Rijtest

Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

De kleine SUV-klasse, ook wel bekend als de crossovers, is een drukbevochten segment. Sinds de SUV uit de gratie van het grote publiek zijn gevallen, zoeken automerken hun heil in de kleinere versies. Ook Mitsubishi stapt nu in dit segment met de ASX.

Ze hadden de ASX (wat staat voor Active Smart Crossover of X-over)evengoed Outlander XS kunnen noemen. De wielbasis van beide wagens is hetzelfde, al is de overhang van de ASX korter, zodat hij 37 centimeter minder meet dan grote broer Outlander. Die inkorting zorgt ervoor dat de wagen een andere proportie meekrijgt, zowel qua looks buitenom als qua gevoel binnenin. Achteraan krijgt de ASX een erg groot en centraal geplaatst mistlicht mee en ziet hij eruit alsof hij wat te kort werd afgesneden, hij lijkt elk moment naar voren te kunnen duiken. Dat gevoel wordt wat versterkt door de ‘jetfighter-grille’ die de voorkant vrij zwaar prononceert. Wie vlak voor de wagen staat, denkt vaak met een stevig uit de kluiten gewassen SUV te maken te hebben. Die opmerking kregen we dan ook vaak tijdens onze testperiode.

Toch verstarden die gezichten bij het horen van het verbruik van de nieuwe 1.8 DI-D van Mitsubishi-makelij. Bij gemengde ritten haalden we makkelijk een verbruik van 5,5 tot zelfs 5 liter. Wanneer we wat meer snelweg mee in het parcours namen, kwamen we zelfs op 4,6 liter uit. Achteraf bekeken zijn we benieuwd wat we er hadden kunnen uithalen als we echt in eco-modus gereden zouden hebben. Mitsubishi geeft een gemiddeld verbruik van 5,5l op, een verbruik van 4,7l buiten de bebouwde kom. Nog een voordeel van deze nieuwe diesel met lage compressie is het verminderen van de uitstoot. De geteste 150 pk-versie heeft een CO2-uitstoot van 150g/km. Tot slot nemen we ook mee dat de 1.8 DI-D een pak stiller is dan de oude 2.0 DI-D van Volkswagen-makelij. Goed, je hoort hem nog, maar dat schuiven we liever af op de isolatie van de wagen. Storend – zoals in de Lancer 2.0 DI-D – wordt het nooit. Goed nieuws voor mensen die op hun portefeuille letten, is dat de 1.8 DI-D ook bestaat in 115 pk versie. De Mitsubishi-ingenieurs hebben ervoor gezorgd dat deze versie hetzelfde koppel van 300 Nm meekrijgt als de 150 pk-variant.

Wie zich eerder in de Outlander installeerde, ziet in de ASX zowat hetzelfde interieur terug. Onze ASX was een Instyle-versie waarbij je goed verwend wordt voor deze klasse. Achteruitrijcamera, standaard Rockford Fosgate-geluidssysteem met bediening op het stuur, cruise control, allemaal zaken die standaard worden meegeleverd. Het interieur is op hetzelfde niveau van de Outlander afgewerkt, de harde kunststoffen her en der zijn eigen aan de Japanse keuzes van Mitsubishi. Toch krijgt het een wat sombere indruk wanneer je de hemelbekleding over het panoramisch glazen dak laat schuiven. Plots wordt je interieur donker en heb je niet veel zin om lang in de wagen te zitten. Ook het inschakelen van de oranje LED-verlichting rondom het panoramisch dak werkt dat gevoel niet weg. Het (niet-openschuivende) glazen dak terug vrijmaken is de enige oplossing.

Op vlak van binnenruimte hebben de inzittenden niet te klagen. De ASX heeft dezelfde wielbasis als de Outlander en in de test met die wagen waren we lovend over de ruimte voor zowel voorste als achterste inzittenden. Ook met de kortere overhang kan de koffer nog minimaal 416 liter aan bagage slikken. De kofferklep is vrij stevig en je hebt een stevige tildrempel waar je dingen moet overladen.

De S in de benaming ASX staat niet voor Sport. Dat ervaar je wanneer je wat bochten aansnijdt met de wagen. Hij is tussen de wielen even lang als de Outlander en dat voel je. De ASX heeft wat de neiging rechtdoor te gaan en als je bij wat hogere snelheid de bocht ingaat, moet je je armkracht aanspreken om de wagen in de bocht te houden. Hij stuurt vrij direct, maar het stuur wordt wat zwaar in de bochten. De stoelen zijn ook niet gericht op sportiever rijgedrag, zodat je je na verloop van tijd wat meer instelt op het comfort van de wagen. De vering dempt oneffenheden vrij hard en kort maar wagen durft wel al eens golven na dezelfde oneffenheden, iets wat lijkt op een tegenstrijdige afstelling van de vering met de rest van de ophanging.

De ASX kon als één van de laatkomers in de crossover-weide goed kijken naar wat concurrenten hadden gemaakt van het concept. Op het eerste zicht lijkt de wagen dan ook een goed alternatief, maar al snel merk je dat de Mitsubishi ASX wat anoniem blijft in het verkeer. Ook wanneer andere mensen me naar mijn ervaringen vroegen, was ik snel uitgepraat. De motor, die is erg zuinig, en met de ruimtezit goed. Daarbuiten is alles wat middenmoot en zijn er weinig zaken die er uit springen. De ASX is niet ondermaats, maar echt verrassend kunnen we hem ook niet noemen. Dat kan komen door de grote verwantschap met de Outlander.

Tekst & foto's: Sven Geiregat
Met dank aan MMB voor de testwagen

Specificaties

Vermogen150 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 525 kg
Topsnelheid198 km/u
Prijs testwagen€ 31 199
Prijs basismodel€ 19 499
0 tot 100 km/u10.00 sec
Gemiddeld testverbruik5.00L/100km
Min. kofferinhoud442 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen