De in 2020 gelanceerde laatste generatie van de Ford Kuga krijgt een facelift. Vooral de plug-in versie wil zijn leiderspositie daarmee veilig stellen.
De in het Spaanse Valencia gebouwde Kuga is sinds jaren de meest verkochte PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) in Europa. Behalve dit jaar, waar de Volvo XC60 de leiderspositie heeft afgesnoept. Tijd dus voor een update waarbij Ford de klassieke receptuur gebruikt: nieuw frontje, aangepaste koplampen, nieuwe velg-designs en de gebruikelijk nieuwe LED lichtsignatuur. Het geheel resulteert, dixit Ford, in een trotse en meer assertieve uitstraling. Nieuw is het Active en Active X afwerkingsniveau, zeg maar de wat stoerdere/robuuste versie van de Kuga.
Het resultaat mag zeker gezien worden, zoals de groene Active X op de foto’s bewijst. De Kuga ziet er weer fris uit, bijdetijd ook, en hij etaleert een look die hem een echte allemansvriend maakt. De vernieuwde Kuga shockeert nooit. Ook niet als je ermee op pad gaat.
3 motorisaties
Qua aandrijving komt de vernieuwde Kuga met drie opties. Er is de 1.5 Ecoboost van 150 pk met manuele versnellingsbak, een 2.5 Duratec Hybride (eventueel ook als 4WD) en de 2.5 Duratec als plug-in hybride. De twee laattsgenoemde versies krijgen trouwens een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak. De populaire plug-in versie claimt een volledig elektrisch rijbereik van 58 km, maar Ford claimt dat praktijktesten uitwijzen dat +70 km mogelijk moet zijn met de vingers in de neus (al zal het niet van je vingers dan wel van je rechtervoet afhangen). Om fiscale redenen wordt de PHEV ongetwijfeld de meest verkochte versie.
Wij gingen kort op pad met de meer betaalbare hybrideversie. Met een beheerste rijstijl bleek ook die in een stedelijke omgeving vaak puur op elektriciteit te rijden, wat natuurlijk goed is voor je gemiddeld verbruik. Het viel ook op dat de overgangen tussen EV-mode en het inschakelen van de motor geheel onmerkbaar gebeurt, wat bijdraagt tot de algemeen fijne rijervaring. En net als bij de eerste testindrukken van de Puma facelift, willen we ook aan deze opgefriste Kuga alle lof geven aan de Ford ingenieurs die erin slaagden om een perfect evenwichtig onderstel af te leveren. Veel beter wordt het niet meer op dat vlak. Tot slot nog even melden dat de prestaties erop vooruit gaan, zowel in de hybride als plug-in hybrideversies met betere cijfers voor de sprint van 0 tot 100 (voortaan 8,3 voor de HEV en 7,3 seconden voor de PHEV). En dankzij de nieuwe automaat kan je voortaan ook meer gewicht aan de trekhang hangen, tot wel 2.100 kg.
Meer premium aan de binnenkant?
Ook qua interieur kunnen we bij deze facelift melding maken van de klassieke opfrissingselementen. Het centrale scherm groeit naar 13,2 inch, de tellerpartij wordt bijgepunt en de digitale assistent doet z’n intrede. Uiteraard luistert de Kuga ook naar je gesproken opdrachten en is ook Android Auto en Apple Car Play beschikbaar.
Binnenin valt vooral op dat je hier met een wat hoger segment te maken hebt. Dat merk je aan de goede geluidsisolatie, maar ook aan de zachte materialen aan deuren en bovenop de boordplank. Bij deze update krijgt de Kuga ook nieuwe bekledingen, maar die slagen er niet in om de sfeer naar echt premium niveau te tillen. Nochtans beheerste Ford die techniek vroeger tot in de puntjes. We denken dan aan de onovertroffen Ghia-modellen uit de jaren 80 en 90, waarbij het merk er zelfs in slaagde om zich qua luxe en algemene sfeer te meten met de Duitse premiums. Breng dat label en die ambiance maar snel terug, Ford !
Nog een kers aub
We begrijpen na deze korte test helemaal waarom de Ford Kuga een succesmodel is in Europa. Hij is ruim, functioneel, biedt een uitstekende bouwkwaliteit en zijn hybride en plug-in hybridemotorisaties zijn precies wat de Europese klant nodig heeft. Zijn blijvend succes lijkt dus verzekerd. Een extra vleugje premium in het interieur zou helemaal de kers op deze taart zijn. Kunnen we dat afspreken, Ford?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen