Belgische première: BMW i3

BMW-i3

Vandaag stelde BMW officieel hun elektrische wagen, de BMW i3, voor in Knokke. Autofans was er bij om het sfeertje op te snuiven.

Als BMW iets doet, dan doet het dat goed. De op één na warmste dag van het jaar - de warmste houden ze voor morgen -, een afgehuurd strand in Knokke en een gigantische Beach lounge op dat strand neergepoot. Deels om mensen uit te nodigen om kennis te maken met het merk, anderzijds om hun eerste stapjes in de elektrische wereld voor te stellen.

Elektriciteit hangt in de lucht

De i3 was dan ook de hoofdreden dat een deel van de Autofans delegatie afzakte naar Knokke. Exact twee weken geleden maakten we nog kennis met de Tesla Model S in België, nu is het de beurt aan BMW.

BMW i3

Het lijkt wel of de elektrische wagens meer dan ooit het leven binnensijpelen. Met de nodige grote mensen van het merk uit München - die allemaal hun zegje moesten doen - werd de wagen ons getoond. En als je dacht dat wij jullie al nodeloos in spanning houden, dan nodigen we je eens uit voor een persvoorstelling voor een nieuwe BMW in een tent van +30°c. Wat we niet overhebben voor onze lezers...

Hoe ziet de i3 er uit?

Beter dan op de plaatjes. En al zeker beter dan op onze plaatjes. Echt knap kan je de i3 echter niet noemen. Daarvoor blijft hij nog te veel hangen in het kijk naar mij, ik ben elektrisch imago waar menig wagen met batterij nog last van heeft. In het beste geval lijkt de i3 nog op een uit de kluiten gewassen Golf Plus met een poser imago.

BMW-i3
BMW-i3
BMW-i3

Toegegeven, de i3 heeft wel enkele knappe details. De achterlichten die geïmplementeerd zijn in de koffer, de suicide doors en de koplampen die hun eigen interpretatie brengen van de Angel Eyes. De velgen zijn ook massief. Standaard maatje 19", optioneel gaan ze tot 20".

Conceptueel interieur

Het interieur van de i3 moet ongeveer het meest conceptuele zijn dat we ooit in productie hebben zien gaan. En dat siert BMW wel. In de i3 zal je op geen enkele moment denken dat je onderweg bent met een reguliere 3-reeks. De versnellingspook, naast het stuur, is wel van gigantisch formaat. Niet meteen onze smaak, al is de rest van het interieur wel stevig en solide.

BMW-i3
BMW-i3

Premium elektrisch rijden

Met een prijs van 35.500 euro is de i3 iets duurder dan wat de concurrentie heeft te bieden. Met een range van 160 km geraak je normaliter van je werk en terug. Wil je verder, dan kan je nog een range extender bijbestellen, een benzinemotor die de batterij oplaadt. Tesla is echter van plan om tegen 2016 een elektrische wagen klaar te hebben voor de prijs van 35.000 euro en met een range van 360 tot 500 km. Daarmee komt BMW wel in moeilijke papieren op lange termijn.

Groen driften

Als het klinkt dat we wat streng zijn voor BMW, dan hebben we ook onze redenen. Tesla lijkt - als ze het nog enkele jaren vol houden - betere beslissingen te hebben genomen op het gebied van elektrisch rijden. De i3 heeft anderzijds nog wel één ding dat in zijn voordeel speelt. Namelijk een bandenmaat van 155 vooraan en 175 achteraan, achterwielaandrijving en 170 pk/ 250 Nm. Een elektrische - relatief - betaalbare wagen waarmee je heerlijk kan driften. Het had slechter gekund.

BMW-i3

Vanaf 3 augustus kan je de i3 bekijken aan het Casino van Knokke.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Carlos 20:29
afbeelding van Carlos

In één kleur is de wagen mooier.
Maar desondanks dat, vind ik hem lomp en log uitzien. Nog meer dan een Opel Meriva...
Tesla of dit? Mijn keuze is rap gemaakt.

Walter 01:00
afbeelding van Walter

Tof karretje. Eerlijk is eerlijk. Maar toch blijft het een elektrrisch voertuig die na 130 km opgeeft óf met een brommer-motorke als generator er nog eens zoveel bijdoet. Daarna is het "Game Over". En... sta je daar, wachtende op hulp. De i8 wordt wel een echte hybride naar het model van de Prius. Zelf werk ik al twee jaar lang om mijn Prius te voorzien van een nieuwe soort batterij die mij ook zover zal brengen, maar daarna gaat het feest door en verbruik is 's zomers tussen 0.5 en 1 l/100 Km. Dus met één tank zeker 5 - 6000 km ver.

Tilsoft 17:27
afbeelding van Tilsoft

Je moet geen appels met peren vergelijken. Je hebt 3 i3's voor de prijs van 1 tesla S.

Wim 08:58
afbeelding van Wim

Ik had toch iets meer standaard elektrische range verwacht van BMW, ze mikken misschien nu zoals andere spelers op 2 paarden, door de auto te ontwikkelen met de mogelijkheid voor een range extender, verder vind ik het wel lekker futuristisch

Waxweazel 10:39
afbeelding van Waxweazel

Ik vind het dus een verschrikkelijk gedrocht !
Zelfs de Nissan Leaf is een beauty vergeleken met dit.
En bij de Fiat Multipla had het bizarre uiterlijk tenminste nog een functie (ruimte)

Adriaan 12:45
afbeelding van Adriaan

Ik geef u daarin volledig gelijk. Voor mij past die in de cattegorie: koekendozen. Waarom brengen ze niet gewoon de 1 serie uit als elektrische auto. Past die desnoods volledig aan dat die enkel nog maar zo goed als alleen het uiterlijk deelt met de donor, maar die ziet er tenminste nog goed uit.

Zornik 15:10
afbeelding van Zornik

Zelf ben ik ook aanwezig geweest op de bmw première en moet zeggen dat de wagen in "real life" beter bevalt dan op foto.

Wat me enorm opviel is het gebrek aan informatie. Veel show en weinig tot geen bijkomende info. Was naar mijn gevoel meer een marketing stunt om de exclusiviteit van het model in de verf te zetten.

Een prijslijst kon men daar echter niet bespeuren, ook niet na navraag bij de
verantwoordelijken. Zelfs geen infobrochure.

Dus als je je baseert op de Duitse prijslijst kom je er al snel achter dat de 35.500€ slechts het tipje van de ijsberg is.

Hier enkele voorbeelden:

Alle prijzen inclusief 19% mwst
i3 34.950
i3 met rex 39.450

Standaard interieur Atelier, optioneel:
- Loft interieur 1.500€ enkel in combinatie met comfort pack
- Lodge interieur 1.990€ enkel in combinatie met comfort pack
- Suite interieur (leder) 2.990€ enkel in combinatie met comfort pack

- Comfort pack 1.990€ bestaande uit
Multifunctioneel stuurwiel
Automatische spiegels met spiegelverwarming
Armsteun vooraan
12V in dashboard
Netje aan dashboard
Bijkomende opbergvakjes
Netjes in achterzijde voorstoelen
Draagbare bekerhouders achteraan
Bekerhouder voorraan
12V aansluiting in koffer
Regensensor en automatische lichtsturing
Volautomatische airco
Snelheidsregeling vanaf 30km/u met remfunctie

- Parkeerassistent pakket 990€ bestaande uit
Achteruitrijcamera
Parkeersensoren vooraan
Parkeerassistent

- Rij assistent Plus 990€ bestaande uit
Camera en radargebaseert rij assistent
Rijstrook bewaking
Automatische City afremfunctie voor voetgangers en auto's
File assistent
Niet in combinatie met Atelier interieur en enkel met comfort pack

- Uni lak kleuren standaard enkel Arravanigrau en Cappariswit beide met blauwe accentkleur onderaan de deuren

- Optionele kleuren
Ionic zilver met blauwe accentkleur 660€
Solarorange met grijze accentkleur 660€
Laurusgrijs met blauwe accentkleur 660€
Andesitzilver met blauwe accentkleur 660€

- Velgensets
19" turbine styling 429 700€
19" turbinestyling 428 850€
20" dubbelspaak styling 1350€

- Licht opties
Led dagrijleds 200€ niet in combinatie met led schijnwerper
Led schijnwerpers 890€ niet in combinatie met dagrijleds

- Zetelverwarming 330€
- Zonnebeglazing 350€
- Velours matten 100€
- Alarminstallatie 480€
- Comfortfunctie Keyless toegang 420€
- Panoramisch schuifdak 980€
- Rokerpakket 30€
- Drankenhouder 30€
- Warmtepomp airco 660€

- Snellader 1590€
Wisselspanning 230V 4.6Kw 16A tot 7.4Kw 32A
Gelijkstroom tot 50KW
Pas beschikbaar vanaf 2014 in de 32A versie

-DAB tuner 210€

Communicatie en informatiesystemen

- Connected Drive Services pakket 670€
- Connected Drive 350€
- Real time traffic info 150€
- Concierge service 250€
- Internet 100€
- Comfort telefonie 500€
- Hifi Harman Kardon 800€
- Laadkabelzak 26€
- Snellaadkabel 199€

- Wallbox Pure 895€
Installatieprijs Wallbox op aanvraag
Installatie check Wallbox op aanvraag

- 19" winterbandenset met velgen styling 428: 2060€
- 19" winterbandenset met velgen styling 427: 1660€

- Klimacover 156€
- Oplaadbaar Led lampje 19€
- Sleutelzakje 14€
- All Weather voetmatten vooraan 90€
- All weather voetmatten achteraan 63.50€
- Zonnebescherming achterruit 93.50€
- Zonnebescherming zijruiten 2-delig 83€
- Media adapter Apple Ipod - Iphone lightning connector 70.50€
- Media adapter Apple Ipod - Iphone 30 polige connector 52.50€
- Micro usb adapter connector 19.5€
- BMW car hotspot LTE internet 599€

en nog vele meer ... the list goes on and on .....

Grote voordeel tegenover de concurrentie is en blijft het gebruik van Carbon Fibre Reinforced Plastic in combinatie met aluminium, waardoor het gewicht binnen de perken blijft en het rijplezier zeker gegarandeerd is.

Voorbeeld rijklaar gewicht
BMW i3 1295 Kg / 170 Pk = 7.6 Kg per Pk

Nissan leaf 1.945 Kg / 108.8Pk = 17.45 Kg per pk
BMW 320d 1580 Kg rijklaar gewicht / 184 Pk = 8.58 Kg per pk
Opel Ampera 1780 kg rijklaar gewicht / 150 Pk = 11.86 Kg per pk
Renault Zoe 1543 Kg rijklaar gewicht / 88.45 Pk = 17.44 Kg per pk

Nadeel van het model met range extender is de kleine tank van 9.5 L,
waardoor de range slechts op 300km uitkomt tegenover 500km van bijvoorbeeld de Ampera.

BMW zou deze maatregel genomen hebben om tegemoet te komen aan de wetgeving in Californië, waar men kan genieten van de tax credit van 7500$.
Voorwaarde is echter dat het bereik van de range extender het electrische bereik niet mag overschrijden.

Nu een grote speler zich op de electrische automarkt nestelt zullen andere constructeurs ook niet meer stilzitten en zal het gebruik van alernatieve materialen meer ingang vinden.

Wim 16:01
afbeelding van Wim

wouw, er van uitgaande dat wat je zegt klopt, super bedankt voor de verder info!

vwarl 15:21
afbeelding van vwarl

Dit is een erg lelijke auto.. je voor minder uitgelachen worden aan de lichten

Andy 09:34
afbeelding van Andy

Dan liever m'n dacia dan dit gedrocht....

Uw reactie