Rijtest

Rij-impressie: Ford Focus (2018)

De vierde generatie Ford Focus volgt de weg die de [Fiesta](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/37667-rij-impressie-ford-fiesta-2017) heeft ingeslagen en komt er in een veelvoud van versies. Elk met hun eigen klemtoon en mechanische eigenschappen. Het maakt de keuze er niet noodzakelijk gemakkelijker op.

Ford gaat meer dan ooit voor diversiteit en dat is ook het geval bij de nieuwe Focus. Hij is er als Trend (standaard), Titanium (extra uitrusting), ST Line (extra sportief), Active (extra avontuurlijk) en Vignale (extra luxueus). En dat is zonder de Focus ST en Focus RS gerekend die later het aanbod zullen vervoegen.

Ruimere veiligheid

Volgens Ford komt de nieuwe Focus met meer geluids- & rijcomfort en technologie, zonder aan zijn traditioneel positieve rijeigenschappen te hebben ingeboet. Elke Focus komt daarom met een gloednieuwe chassisstructuur die in de volgende jaren ook onder heel wat andere Fords zal te vinden zijn. Het C2-platform is tot 80 kg lichter, maar ook 20% stijver en maakt heel wat nieuw veiligheidssnufjes mogelijk zoals Stop & Go, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruisecontrol met centreerfunctie, Adaptive Front Lightning System en de tweede generatie Active Park Assist dat volautomatische parkeren mogelijk maakt met een druk op de knop.

Image
ford-focus-2018-rijtest

Hoewel de buitenafmetingen van de Focus min of meer gelijk zijn gebleven nam vooral de wielbasis toe. Een ingreep waar de achterste passagiers van profiteren met respectievelijk 5 en 6 cm extra knie en schouderruimte.

Vast of onafhankelijk

Ook nieuw zijn de drie standaard rijmodi "Normal", "Eco" en "Sport" die op elke versie en motorisatie aanwezig zijn. Naast invloed op het gaspedaal en het gewicht van de stuurservo, hebben ze ook invloed op het ESP. Een individuele modus, waarin jezelf de verschillende parameters kunt kiezen, is er jammer genoeg niet maar had wat ons betreft best gemogen. Zeker omdat ze, als je de adaptieve dempers aanvinkt (een primeur voor de Focus), ook daarop invloed hebben. Maar daar stoppen de vele verschillen tussen alle varianten en specificaties nog lang niet.

Image
ford-focus-2018-rijtest

Voor het eerst hebben sommige versies immers een torsieas voor alle motorisaties onder de 150 pk. Enkel de break Clipper en Vignale hebben telkens recht op een onafhankelijke achterophanging. De starre as, met de lichtgewicht force vectoring-veertechnologie van de Fiesta ST, is weliswaar lichter maar ook goedkoper. Wat vast een van de redenen is om ze te monteren. Een slim trucje dat VW bijvoorbeeld ook toepast op zijn Golf. Het maakt de demping van de basis-Focus net dat tikkeltje drukker. Maar al bij al is de algemene comfortfactor er wel op vooruit gegaan.

Polariserend

Op de lancering proefden we alvast van de 120 pk sterke 1.0 EcoBoost vijfdeurs in Titanium-trim en de 182 pk sterke 1.5 EcoBoost driecilinder. Zeg maar een lichtjes teruggeschroefde versie van de motor die Ford introduceerde op Fiesta ST. Los daarvan is het ook goed om weten dat Ford ook bepaalde motoren aanbiedt met een 8-trapsautomaat die het samen met GM ontwikkelde.

Image
ford-focus-2018-rijtest

Andere nieuwigheden/gadgets zijn er in de vorm van FordPass Connect met ingebouwde modem, draadloos opladen voor je smartphone, SYNC 3 met 8-duims aanraakscherm, Bang & Olufsen audiosysteem en een head-updisplay. Dat laatste weet zich te onderscheiden door zijn configureerbaarheid en het feit dat het het eerste in zijn soort is dat kan worden afgelezen door dragers van gepolariseerde lenzen.

Voortreffelijk

Wat betreft de 1.0 EcoBoost valt er met uitzondering van de naar Ford-termen ietwat vage handbak en het feit dat het motortje op het heuvelig testparcours toeren nodig heeft, weinig negatiefs te melden. Toch niet al je binnen de lijntjes kleurt. Een gedachtengang waar het chassis van de nieuwe Focus duidelijk op is afgesteld. Het ESP grijpt daarom ook snel maar erg subtiel in wanneer je richting limiet gaat. Al is dat ongetwijfeld minder relevant voor de instapper dan voor de 182 pk sterke 1.5 EcoBoost.

Image
ford-focus-2018-rijtest

Die ontleent zijn aandrijflijn van de Fiesta ST en is voorlopig de meest complete/leuke versie. Niet alleen vanwege zijn sublieme motor, die in de Focus iets minder sportief en luid voor de dag komt, en diens specifieke en prima handbak, maar ook omdat deze dankzij het ST Line-pakket 10 mm dichter bij het asfalt ligt. Ondanks de sportievere set-up is ook deze Focus nog steeds comfortabel en genietbaar, ook al mocht het meubilair gerust wat extra zijdelingse steun bieden. Benieuwd wat de adaptieve dempers dus zullen toevoegen want voorlopig hebben we ze alvast niet gemist.

Geen hieltje tip meer

Door de onafhankelijke achterophanging, die voor de gelegenheid over extra rubberen connecties in het achterste subframe beschikt, rijdt de Focus iets meer secuur en vooral rustiger dan de versies met torsieas. Het driecilindertje presteert nog steeds boven wat we van een driepitter gewoon zijn met veel power richting begrenzer en veel koppel onderin. Een fijne mix van comfort en sportiviteit. Ook al inspireert het chassis ook hier niet zoals je dat eventueel van een Ford zou verwachten.

Image
ford-focus-2018-rijtest

Niet dat de Focus daarom slecht scoort qua rijbeleving, maar het is allemaal net iets meer naar de achtergrond verschoven. Tot slot nog een sneer naar set-up van de pedalen die niet meteen tip/hiel-vriendelijk zijn. Lijkt misschien een fait divers, maar dat betekent ook dat de toekomstige ST en RS geen ideale set-up zullen hebben. Gemiste kans, Ford.

Sollen

Prijzen voor de nieuwe Focus beginnen bij 18.900 euro voor de basis vijfdeurs en 19.900 voor de Clipper. Telkens met de 85 pk sterke 1.0-liter EcoBoost. Voor de 125 pk sterke ST Line stijgt dat naar respectievelijk 24.200 euro en 25.200 euro voor de vijfdeurs en Clipper, en 27.650 euro en 28.650 euro voor de 182 pk sterke 1.5-liter EcoBoost. Naast de benzines is de Focus ook nog beschikbaar met een nieuwe 1.5 EcoBlue diesel met vermogens tussen 95 en 150 pk.

Image
ford-focus-2018-rijtest

Conclusie

Meer mogelijkheden, comfort en technologie dan ooit te voren, maar daardoor is de pure rijbeleving ook wat meer naar de achtergrond verschoven en leunt de C-segmenter wat dichter aan bij de concurrentie. De Focus kan echter op heel wat fijne motoren rekenen, niet in het minst de 1.5 EcoBoost die op zowat alle vlakken hoog scoort. Rest je alleen nog de moeilijke evenwichtsoefening voor welk van de vele versies je nu juist gaat…

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen