Rijtest

Rijtest: Citroën C3 1.6 HDi

Citroën is bezig met zichzelf op te waarderen. Met [de C5][1] richten ze hun pijlen naar de Audi A4 en met de DS3 richten ze hun pijlen naar de [Mini Cooper][2]. Het is dan ook aanneembaar dat ze zich met de C3 richten naar de [Volkswagen Polo][3]. [1]: https://autofans.be/content/rijtest-citro%C3%ABn-c5-30-v6-hdi [2]: https://autofans.be/content/rijtest-abarth-500-esseesse-vs-mini-coopers-s-vs-mitsubishi-colt-ralliart [3]: https://autofans.be/content/rijtest-toyota-yaris-14-d4-d-vs-volkswagen-polo-16-tdi-bluemotiontechnology

Wij kregen een volgeladen zilveren exemplaar mee. Wat meteen opvalt is dat de nieuwe C3 er stukken beter uit ziet dan zijn voorganger. Ook ziet hij er hoogwaardiger uit. Alle choomranden zijn mooi afgewerkt en de naden tussen de panelen zijn zeer klein. Verder is onze testwagen uitgerust met knap 16” lichtmetaal en een verchroomde uitlaat. Het uiterlijk van de C3 is ook een stuk minder vrouwelijk, vooral de zwarte traperzium grill geeft hem een stoerdere verschijning. Tegenover zijn voorganger is de C3 met een flinke 8 centimeter gegroeid, desondanks komt hij nog altijd  onder de 4 meter. Parkeren is dus een makkie.

Image
Rijtest-Citroën-C3-1.6-HDi

Zagen we vanbuiten een goede vooruitgang, dan zien we binnenin nog een betere vooruitgang. Citroën heeft er duidelijk werk van gemaakt om de binnenkant een aangename plek te maken. Het dashboard is allesbehalve saai. Het geen dat eerst opvalt zijn de blinkende materialen. Toch wordt het geen kitsch want de vorm en de kleurencombinatie is zeer stijlvol en de afwerkinggraad is hoog. Ook het stuur en de klokken zijn juweeltjes. Ons exemplaar was uitgerust met navigatie en een geluidssysteem. Dat laatste kunnen we zeker aanraden, het mag dan niet standaard zijn, het klonk als de beste. De GPS is duidelijk, maar de bediening is niet geheel ergonomisch. Buiten het kwaliteitsgevoel krijgt je in de C3 ook een heel ruimtelijk gevoel. Het dashboard is dan ook aan de lange kant, maar vooral de Zenith voorruit zorgt voor veel “ruimte”. Ook als is zo'n ruit een leuke gimmick, het zorgt er ook voor dat je compromissen moet maken. Zo verdwijnt het spiegeltje in de zonnewering en wanneer het donker is buiten, wordt het moeilijk instappen. De deurverlichting geeft veel te weinig licht. De bediening om de Zenith ruit dicht te klappen gaat wel zeer vlot, dat is ook nodig want zo’n lange ruit kan op een warme dag voor heel wat hitte zorgen in de cabine. Misschien toch maar niet aanvinken dus op de optielijst. De zetels zitten dan weer voortreffelijk en zijn duidelijk op comfort gericht. Veel zijdelingse steun krijg je wel niet. Qua binnenruimte is het standaard B-segment, heel groot moeten de achterpassagiers niet zijn, en de koffer heeft een nogal hoge tildrempel.

Image
Rijtest-Citroën-C3-1.6-HDi

Onder de kap zat een 1.6 HDi FAP met 92 pk en 230 Nm. Met een uitstoot van amper 104 gram CO2/km komt hij in aanmerking voor een overheidspremie van 15%. Hij sprint in 11.3 seconden naar 100 km/u en houdt het voor bekeken bij 182 km/u. Allemaal goede cijfers zo lijkt. En inderdaad de 1.6 diesel weet echt te overtuigen. Genoeg trekkracht en dus altijd vlot, daarbij komt dat hij nog eens zuinig is ook. De opgegeven 4,9 L/100km haalden we niet, maar de 5,1 L/100km is een zeer goed resultaat. Hij is zelfs stil, en de 5bak gooit daarbij geen roet in het eten. Die schakelt weliswaar met zeer lange en soms onduidelijke slagen. Hij zorgt er wel voor dat er altijd op lage toeren kan gereden worden. In het B-segment heb je soms echt de drang naar een kleine benzinemotor, maar met zo’n zuinige en krachtige diesels kan je moeilijk nog terug naar benzine.

Aan de zetels merkten we al dat de C3 op comfort is afgesteld. Ook de stille motor draagt bij aan het comfort. De rij-eigenschappen zijn dus ook comfortabel afgesteld. Alleen jammer dat ze hier wat hebben overdreven. Bij veel oneffenheden achter elkaar, komt hij zelfs stuiterig over, en kan je maar beter je stuur goed vasthouden. Ook helt hij een stuk meer over dan pakweg een VW Polo of Toyota Yaris. Op zich is het niet slecht dat ze voor rijcomfort zijn gegaan in plaats van rijplezier. Maar het evenwicht is teveel verstoord. En om een premium b-segmenter te worden, is de juiste balans vinden belangrijk.

Image
Rijtest-Citroën-C3-1.6-HDi

Als je voor een C3 diesel kiest, moet je zeker voor een FAP gaan. Dan heb je immers de volledige 15% overheidspremie.  Ga je dan kijken naar rechtstreekse concurrenten met dezelfde motorisatie en premie, komt hij er als goedkoopste uit. Voor de basis C3 1.6 HDi FAP betaal je € 16.150. Voor een Peugeot 1.6 HDi 99g(zelfde motor) en een Volkswagen Polo 1.6 TDi BM Technologie ben je respectievelijk € 16.275 en € 16.999 kwijt. Al bij al is Citroën er dus in geslaagd de C3 naar een hoger plan te tillen. Het interieur en exterieur bevestigen dit, kan je met de puur op comfort gerichte ophanging leven, dan is de C3 een zeer waardig alternatief voor een 207 of Polo.

Image
Rijtest-Citroën-C3-1.6-HDi

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen