
Honda lanceert in de VS een sportievere variant van de pas gelanceerde Civic. Die Civic Si zet zich niet zozeer in de spotlight door zijn vermogen (200 pk), wel door de exclusieve aanwezigheid van een handbak. In het land waar automaat koning is...
Kennen we in onze contreien de termen GTI, R, S en RS voor sportievere varianten van reguliere productiewagens, dan hebben ze in de US of A nog wat extra afkortingen om in de mix te werpen. Volkswagen levert er namelijk sinds jaar en dag de Jetta GLI en Honda heeft onder de Civic Type R nog de Civic Si staan. Die Sport Injected kreeg vandaag zijn nieuwe generatie.
Procentpunten
Op het eerste gezicht een nieuwtje in mineur. Want de nieuwe generatie Civic Si boet vermogen in tegenover zijn voorganger. Zo is de 1.5-liter viercilinder turbobenzine voortaan 200 pk in plaats van 205 pk sterk en blijft het koppel van 260 Nm identiek. Toch zeggen de Japanse ingenieurs dat ze hard gewerkt hebben aan het motorblok. Zo krijg je de volle pot koppel voortaan aan 1.800 tpm - 300 toeren eerder - en beschik je de laatste 500 toeren voor de rode zone (6.500 tpm) nog over meer vermogen dan voordien. Dit werd onder meer bereikt door een uitlaatlijn die 27 procent beter vloeit en aanpassingen in de software.

Zoals eerder gezegd is de Civic Si enkel te verkrijgen met een manuele zesbak. Die laat zich voortaan 10% sneller gooien en hangt vast aan een vliegwiel dat 26% lichter is. Hebben we al gezegd dat de ingenieurs bij Honda kicken op procentpunten? Hoewel 200 pk geen onoverkomelijk vermogen is, krijgt de Si standaard een sper tussen de voorwielen. Op dit moment zijn er geen plannen om een Si te lanceren in Europa. Of wat had je gedacht?
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 5 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 7 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 9 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 1 dag geleden