Zin om dit weekend weg te dromen tussen een aantal van de exclusiefste automobielen op de markt? Stippel dan maar je route richting Knokke uit, want daar vindt van 5 tot 8 oktober de Zoute Grand Prix plaats. Wij gingen er al even langs met de camera in de aanslag, kwestie van te weten wat je mag verwachten.

Al 14 jaar op rij is Knokke-Heist het toneel van de Zoute Grand Prix, een evenement waar je zowat overreden wordt door de zes- of zevencijferige auto’s. Zo starten er twee rondritten, eentje voor exclusieve oldtimers en eentje voor peperdure GT’s en supercars. Daarnaast is er echter ook 13.000 vierkante meter aan exporuimte op het strand voorzien, waar 19 officiële automerken en ontelbare verzamelaars, verdelers en tuners alles samen 600 unieke stukken tentoonstellen. Wij staken alvast ons licht op in de Zoute Prado-hal, waar de hedendaagse auto’s getoond worden, en pikten er de knapste exemplaren voor je uit.

Mercedes Vision One-Eleven

Image
Zoute Grand Prix Porsche 911 GT3 RS 2023

Als de elektrische toekomst er zo uit ziet, Mercedes, dan gaan wij met plezier aan de stekker. De Stuttgarters tonen namelijk voor het eerst hun Vision One-Eleven aan het Belgische publiek en dat is een conceptcar die retrotoetsen van de C111 van vijftig jaar terug combineert met een baanbrekende elektrische aandrijflijn. Reken dus op axiale fluxmotoren, maar als dat je niks zegt kan je natuurlijk ook gewoon minutenlang staren naar zijn bloedmooie, knaloranje koetswerk…

Rolls-Royce Spectre

Image
Rolls-Royce Spectre Zoute Grand Prix 2023

Kopen kan je die Mercedes echter niet, maar deze elektrische auto wel… Of toch als je zakken diep genoeg zijn, want deze Spectre is de allereerste EV van Rolls-Royce. Daar zou je als eigenaar echter niet al te veel last van mogen hebben, want eens volgeladen is de Spectre goed voor tot 520 kilometer rijbereik. Verder schoppen zijn elektromotoren het tot 585 pk's, die natuurlijk fluisterstil hun werk doen. Elektrisch of niet, het prijskaartje van deze Spectre is helemaal Rolls-Royce: maak er zo’n 400.000 euro voor vrij.

BMW i5

Image
BMW i5 Zoute Grand Prix 2023

Vaak zal je die Rolls’ dus niet in het wild tegenkomen, maar dat zal vermoedelijk wat anders zijn voor deze BMW. Dit is namelijk de i5 en die is allesbehalve minder zijn vermelding waard. De i5 is namelijk de allereerste elektrische versie van de 5 Reeks en geef toe: 5 Reeksen zie je elke dag en elektrische auto’s zijn aan een serieuze opmars bezig. Van deze i5 verwachten we dus veel, en daarvan krijgen we hier al een voorsmaakje in zijn oppermachtige M60-vorm met dik 600 pk.

Lotus Emeya

Image
Lotus Emeya Zoute Grand Prix 2023

600 pk, daar moet deze elektrische Lotus dan weer vierkant om lachen. Dit is namelijk de Emeya, alweer de derde EV van het herboren Britse merk. Na de Evija — een hyperexclusieve supercar — en de Eletre — een SUV, jakkes — is dit namelijk de elektrische Lotus waar wij misschien wel het meeste naar uitkijken. Zo krijgt de top-Emeya 918 pk, waardoor de Tesla Model S’en en Porsche Taycanses van deze wereld er wel eens een geduchte concurrent in zouden kunnen vinden. Dat, en hij ziet er best indrukwekkend uit.

Lamborghini Revuelto

Image
Lamborghini Revuelto Zoute Grand Prix 2023

Het hoeft natuurlijk niet allemaal elektrisch te zijn wat de klok slaat, o nee. Op de Zoute Grand Prix vind je bijvoorbeeld ook deze plug-inhybride. Wacht echter even voor je deze Revuelto overslaat, want dat is de eerste Lamborghini met een stekkerpoort. Dit mag dus wel een hybride zijn, maar toch monteerden de knotsgekke Italianen nog steeds een 6.5 liter grote V12-motor achter de twee stoeltjes. De elektrohulp pompt het vermogen vervolgens op tot 1.015 pk… Niet verkeerd dus voor een PHEV.

McLaren 750S Spider

Image
McLaren 750S Spider Zoute Grand Prix 2023

Deze McLaren doet dan weer denken aan een tijd waarin een supercar nog geen elektrohulp nodig had, want die houdt het op een V8 met twee turbo’s. Dat moet voldoende zijn voor — je raadt het al — 750 pk, waarmee de 750S naar de 100 km/u snelt in een EV-kloppende 2,8 seconden. Onderhuids is de McLaren trouwens al helemaal klassiek, want hij gebruikt dezelfde technische basis als de 720S uit 2017… Maar goed, laat dat de pret niet bederven.

Aston Martin DB12

Image
Aston Martin DB12 Zoute Grand Prix 2023

Nog zo’n doorgedreven facelift vinden we op de Aston Martin-stand, waar de DB12 het overneemt van de DB11. Van vooraf zou je dat er echter niet aan zeggen, want de complete neus van de knappe coupé steekt in het nieuw. Reken er echter maar op dat je vooral zijn achterkant te zien zal krijgen, want de DB12 is flink sneller dan gelijk welke DB11 voor hem. Daar slaagt de nieuwkomer ook nog eens in zonder beroep te moeten doen op een V12-motor, want de twinturbo-V8 wordt met zijn 680 pk’s maar liefst 34 procent krachtiger dan voorheen.

Porsche 911 GT3 RS

Image
Zoute Grand Prix Porsche 911 GT3 RS 2023

Dat een paar aanpassingen voor een flink potentere auto kunnen zorgen, bewijst deze Porsche nog maar eens. Deze 911 GT3 RS is namelijk niet de krachtigste Porsche 911, noch de Porsche 911 met de hoogste topsnelheid maar je hoeft er maar even naar te kijken om door te hebben dat dit de beste versie voor het circuit is. Zo wekken al zijn extra vleugels en luchtgeleiders samen ruim 400 kilogram neerwaartse druk op, zowat het equivalent van vijf volwassenen die erop gaan liggen… Niet proberen, graag.

Maserati GranTurismo Folgore

Image
Maserati GranTurismo Folgore Zoute Grand Prix 2023

Pronk je liever met een Italiaanse GT? Dan moet je eens op de Maserati-stand gaan kijken, want daar krijg je de nieuwe GranTurismo te zien. Die krijgt de Nettuno-V6 van supercar-broertje MC20 mee, in dit geval goed voor 550 pk aan vermogen. O ja, en hadden we al gezegd dat deze Maserati ook een elektrische versie heeft? Die ‘GranTurismo Folgore’ is ook nog eens de krachtigste van het stel, want hij haalt maar liefst 761 pk uit zijn drie elektromotoren… En jawel, straks komt hij er ook als ‘GranCabrio’ met open dak.

Polestar 6

Image
Polestar Roadster Zoute Grand Prix 2023

Nog zo’n elektrische cabriolet vind je bij Polestar, al gaat het hier wel om een preproductiemodel. Zij nemen namelijk de ’02 Roadster’ mee en die moet uiteindelijk uit de fabriek rollen als Polestar 6. Het conceptmodel pronkt alvast met 884 pk aan vermogen, maar het zal nog even duren voor we daarvan mogen genieten. Zo zou de Polestar 6 pas in productie gaan omstreeks 2026… Maar dat maakt hem er niet minder leuk uitzien.

Meer lekkers vind je in de fotogalerij hieronder, of natuurlijk ter plaatse op de Zoute Grand Prix!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden