Vandaag stelde BMW officieel hun elektrische wagen, de BMW i3, voor in Knokke. Autofans was er bij om het sfeertje op te snuiven.
Als BMW iets doet, dan doet het dat goed. De op één na warmste dag van het jaar - de warmste houden ze voor morgen -, een afgehuurd strand in Knokke en een gigantische Beach lounge op dat strand neergepoot. Deels om mensen uit te nodigen om kennis te maken met het merk, anderzijds om hun eerste stapjes in de elektrische wereld voor te stellen.
Elektriciteit hangt in de lucht
De i3 was dan ook de hoofdreden dat een deel van de Autofans delegatie afzakte naar Knokke. Exact twee weken geleden maakten we nog kennis met de Tesla Model S in België, nu is het de beurt aan BMW.
Het lijkt wel of de elektrische wagens meer dan ooit het leven binnensijpelen. Met de nodige grote mensen van het merk uit München - die allemaal hun zegje moesten doen - werd de wagen ons getoond. En als je dacht dat wij jullie al nodeloos in spanning houden, dan nodigen we je eens uit voor een persvoorstelling voor een nieuwe BMW in een tent van +30°c. Wat we niet overhebben voor onze lezers...
Hoe ziet de i3 er uit?
Beter dan op de plaatjes. En al zeker beter dan op onze plaatjes. Echt knap kan je de i3 echter niet noemen. Daarvoor blijft hij nog te veel hangen in het kijk naar mij, ik ben elektrisch imago waar menig wagen met batterij nog last van heeft. In het beste geval lijkt de i3 nog op een uit de kluiten gewassen Golf Plus met een poser imago.
Toegegeven, de i3 heeft wel enkele knappe details. De achterlichten die geïmplementeerd zijn in de koffer, de suicide doors en de koplampen die hun eigen interpretatie brengen van de Angel Eyes. De velgen zijn ook massief. Standaard maatje 19", optioneel gaan ze tot 20".
Conceptueel interieur
Het interieur van de i3 moet ongeveer het meest conceptuele zijn dat we ooit in productie hebben zien gaan. En dat siert BMW wel. In de i3 zal je op geen enkele moment denken dat je onderweg bent met een reguliere 3-reeks. De versnellingspook, naast het stuur, is wel van gigantisch formaat. Niet meteen onze smaak, al is de rest van het interieur wel stevig en solide.
Premium elektrisch rijden
Met een prijs van 35.500 euro is de i3 iets duurder dan wat de concurrentie heeft te bieden. Met een range van 160 km geraak je normaliter van je werk en terug. Wil je verder, dan kan je nog een range extender bijbestellen, een benzinemotor die de batterij oplaadt. Tesla is echter van plan om tegen 2016 een elektrische wagen klaar te hebben voor de prijs van 35.000 euro en met een range van 360 tot 500 km. Daarmee komt BMW wel in moeilijke papieren op lange termijn.
Groen driften
Als het klinkt dat we wat streng zijn voor BMW, dan hebben we ook onze redenen. Tesla lijkt - als ze het nog enkele jaren vol houden - betere beslissingen te hebben genomen op het gebied van elektrisch rijden. De i3 heeft anderzijds nog wel één ding dat in zijn voordeel speelt. Namelijk een bandenmaat van 155 vooraan en 175 achteraan, achterwielaandrijving en 170 pk/ 250 Nm. Een elektrische - relatief - betaalbare wagen waarmee je heerlijk kan driften. Het had slechter gekund.
Vanaf 3 augustus kan je de i3 bekijken aan het Casino van Knokke.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen