meest verkochte PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) in Europa. Behalve dit jaar, waar de Volvo XC60 de leiderspositie heeft afgesnoept. Tijd dus voor een update waarbij Ford de klassieke receptuur gebruikt: nieuw frontje, aangepaste koplampen, nieuwe velg-designs en de gebruikelijk nieuwe LED lichtsignatuur. Het geheel resulteert, dixit Ford, in een trotse en meer assertieve uitstraling. Nieuw is het Active en Active X afwerkingsniveau, zeg maar de wat stoerdere/robuuste versie van de Kuga.

Image
Ford Kuga 2024

Wij gingen kort op pad met de meer betaalbare hybrideversie. Met een beheerste rijstijl bleek ook die in een stedelijke omgeving vaak puur op elektriciteit te rijden, wat natuurlijk goed is voor je gemiddeld verbruik. Het viel ook op dat de overgangen tussen EV-mode en het inschakelen van de motor geheel onmerkbaar gebeurt, wat bijdraagt tot de algemeen fijne rijervaring. En net als bij de eerste testindrukken van de Puma facelift, willen we ook aan deze opgefriste Kuga alle lof geven aan de Ford ingenieurs die erin slaagden om een perfect evenwichtig onderstel af te leveren. Veel beter wordt het niet meer op dat vlak. Tot slot nog even melden dat de prestaties erop vooruit gaan, zowel in de hybride als plug-in hybrideversies met betere cijfers voor de sprint van 0 tot 100 (voortaan 8,3 voor de HEV en 7,3 seconden voor de PHEV). En dankzij de nieuwe automaat kan je voortaan ook meer gewicht aan de trekhang hangen, tot wel 2.100 kg.

Image
Ford Kuga 2024

Nog een kers aub

We begrijpen na deze korte test helemaal waarom de Ford Kuga een succesmodel is in Europa. Hij is ruim, functioneel, biedt een uitstekende bouwkwaliteit en zijn hybride en plug-in hybridemotorisaties zijn precies wat de Europese klant nodig heeft. Zijn blijvend succes lijkt dus verzekerd. Een extra vleugje premium in het interieur zou helemaal de kers op deze taart zijn. Kunnen we dat afspreken, Ford?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen