Rijtest

Rij-impressie: Citroën Berlingo (2018)

Dik twintig jaar na de eerste *ludospace* lanceert Citroën met de nieuwe Berlingo de derde generatie in het genre. Is de ultieme familiemobiel klaar voor het vervolg?

Het concept van de ludospace werd in 1995 op de markt gelanceerd toen bleek dat gezinnen niet per se met een grote monovolume op pad wilden en kleine bestelwagens niet ideaal bleken voor diezelfde gezinnen.

En toen was daar het olijke duo Citroën Berlingo/Peugeot Partner, die behalve een bestelwagenversie ook een variant met ramen kregen. En met meer comfort. En laat het net die kaart zijn die de derde generatie nog eens extra op tafel gooit; comfort.

leds change

Maar laten we eerst even de buitenzijde ontdekken. De voorkant is helemaal anders dan bij de vorige generatie. Weg zijn de grote koplampen, enter de smalle spacy ogende snoet. Geen verrassing, want intussen zijn zowat alle modellen uit het Citroën-gamma voorzien van de aparte LED-units.

Image
citroen-berlingo-firsttest-2018

Hoewel de Berlingo gebruikt maakt van de EMP2-basis is de wagen in profiel weinig veranderd. De voorruit werd wat meer vooruit gezet en de motorkap werd omwiIlle van voetgangersveiligheid wat hoger, maar verder blijft de Berlingo herkenbaar. Dat is zeker zo als je de achterzijde bekijkt, alsof de designers geen tijd meer over hadden om die nog even te vernieuwen.

Citroën biedt vanaf nu ook de personenversie van de Berlingo aan in twee lengtematen, waarbij de grootste XL wordt gedoopt en tegelijk 25 centimeter langer is dan de gewone. Toch oogt het niet alsof hij een extra rugzak achter de achterwielen draagt, omdat Citroën aan de wielbasis prutste en zo de verhoudingen beter kon indelen. De XL-versie kan je overigens bestellen met 5 of 7 zitplaatsen.

in vakjes denken

Doe je de klep open, dan heb je toegang tot de 775 liter grote bagageruimte, een volume dat groeit tot 1.050 liter in de Berlingo XL.

De achterste zitrij heeft sinds vorige generatie drie aparte zetels, binnenkort kan je die met een Magic Gold systeem alledrie zodanig wegklappen dat een vlakke laadvloer ontstaat. Instappen doe je via de schuifdeuren, wat een geniaal idee was dat en is dat nog altijd tegenwoordig.

Image

Nog interessanter wordt het vooraan, waar Citroën komaf maakt met het vlakke en hard plastiekerig ogende dashboard. Voortaan voel je je als in de C3 Aircross. En da's maar normaal, want verschillende onderdelen werden daaruit overgeplaatst.

Dat zorgt voor een betere look en feel van het interieur maar ook de ergonomie lijkt wat beter uitgedacht. Alleen, zo'n drankenhouder linksboven het stuurwiel was misschien niet het beste plan ooit, Citroën. Want hoewel de wagen over maar liefst 28 extra bergvakken beschikt, goed voor 186 liter extra bagageruimte voor kleine spullen, is de enige plek om een flesje water te zetten linksboven op je dashboard. Geen idee hoe het bij jou zit, maar de linkse hand halen we liever niet van het stuur om boven het dashboard te reiken.

arc-en-ciel

Inventief is dan weer de dakhemel. Die krijgt een panoramisch dak en onder dat dak plaatst Citroën een hemelboog met mogelijkheid om spullen in op te bergen. De transparante bodem zorgt ervoor dat je ziet wat erin ligt en dat er toch wat extra licht het interieur binnenkomt. Achteraan in de dakhemel zijn nog twee extra bergvakken zodat ook de achterste passagier spulletjes kunnen wegsteken, of zodat je vanuit de kofferruimte dat ene doosje nog kan wegsteken nadat je de grote koffers hebt ingeladen. Ook deze generatie heeft recht op de apart openklappende achterruit. Een handigheid voor wanneer je de kofferklep niet kan openen in een kleine parkeerplaats.

Image
citroen-berlingo-firsttest-2018

verjonging, aub

We spreken wel over de Berlingo als de ultieme gezinswagen, toch bleek uit onderzoek van Citroën dat de gemiddelde gebruiker een man is, rond de 54 jaar oud. En dat bij gezinnen de kinderen vaak uit huis uit zijn en de inzittenden er een actieve levensstijl op na houden. Citroën wil dan ook graag een jongere doelgroep aanspreken en dat lijkt met deze hipper ingekleurde Berlingo wel te lukken .

Onder de motorkap van de Citroën Berlingo vind je twee motoren, een diesel en een benzine. De diesel is de nieuwe 1.5 BlueHDi met 130 pk, gekoppeld aan een evenzeer nieuwe achttrapsautomaat. De benzine vonden we interessanter, met de 1.2 Puretech driecilinder, voorzien van 110 pk. Later komt daar ook een versie met 130 pk bij, vooral interessant in de Berlingo XL, lijkt het ons.

Image
citroen-berlingo-firsttest-2018

We konden enkel met de korte versie rijden en we stelden vast dat die erg leuk reed, ook al ligt het zwaartepunt best hoog en heb je niet zulk een straffe motor aan boord. We wijzen naar het EMP2-platform voor het relatief strakke weggedrag. Ook het sturen gebeurt vrij strak, al voelde het stuurwiel wat wazig rond de rechtuitstand. Met name de benzineversie liet een erg goeie indruk na vanwege zijn levendigheid en zachte karakter. Ook bij lage toeren trok hij zich goed uit de slag. De diesel is iets ruiger en in combinatie met de achttrapsautomaat kwijt ook hij zich goed van zijn taak, al heb je niet snel het gevoel 20 extra pk onder je rechtervoet te hebben zitten.

Twee maten, twee prijzen

In de catalogus kan je dus kiezen uit de Berlingo in twee lengtes(hier alle prijzen). Met en basisprijs van 17.400 prijst het 'Start'-niveau zichzelf goed in de markt. Onze testwagen, voorzien van de nodige toeters en bellen tikt al snel de 21.850 euro aan. Voor de Shineversie met XTR-opsmuk betaal je minimaal 25.010 euro. Dat zijn prijzen voor de benzine, de diesel kost telkens 350 euro extra voor de 130 pk-versie, of 250 euro voor de 75 pk-versie. De Berlingo XL krijgt geen 'Start'-uitvoering, waardoor zijn basisprijs begint op 21.500 euro. Voor de strafste versie - dat is de 1.5 BlueHDi met achttrapsautomaat - betaal je net 30.110 euro.

Image
citroen-berlingo-firsttest-2018

conclusie

Mag je zeggen van een ludospace dat hij volwassen geworden is? Want Citroën lijkt haar huiswerk goed gemaakt te hebben voor deze nieuwe generatie. Wat meer op comfort spelen en tegelijk een hoop extra technologie voorzien die je eigenlijk niet op een busje verwacht. Hij mag dan nog niet het rijgedrag van een monovolume hebben, wat de ruimte en praktische kant betreft kan je hem moeilijk negeren.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen