Officieel: Aston Martin DB12 maakt de V12-motor overbodig (2023)

Aston Martin DB12 2023

Aston Martin heeft zijn nieuwe grand tourer klaar, al is die misschien iets minder nieuw dan je denkt. Zowel onder- als bovenhuids neemt de DB12 namelijk flink wat over van voorganger DB11, in die mate dat we bijna over een facelift mogen spreken. Die facelift brengt echter wel meer vermogen, en dat uit minder motor.

Geloof het of niet, maar het is alweer 7 jaar geleden dat bij Aston Martin het doek ging van de DB11. Die mocht destijds namelijk als eerste uitpakken met de nieuwe, scherpere designtaal van het merk waardoor we anno 2023 eigenlijk allesbehalve moegekeken zijn op het model. Daar lijkt Aston Martin het zelf trouwens mee eens, getuige hun ‘opvolger’ voor de DB11.

Zoek-de-verschillen

Inderdaad: dit is de Aston Martin DB12 en om meteen met de deur in huis te vallen: stiekem gaat het gewoon om een grondig opgefriste DB11. Kijk maar eens naar die achterzijde, en speel er gerust een spelletje ‘zoek-de-verschillen’ mee. Dan zal je vooral merken dat het vernieuwde logo tussen de LED-lampen prijkt, met daaronder de merknaam in het lang en het breed uitgesmeerd. Datzelfde logo komt natuurlijk ook terug op de neus, waar er gelukkig meer verandert. Zo steekt het complete front in het nieuw, met een flink gegroeide muil en LED-Matrix-kijkers tot gevolg. Verder tekenen nieuwe 21-inchvelgen present en monteert Aston Martin een minimalistischer setje zijspiegels, maar daar blijft het zowat bij.

Aston Martin DB12 2023

Binnenin is het dan weer een ander verhaal, want daar is de DB12 zowat onherkenbaar voor zij die de DB11 kennen. Zo moet die hoge, smaakgevoelige blob in de middenconsole plaats maken voor een modern paneel met nog lekker veel fysieke knopjes. Een compact keuzehendeltje voor de automaat neemt het daar wel over van de vijf individuele knoppen waar je voorheen de aandrijflijn mee bediende. Daarboven vind je dan weer een aanraakscherm van 10,25 inch, waar Aston Martins nieuwe infotainmentsysteem met over-the-airupdates achter verscholen zit.

Krachtiger dan V12

Ook onderhuids heeft Aston Martin trouwens het één en ander aangepast, en nog geen beetje. Zo spreken de Britten voorlopig enkel over de gekende V8, wat doet vermoeden dat de V12 van weleer verdwijnt. Daar zou je echter niet veel hinder van mogen ondervinden, want de achtcilinder wordt niet alleen 34% krachtiger dan voorheen maar zelfs 41 pk krachtiger dan de sterkste 5.2-liter V12 die in de DB11 AMR lag. Zo stuurt de 4.0-liter V8 — die trouwens nog steeds afkomstig is van Mercedes-AMG — nu 680 pk en 800 Nm koppel naar de achterwielen langs een achttraps automaat. De DB12 snelt ermee naar de 100 km/u in amper 3,6 seconden en gaat nadien door tot een mooie 325 km/u.

Aston Martin DB12 2023

Om al die vaart op koers te houden in de bochten, wordt deze DB12 als eerste DB-model voorzien van een elektronisch sperdifferentieel op de achteras. Verder beschikt hij over een nieuwe generatie van adaptieve dempers, en verstevigde stabilisatorstangen. Alles samen moet dat deze grand tourer de ideale balans tussen comfort en rijdynamiek geven; genoeg voor Aston Martin om hem ’s werelds eerste super tourer te dopen. Wat je daarvoor moet over hebben, leren we in aanloop naar zijn productiestart in het derde kwartaal van dit jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws