Rijtest: Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 53 4Matic+ (2020)

Mercedes AMG GT 4 Door Coupe 53 rijtest Autofans

Het grootste enigma in de huidige Mercedes-catalogus moet wel de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé zijn. Wie de zaak er niet makkelijker op maakt? Deze 53 4Matic+.

Eind 2018 introduceerde Mercedes de AMG GT 4-Door Coupé. Net als zijn tweedeurs-naamgenoten geen AMG-versie van een bestaand Mercedes-model, maar een dat op eigen wielen staat. Met de AMG GT 63 S 4Matic+ kreeg de 4-Door Coupé zowaar de krachtigste vierdeurscoupé uit de Mercedes-stal in portefeuille.

En toch was er iets vreemds aan de hand met de AMG GT 4-Door Coupé. Niet alleen zijn ongelukkig lange naam, maar ook het concept leek wel inherent verkeerd verpakt. Ten eerste deelt deze 4-Door zijn platform niet met de coupé- en cabrioletversie van de AMG GT, maar met de CLS. Ten tweede is de 4-Door Coupé geen vierdeurscoupé, maar... een vijfdeurs. De CLS? Dat is dan weer wel een vierdeurscoupé.

Kunnen de 63 en 63 S zich nog verweren met het argument dat de AMG-versie van de CLS het bij de 53 voor bekeken houdt, dan wordt dat argument al moeilijker voor deze AMG GT 4-Door Coupé 53. Die gebruikt immers dezelfde milde hybride zes-in-lijn van 435 pk als de Mercedes-AMG CLS 53. Daardoor wordt de technische lijn tussen deze AMG GT 53 en de CLS 53 wel bijzonder dun...

Mercedes AMG GT 4 Door Coupe 53 rijtest Autofans

Verschil moet er zijn

Esthetisch is het verschil wel klaar en duidelijk: de AMG GT 4-Door Coupé is nog meer dan de CLS een verschijning die niet onopgemerkt voorbijgaat. Of hij mooi is of niet, laten we in het midden, maar indrukwekkend is hij alvast wel. Met dank aan dat breed uitgesmeerde Panamericana-radiatorrooster, de frameloze ruiten, de sterk aflopende daklijn en de brede wielkasten achteraan.

Binnenin wordt die imposante toon voortgezet. De hoge middentunnel met afzonderlijke knoppen voor de bediening van de rijparameters met daarop de keuzehendel voor de versnellingsbak doet denken aan die van de AMG GT Coupé en Cabriolet, de hardcore Performance-sportzetels en het AMG-stuur met alcantara en ook daar nog eens bedieningsknoppen voor de rijparameters. De naar keuze gescheiden achterbank achteraan of driezits maakt het verschil met de CLS nog meer.

Mercedes AMG GT 4 Door Coupe 53 rijtest Autofans

Milde hybride zescilinder

Meer zelfs: de AMG GT 4-Door Coupé is duidelijk het antwoord op Porsches Panamera, en zit met deze 53 op het niveau van de Panamera 4S: de 3.0 zes-in-lijn is 435 pk en 520 Nm sterk, en krijgt door de milde hybride aandrijving een EQ-boost van 22 pk en 250 Nm. 0 tot 100 km/u? 4,5 seconden, met een topsnelheid van 285 km/u. Over het gentlemen’s agreement wordt in Duitsland duidelijk al lang niet meer gesproken...

Dat deze 4-Door Coupé 53 een trapje lager in de hiërarchie staat dan de 63 en 63 S, voel je van meet af aan. De twee ton zet zich dankzij de hybrideboost weliswaar vlot in beweging, maar de algemene beleving is afstandelijker, de geluidsbeleving aanwezig maar geïsoleerder. Wees gerust: je gaat nog steeds snel, maar je krijgt er alleen minder van mee. Nog een voorbeeld van die lagere rang: de 53 doet het met een meer burgerlijke versie van de AMG Speedshift-versnellingsbak. Al merk je in de praktijk nauwelijks het verschil.

In de bochten heeft Mercedes ervoor gezorgd dat deze twee ton zware machine op de sporen blijft, al moet het verschil met de 63-familie er nog steeds zijn. Zo zijn het sperdifferentieel op de achterwielen en de meesturende achteras optioneel. Idem voor de luchtvering, die wel was aangestipt op ons testmodel. De verstevigde chassis- en koetswerkstructuur is wel aanwezig, waardoor de AMG GT 4-Door Coupé 53 iets stugger rijdt en iets zwaarder stuurt dan de CLS 53.

Mercedes AMG GT 4 Door Coupe 53 rijtest Autofans

Prijzen

Het prijskaartje van – we typen het nog een laatste keer voluit – de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 53 4Matic+ bedraagt 116.765 euro. Dat is een kloof van een kleine 40.000 euro met de 63 en een dikke 50.000 euro met de 63 S. Tegenover de CLS 53, die 94.743 euro kost, bedraagt het prijsverschil vlot 20.000 euro. Externe concurrentie is er dus in de vorm van de Porsche Panamera, wiens 4S (met 3.0 V6 van 440 pk) 121.459,80 euro kost. Shop je bij BMW, dan kom je uit bij de 8 Reeks Gran Coupé. Hun 840i begint vanaf 94.200 euro, maar doet het met zowat 100 pk minder.

Mercedes AMG GT 4 Door Coupe 53 rijtest Autofans

Conclusie

Dat het bij Mercedes-AMG niet altijd bandenrokende driftmachines met ronkende V8-turbomotoren hoeven te zijn, bewijst deze GT 4-Door Coupé 53. Met zijn combinatie tussen sportiviteit en comfortabele luxe vormt hij een prima alternatief voor de Porsche Panamera. Wie zijn AMG dus graag iets beschaafder en burgerlijker heeft, vindt in deze 53 een prima gezel. Al geldt dat argument natuurlijk ook voor de CLS 53...

Mercedes AMG GT 4 Door Coupe 53 rijtest Autofans

Specificaties

Motor

3.0 zes-in-lijn, milde hybride

Vermogen

435pk

Koppel

520 Nm

Overbrenging

9-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 970 kg

Topsnelheid

285 km/u

Prijs basismodel

€ 116 765.00

0 tot 100 km/u

4.50 sec

Gemiddeld testverbruik

10.70 L/100km

CO2-uitstoot

209 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws