Europa heeft zo zijn eigen modellengamma, en de rest van de wereld het zijne. Af en toe moeten we echter met lede ogen toezien hoe een model dat wij hier ook kennen in de VS of Japan gewoon een sterkere motor of sportievere versie krijgt. Hier vind je vijf pijnlijke voorbeelden.

We zijn het stilaan gewend: moeten toezien hoe een veelal Amerikaanse of Japanse constructeur een nieuwe auto presenteert die bij ons niet in het gamma komt te staan. Denk maar aan de knappe Nissan Z, of de lekker stoere Ford Bronco. Nog pijnlijker wordt het echter wanneer het gaat om modellen die we hier wel kennen, maar waar we gewoon de snelle versies van moeten missen. Hieronder vind je vijf nieuwe auto’s die elders ter wereld aanzienlijk sportiever voor de dag komen.

Toyota GR Corolla

Image
Toyota GR Corolla 2022

Het meest actuele model — en tevens de trigger van deze lijst — is de Toyota GR Corolla. Dat model werd zopas onthuld voor de Amerikaanse en Japanse markt als een compleet knettergekke versie van de Corolla hatchback, en wij mogen hem enkel vanop afstand bekijken. Met 304 pk is hij niet alleen de volle 124 paarden sterker dan de krachtigste versie die bij ons in de catalogus staat, maar hij biedt ook vierwielaandrijving en een flink aangepast onderstel. Maar goed, wij hebben op zijn minst de GR Yaris en die moeten ze in de VS dan weer laten schieten.

Mazda 3 2.5 Turbo

Image
Mazda 3 2.5 Turbo 2022

Als je het gevoel hebt dat het onderstel van je Mazda 3 wat meer vermogen zou aankunnen, dan heb je geen ongelijk. Bij ons staat de Japanse hatchback met ofwel 122 pk ofwel 186 pk in de configurator, en hoewel dat laatste cijfer best knap klinkt is dat Skyactiv-X-blok er niet meteen op afgestemd om een sportieve rijervaring te bieden. Hoe fijn de ‘3 dus ook mag sturen, er had meer in gezeten. En dat zit er ook in, alleen niet bij ons. In de VS staat de Mazda 3 namelijk met een 2.5-liter benzinemotor met turbo in het gamma, en die weet 250 pk en 320 Nm koppel naar zijn vier wielen te brengen. Die GTI- of ST-killer hadden we hier ook wel kunnen smaken…

Jeep Wrangler Rubicon 392

Image
Jeep Wrangler Rubicon 392 2022

Dit is een beetje een binnenkopper, want we weten natuurlijk al langer dat ze in de VS gewoon wat gekker zijn van V8-motoren. Toch is deze brutale Wrangler actueler dan ooit, want met ingang van dit jaar kunnen wij Europeanen de offroader uitsluitend met een stekker krijgen. Die Wranger 4xe doet het dan wel niet slecht met 380 pk ter beschikking, maar met een 6.4 liter grote Hemi-V8 met 470 pk in het vooronder is de Amerikaanse ‘Wrangler Rubicon 392’ toch iets van een andere auto. Al kunnen we ons moeilijk voorstellen dat je die aan onze huidige brandstofprijzen hier graag de sporen zou geven…

Honda Civic Si

Image
Honda Civic Si 2022

De Honda Civic is opnieuw een voorbeeld van een Japanse auto die de Europese markt ietwat in het duister houdt. Toegegeven: ook wij zouden later dit jaar nog getrakteerd worden op een gestoorde Type R-versie, maar de reguliere Civic moet het bij ons stellen met slechts één aandrijflijn. Dat is een zelfopladende hybride met toch al een mooie 184 pk, maar de VS krijgt opnieuw wat lekkerder materiaal voorgeschoteld. Daar staat de Civic namelijk als ‘Si’ in de catalogus, die een 1.5-liter turbobenzinemotor met 200 pk combineert met een strak schakelende, manuele versnellingsbak. Een Honda van de oude stempel, dus.

Lexus ES 350

Image
Lexus ES 350 2022

Bij ons leek Lexus met de komst van de ES misschien wel een stapje terug te zetten. Het model moest in Europa namelijk de GS aflossen, en die was hier ook verkrijgbaar met een 345 pk sterke hybride-aandrijflijn op basis van een 3.5-liter V6. Onze nieuwe ES houdt het daarentegen op een 2.5-liter grote viercilinder die met wat elektrohulp wel 218 pk produceert, maar vooral inzet op zuinigheid. Dat is bij de Amerikaanse ES350 wel net anders, want die doet het toch terug met een V6. Hij puurt 302 pk uit zijn atmosferische 3.5, maar doet het dan wel zonder de bekende hybridetechniek. Minder relevant? Zeker, maar aanlokkelijk klinkt het wel.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
5 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden