Kwijlen doe je natuurlijk op de [Dreamcars](https://autofans.be/reportages/salons-events/38662-dreamcars-op-t-salon-autosalon-brussel-2018) tijdens het autosalon van Brussel. Zoek je iets betaalbaarder? Autofans is voor je gaan shoppen en verzamelde tien heerlijke scheurijzers voor minder dan 30.000 euro.

Geld stuk te slaan op een auto maar geen zin in een grijze stationwagen met 105 pk voor 30.000 euro? Dan hebben wij de oplossing voor iedereen die snelheid en plezier hoog in het vaandel draagt! Want we gingen op zoek naar tien heerlijke scheurijzers op het autosalon van Brussel 2018.

Laat je alvast in verleiding brengen door onderstaand lijstje:

Opel Adam S

Image
Opel-Adam-S-Brussel-2018

Een buitenbeentje, deze Adam S. Al kon hij ons meer dan overtuigen. Met dank aan de 150 pk sterke 1.4 turbobenzine en een pedalenset die het betere voetenwerk tot een pretje maakt. Leuk detail bij de Adam S is dat je 'm helemaal naar je uitgesproken smaak kan zetten. Startprijs van dit kleine bommetje: 19.820 euro.

Ford Fiesta ST

Image
ford_fiesta_st

De vorige generatie Fiesta ST heeft een heuse cultstatus. Ford hoopt alvast dat succes verder te zetten met de nieuwe. Of de driecilinder die belofte waar kan maken, dat moet de toekomst uitmaken. Want die drie 'halveliters' moeten onder serieus hooliganisme 200 pk naar de voorwielen sturen. Denken we aan Fords track record... dan geloven we dat dit heus goed komt.

Suzuki Swift Sport

Image
suzuki_swift_sport

Zowat hetzelfde geval als hierboven, want ook de nieuwe Swift Sport boert verder op de naam van zijn voorganger. Veel druk natuurlijk voor de SSS. Zo veel druk dat er voortaan een turbomotor in het vooronder ligt. Goed voor 140 pk en 230 Nm koppel. Het voordeel daarvan? Dat er met gemak stukken meer kracht uit de nieuwe generatie Swift Sport valt te halen. Droevig worden we daar niet van. ____________

Abarth 595

Image
abart_595_pista

De Abarth 595 doet een “Suzuki Swift Sport”-tje... of is het nu andersom? Want beide knapen kennen wat van een laag gewicht koppelen aan de nodige kracht. Tegenwoordig valt er 180 pk te rapen in zo'n opgefokt 500'tje. Minder kan ook, waardoor de prijs van zo'n 595 zakt naar 18.875 euro.

Smart Fortwo Brabus

Image
smart_fortwo_brabus

Schattig zo'n smart maar met de nodige Brabus-badges is het toch eentje om rekening mee te houden. Toegegeven, al te gekke prestaties krijg je niet met de 109 pk sterke 0.9 liter driecilinder. Al is zo'n smart Brabus goed voor tonnen plezier in de stad. Voor de hippe stadsrakker dus. Met een prijs van 24.496 euro is 'ie meteen ook de duurste wagen per pk in deze lijst. ____________

Volkswagen Polo GTI

Image
volkswagen_polo_gti

De Volkswagen Polo GTI is met zijn 200 paarden een geduchte tegenstander voor de nieuwe Ford Fiesta ST al moet je voor zo'n GTI tegenwoordig wel wat neerleggen. Wil je het echt weten? Volkswagen vraagt minimaal 27.300 euro voor de Polo in GTI-trim. Hey, we hadden jullie gewaarschuwd!

Mini Cooper S

Image
mini_cooper_s

Een Brits alternatief dan voor de Ford en Volkswagen? Wat te denken van de Mini Cooper S. Geweldige wegligging, krachtige viercilinder met 182 pk en een uitgesproken uiterlijk. En o ja, dan zijn er nog de smaken: 3-deurs, 5-deurs of zonder dak. Vanafprijs? 26.090 euro. Al zal je geen moeite hebben om de vooropgestelde 30.000 euro te halen. ____________

Renault Clio RS 220 EDC Trophy

Image
renault_clio_rs_220_edc_trophy

We hadden nog geen Fransman in de lijst dus bij deze: de Renault Clio RS 220 EDC Trophy. Meteen ook de wagen met de langst naam in de lijst. Anderzijds, met 220 paarden onder de kap heeft hij ook het recht om zo'n lange naam te dragen, want daarmee is 'ie een van de meest krachtige in de lijst.

Mazda MX-5

Image
mazda_mx_5

Eens een volledig andere aanpak! Gedaan met voorwielaandrijving in een kleine wagen en op naar achterwielaandrijving in een sportwagen. De Mazda MX-5 is een wagen die door puristen over heel de wereld als DE rijdersauto wordt aanzien. 22.590 moet je over hebben om deel uit te maken van die groep. Koopje, toch?

Hyundai i30 N

Image
hyundai_i30_n

Stiekem het neusje van de zalm onder de 30.000 euro. Verschrikkelijk snel, prachtig geluid en nog plek voor je vrienden. Wees nu eerlijk: meer moet je niet hebben. De prijs voor een i30 N start bij 29.999 euro dus nog net onder die 30.000 euro grens. Voor dat geld moet je wel tevreden zijn met 'maar' 250 pk en niet de Performance uitvoering van 275. Misschien dat je verre suikernonkel wel een stukje bij wil leggen? ____________

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden