Rij-impressie: MINI John Cooper Works (2015)

rijtest-mini-jcw-2015

De laatste iteratie van de Cooper S liet ons wat op onze honger zitten. Tijd voor MINI om het hoofdgerecht voor onze neus te schotelen. En met 231 pk zijn we bijna zeker dat de John Cooper Works onze honger kan stillen.

Na een uitstap met het JCW-merk richting de Countryman en Paceman komen ze met de nieuwe generatie van de hatchback terug tot de essentie bij MINI; een retesnelle driedeurs maken. Dat mocht ook wel, want we begonnen te twijfelen aan de (street)credibiliteit van de John Cooper Works-badge. Deze laatste variant doet echter elke twijfel vervagen. Het eerbetoon aan wijlen John Cooper is terug, met een raket onder de motorkap.

Designerdwerg

MINI zou echter niet MINI zijn als er geen overdreven spul was te vinden op de carrosserie. Het uiterlijk van de JCW wordt aangedikt met sportievere bumperpartijen, een in het oog springend spoilertje en twee stevige uitlaatdempers. Desalniettemin voelt het resultaat minder spannend aan dan de eerste generatie JCW. Meer nog, de Californische bimbotrekjes die we op de Cooper S vonden, vinden ook hun weg naar de snelste MINI. Hoezo? Wel, van de 13 luchtsleuven die je op de carrosserie kan vinden zijn er maar liefst 8 fake. Tot en met de luchthapper op de motorkap, veel lucht zal die alvast niet happen.

rijtest-mini-jcw-2015

De kaart 'design volgt functie' zouden we hier niet meteen bovenhalen. Waarmee we niet willen zeggen dat de JCW een designfout op 17-duims wielen is, verre van, maar het doet ons toch afvragen of ze bij MINI zelf tevreden zijn over de 'designrichting der overdrevenheid' waar ze zijn ingeslagen.

Heerlijk stoelwerk

Binnenin vertrouwd MINI-terrein. Minus de centraal geplaatste snelheidsmeter van vroeger. Die wordt tegenwoordig vervangen door een soort van emotionele cirkel die bij de JCW vooral gebruikt wordt om het toerental met een gekleurd streepje weer te geven. Stuur, pedalen en instrumentcluster krijgen een John Cooper Works sausje. Het stoelwerk is dan weer wel volledig nieuw. Niet enkel qua design zijn ze knap, ook op steunvlak doen ze het goed dankzij de brede schouders.

rijtest-mini-jcw-2015

Ook uniek aan de JCW-variant zijn de drie extra metertjes die je pal voor je neus - optioneel - kan krijgen. Die noteren de oliedruk, turbodruk en je rondetijd. Gimmicks tout court, maar ons innerlijk kind kan ze stiekem wel waarderen. Wel spijtig is dat je de keuze moet maken tussen die metertjes of een - evenzeer optionele - head-updisplay. Combineren kan namelijk niet. Het zorgt er alvast voor dat je in de realiteit misschien beter af bent met die laatste. Want een geprojecteerde snelheid op je voorruit kan je wel eens veel flitsboetes sparen...

Upsizing

Want de Mini John Cooper Works stuift er vandoor als een malle. Oorzaak is de nieuwe drukgevoede 2.0-liter viercilinder onder de kap. Die is goed voor 231 pk, 320 Nm en een topsnelheid van 246 km/u. Daarmee doet 'ie het tegenover het 1.6-liter blok van de vorige generatie respectievelijk 20 pk, 60 Nm en 8 km/u beter. En hoewel we bij het uiterlijk nog kunnen zaniken over het marketingsgehalte, kunnen we niet hetzelfde zeggen over de krachtbron. Want de nieuwe motor is met zijn 155 g/km CO2 eigenlijk 2 gram minder groen dan de voorganger, al kan hij wel uitpakken met het EU6-label. De performantie heeft alvast niet moeten luisteren naar de boekhouders.

rijtest-mini-jcw-2015

Wij kregen het blok voorgeschoteld met een automaat. Deze zomer komt de handbak pas beschikbaar. Daar zit een strategie achter, want met automaat daalt de CO2-uitstoot naar 133 gram en het normverbruik naar 6,1 liter (6,3 met handbak). Daardoor is de zelf schakelende zesbak niet alleen een stuk groener, voor de meesten zal het ook een stuk sneller zijn dan zelf roeren. Of het daardoor ook plezanter is?

231 pk aan lol

Dat die automaat nu echt plezanter is dan de handbak, dat kunnen we pas zeggen als we ook eens zelf in de pot hebben mogen roeren. Tot dan kunnen we alvast besluiten dat je met de flippers achter het stuur best veel lol kan beleven. Want deze JCW biedt tonnen lol op rijvlak. Geef je hem de sporen, dan bromt de uitlaat gretig terwijl de voortrein je kordaat richting de eerste bocht stuurt. Het onderstel weet dan weer losjes om te gaan met de curves waar je hem in zwiert. Het geeft je initieel minder vertrouwen dan in pakweg - concurrent van dienst - de Audi S1 maar het geeft je wel meer voldoening wanneer je de karaktertrekjes begint te herkennen.

rijtest-mini-jcw-2015

De remmen met vier zuigers weten zonder problemen de Britse buldog af te remmen terwijl de uitlaat borrelt en ploft bij het terugschakelen. 231 pk en voorwielaandrijving schreeuwt 'koppelstuur', maar de Britten (lees: Duitsers) lijken dat ongemak tegenwoordig vrij goed te controleren. Er is alvast net genoeg aanwezig om je nog het gevoel te geven dat je alle kracht naar de voorste pootjes duwt met het gaspedaal.

Eén van de manieren om dat koppelstuur tegen te gaan is de ophanging lekker strak zetten. Of de JCW hard is? Wees daar maar zeker van. Op Italiaans grondgebied viel het al op, in België moet het helemaal een rugfeest worden op ons wegennetwerk.

JCW of S1?

Exact 31.390 euro vraagt MINI voor de instapversie van de John Cooper Works. Waardoor hij niet alleen op pk-vlak, maar ook op prijsvlak ten strijde trekt richting Audi met hun S1. Die laatste wint het misschien wel met zijn instapprijs van 30.480 euro, beide merken weten maar al te goed geld uit je zak te troggelen met hun optielijsten. Qua rijvlak trek je met de Audi de veilige kaart. Want zo'n S1 met vierwielaandrijving is even idiot proof als een bowlingbaan met bumpers in de goot. De JCW is eerder voor een volkje dat wilt schaven aan haar rijkunsten. De leercurve om op niveau te rijden is een stuk groter, het plezier evenredig.

rijtest-mini-jcw-2015

Andere noemenswaardige concurrentie is de Volkswagen Golf GTI. Een Duitser die iets duurder is, een pak ruimer, zeker zo potent maar wel een stuk minder fun. Een factor die ze in de strijd naar de meest performante karretjes wel eens vergeten maar in het dagdagelijkse leven zo belangrijk is.

Conclusie

Waren we niet zo onder de indruk van de huidige Cooper S, dan zijn we dat des te meer van deze John Cooper Works. Want samen met de JCW-badge in de grille gaat het plezierniveau in een sneltempo naar boven. Zowel voor mensen die de knetterende uitlaathooligan willen uithangen in dorpskernen als voor geoefende chauffeurs die op zoek zijn naar hun volgende uitdaging. In essentie een knap totaalpakket, waar je wel stevig voor in je buidel moet tasten. Op zoek naar extreem potent speelgoed met een ietwat karikaturale uitstraling? Dan is dit de MINI om te hebben.

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine

Vermogen

231pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 195 kg

Topsnelheid

246 km/u

Prijs basismodel

€ 31 390.00

0 tot 100 km/u

6.30 sec

CO2-uitstoot

133 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws