De Golf 5 is nooit echt een heel spannende auto geweest. De 6 is met zijn iets hoekiger uiterlijk wel een verbetering op de 5. Desondanks blijft hij, zeker is deze basis Bluemotion spec, een saaie wagen om naar te zien. Maar er zijn nu eenmaal mensen die saai aangenaam vinden, of toch tenminste niet storend. De Golf is vooral herkenbaar, en met een stel mistlichten, een paar chroomrandjes en grotere velgen kan je de Bluemotion een stuk opleuken. Nog een voordeel van de typische hatchback-koets is het zicht rondom. Overal goed kunnen zien is nog altijd een zeer belangrijk veiligheidsaspect en het geeft je ook vertrouwen.
De motor is natuurlijk het opzet van deze test. In de Bluemotion zit een 1.6 liter viercilinder diesel met 105 pk en 250 Nm. Daarmee sprint deze Golf in 11,3 seconden naar 100 km/u en heeft hij een top van 190 km/u. Echt geen cijfers om je voor te schamen, tijdens het rijden heb je ook nooit het gevoel kracht tekort te komen. Dat komt mede omdat de 1.6 bij 1.500 tpm al over zijn maximum koppel beschikt. De bestaansreden van de blauwe Golf is uiteraard zijn verbruik en bijhorende CO2 cijfers. De Bluemotion moet een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100km kunnen halen en stoot daarbij 99 g/km CO2 uit. Daarmee valt hij vanzelfsprekend onder de 105 g/km-grens zodat hij 15% ecobonus meekrijgt en een fiscale aftrekbaarheid van 90%.
Tijdens onze test waren de temperaturen rond het vriespunt. Ideaal is dat niet, en dat zien we zeker terug in de verbruikscijfers. Wij hadden een laagste gemiddeld verbruik van 5,0 l/100km (1 op 20). Een stuk verwijderd van de fabrieksopgave, maar toch was het indrukwekkend hoe snel de Golf aan die 5 liter geraakte. Zelfs bij korte ritten moet je maar even cruisen in de verlengde 4de of 5de versnelling en de boordcomputer geeft al snel iets tussen de 5,0 en 5,3 l/100km aan.
Zoals eerder vermeld doet de motor zijn werk enorm stil. Zo stil dat je niet meer op je gehoor kan af gaan om hem in het zuinigste verzet te kunnen zetten. Dat draagt natuurlijk alleen maar bij tot het algemeen comfort. Het comfort is voor deze C-segmenter trouwens zeer dik in orde. De Golf sprokkelt daar echt punten tegenover zijn concurrenten, je voelt gewoon dat ze bij Volkswagen de ervaring en know-how hebben op de vering perfect op punt te stellen om zo het midden te houden tussen comfort en rij-eigenschappen. Het korte dashboard zorgt er voor dat je dicht genoeg tegen de ruit zit en het stuur geef net voldoende feedback zodat je zelfs op deze ecobanden leuk door de bocht kunt scheuren. Mocht het mis gaan in de bocht, kan je altijd rekenen op de 5 Euro-NCAP die de Golf recent behaalde.
Het is natuurlijk een cliché, maar de Golf blijkt toch weer de referentie te zijn in zijn klasse. De 1.6 TDI is koploper bij de kleine diesels en de Golf 6 had zijn strepen al verdiend. Met dé referentie rondrijden heeft wel zijn prijs. De Volkswagen Golf Bluemotion begint bij 21.440 euro. In die vanafprijs hadden we er wel graag cruise control op zien zitten, maar zelfs dat zit niet standaard op deze zuinige Golf. De optielijst is bijna net zo premium als die van Audi, dus die prijs kan alleen maar de hoogte in gejaagd worden. Niet echt, want zolang je er nog van kan profiteren krijg je die 15 % korting. Samen met de overheidspremie op roetfilters gaat er in één klap 3.326 euro af van de Bluemotion-prijs, waardoor hij op 18.014 euro komt. Niet mis die premie, en ik zou ook niet verschieten mocht na het afschaffen of verminderen van de premie die 18.014 euro behouden blijven. Bij Volkswagen moeten ze gedacht hebben dat hun Golf ook mee kan aanschuiven in het premium rijtje in zijn klasse. En ongelijk kunnen we ze niet geven.
Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Hans Van Herreweghe
Dank aan D'Ieteren VW Import
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen