Rijtest: Abarth 124 Spider GT (2018)

abarth 124 spider gt rijtest 2018

Met de komst van de GT biedt Abarth een coupévariant van haar 124 Spider aan. Eentje die maar liefst 7.000 euro meer kost dan de cabrio. Alleen... is dit eigenlijk gewoon een cabrio met hardtop. Zijn extra centen waard?

Stikjaloers moeten ze bij Fiat zijn op de Mazda MX-5 RF, een MX-5 die geniet van een ingewikkeld maar technisch impressionant stalen klapdakje. Waardoor ze bij Fiat besloten om ook een coupéversie van haar 124 in het gamma te plaatsen. Niet door eens lief te bellen naar Mazda met de vraag of ze ook zo'n 124 RF van de band in Japan willen laten rollen, wel door een hardtop op de 124 neer te poten. Hey, Italianen... het blijven Italianen.


Bekijk HIER onze video van de Abarth 124 GT Spider!


124 Spider GT?

Die hardtop krijg je - momenteel - enkel op de Abarth-variant van die 124. Waarbij Fiat meteen van de GT-versie spreekt. Daar zit een filosofie achter, want Abarth zet niet enkel een harde schedel op de Spider, het voegt eveneens enkele upgrades toe aan de rest van de wagen waardoor dit meteen ook de sportiefste 124 momenteel op de markt moet zijn.

abarth 124 spider gt rijtest 2018

Upgrades zeg je daar? Jawel. Al liepen we misschien wat te hard van stapel. Want eigenlijk moeten we het eerder over "upgrade" hebben, enkelvoud. De GT onderscheidt zich namelijk van zijn Spider-broeder door de 17-duims OZ Ultralight-velgen die je ook al sinds mensenheugenis op de Abarth 595 kan krijgen. Nu goed, ze zijn zwart en misstaan de GT niet.

16 kg

Al blijven we het moeilijk vinden om deze 124 GT een GT te noemen. Want eigenlijk is dit gewoon een 124 Spider met hardtop. Het stoffen dakje zit zelfs nog achterin! Zonde natuurlijk, want Fiat had hier de kans om nog wat gewicht van de MX-5 in Italiaans jasje te schaven. Nu komt er eerder gewicht bij. 16 stuks om exact te zijn, want zoveel kilogram weegt de koolstofvezel hardtop. Of anders gezegd; deze GT doet het met een hoger zwaartepunt dan de 124 Spider.

abarth 124 spider gt rijtest 2018

Iets wat teniet moet gedaan worden door de gigantische stijging in comfort, niet? Wel, nee. Want deze hardtop is op geen enkele manier comfortabeler dan het stoffen dakje boven je kruin. De wind weet zich nog altijd via kiertjes aan het raam binnen te wurmen en de koolstofvezel constructie kraakt aan de bevestigingspunten op de carrosserie. Er is achterruitverwarming, dat dan weer wel.

Brulkikker

Parkeer dat hard deksel dan ook maar snel in de garage. Of beter nog, bestel gewoon een 124 Spider. Want in geen enkel opzicht is deze GT-versie zijn meerprijs van 7.000 euro waard. Met een instapprijs van 41.000 euro begeeft hij zich trouwens in het vaarwater van gerief zoals de BMW 230i Coupe en Audi TTS.

abarth 124 spider gt rijtest 2018

Auto's met een stuk minder emotie, dat geven we toe. Want deze 124 blijft een brulkikker die Italiaans charisma verzoent met strakke Japanse rijdynamiek. Alleen wederom; dat krijg je ook al bij de reguliere 124 Spider van 34.500 euro. Voel je de conclusie al aankomen?

Doe het voor Roberto

De letters GT-voegen dus weinig toe aan deze 124 Spider. Spijtig, want Fiat had hier iets uniek uit haar hoed kunnen toveren. Door de turbomotor op te voeren tot 190 pk bijvoorbeeld. Perfect mogelijk, want de 695 Biposto beschikt over dat vermogen. Nog een doodsteek; ondertussen heeft Mazda een 184 pk sterke upgrade van haar 2.0-liter MX-5 uitgebracht. Eentje die net geen 31.000 euro kost in RF-uitvoering en nog eens een stuk minder centen van je vraagt als cabrio.

abarth 124 spider gt rijtest 2018

Waarom dus voor de Abarth 124 gaan? We kunnen er eigenlijk ook geen pasklaar antwoord op geven. Omdat Roberto van de lokale Fiat-garage al jaren een goede vriend is?

Conclusie

Met de GT brengt Abarth een eerbetoon aan de 124 Spider van weleer met hardtop die werd ingezet in de racerij. Alleen is het verschil met de reguliere 124 Spider zo klein dat zelfs het koolstofvezel dakje de meerprijs niet kan verantwoorden. Een lollige kornuit, zonder twijfel maar dat is de goedkopere gewone Abarth 124 Spider ook al. En bij uitbreiding; de nog goedkopere Mazda MX-5 eveneens...

abarth 124 spider gt rijtest 2018

Specificaties

Motor

1.4 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

170pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 076 kg

Topsnelheid

232 km/u

0 tot 100 km/u

6.80 sec

CO2-uitstoot

148 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws