Rijtest: Citroën DS5 HYbrid4

Rijtest: Citroën DS5 HYbrid4

De nieuwe DS5 positioneert zich helemaal bovenaan het luxueus getinte gamma van Citroën. De topversie moet wel de HYbrid4 zijn, een hybride die vooral de leaserijders moet warm maken voor een Citroën.

deeltijds elektrisch

Want in tegenstelling tot de bekende hybridewagens, kiest Citroën - net als Peugeot trouwens - voor de combinatie van de dieselmotor met de elektromotor. Zij maken dan ook het belangrijkste verschil uit tegenover een DS5 met conventionele verbrandingsmotor. De PSA-groep maakt van de gelegenheid gebruik om de wagen vierwielaandrijving mee te geven, vandaar de '4' in de benaming. Maar eigenlijk is dat een handigheidje om een technisch probleem op te lossen; dieselmotoren laten zich moeilijker combineren met een andere aandrijving op dezelfde as (in dit geval de vooras), waardoor de ingenieurs ervoor kozen de aandrijving op voor- (diesel) en achteras (elektrisch) te laten plaatsvinden. De elektromotor staat de diesel bij wanneer veel vermogen gevraagd wordt en neemt de aandrijving voor zijn rekening wanneer slechts weinig vermogen wordt gevraagd. Dat laatste heb je vooral in de stad of in de file, voor het overgrote deel van onze test draaide de dieselmotor mee. Dat merk je aan het geluid, maar dat merk je ook aan het verbruik, dat met 6l/100 km niet overdreven zuinig is, dat hadden we iets straffer verwacht. Je kan zelf kiezen tussen 4 standen (Auto, Zero Emission, Sport en 4WD), al gaat de kruik zo lang te water tot hij zingt, lees: je kan kiezen tot de batterij leeg is en de wagen weer op 'auto'-stand overschakelt.

Rijtest: Citroën DS5 HYbrid4

Wie elektrisch (ZE) wil rijden kan dus kiezen voor die stand, maar als je dat de hele rit wil, moet je constant zelf in het oog houden of ZE-rijden mogelijk is, een gemiste kans volgens ons. Anderzijds kan je dat verbruik ook wat relativeren, je rijdt met een top-of-the-range Citroën die behoorlijk wat gewicht in de schaal gooit en voorzien is van allerlei snufjes. Dan kan je moeilijk verwachten dat het verbruik enorm laag ligt. Citroën slooft zich uit om het de gebruiker naar zijn zin te maken. Wie instapt, merkt dat onmiddellijk aan de zachte comfortabele zetels, al is de ophanging wat harder afgesteld dan bij een niet-Hybrid4.

alweer die versnellingsbak

Daarmee raken we één van de nadelen van de DS5 Hybrid4 aan, een ander is de EGMV6, ofwel de elektronisch gestuurde manuele zesversnellingsbak. Intussen hebben we al vaak genoeg duidelijk gemaakt dat het karakter van de bak weinig subtiel is, vooral wanneer je eens snel weg wil raken durft de bak nogal eens tegenstribbelen.

Rijtest: Citroën DS5 HYbrid4

schoonheid

Qua uiterlijk willen we de DS5 wel als schoonheid catalogiseren. De langegerekte lijn wordt benadrukt door een aluminium strip tot aan de A-stijl. De aflopende daklijn en kleine raampartijen zorgen ervoor dat hij de looks van een crossover krijgt.

Rijtest: Citroën DS5 HYbrid4

Duikboot

Ook binnenin doet het vrij donker/gezellig aan, al heb je in onze versie met open dak wel het gevoel in een duikboot te zitten. Citroën positioneert een aantal bedieningsknoppen in de dakhemel, waardoor het panoramische dak in drie delen wordt gesplitst. Ook de keuze voor welke functies net een plaatsje in de dakhemel vinden is wat vreemd. Zo moet je de head-updisplay en de hoogte ervan instellen met een knopje boven het hoofd. Wil je dat wat aanpassen al rijdend, dan moet dat bijna blindelings en is de kans dat je onbedoeld op de SOS/Citroën Assistance-knop duwt groot.

Rijtest: Citroën DS5 HYbrid4

De prijs van een DS5 HYbrid4 laat zich vergelijken met die van een Peugeot 508 HYbrid4 en is daarmee vrij concurrentieel. Verwacht echter geen koopje, zoals je dat bij Citroën wel eens kan vinden. Het blijft een top of the range model uit de DS-lijn. De vanafprijs van 30.975 euro voor een DS5 laat je dat al aanvoelen, de DS5 kost in standaardlivrei 39.755 euro. De topversie kost je 47.855 euro.

conclusie

Het voordeel van de DS5 HYbrid4 ligt vooral in de afschrijving voor leaserijders en bedrijven. Met een CO2-uitstoot van 88 g/km doet menig boekhouder watertanden. Tel daarbij op dat je een aantrekkelijke lijn krijgt uit de DS-gamma en je vraagt je af wat het succes van een DS5 HYbrid4 nog in de weg staat. Het Franse vlagje in het premiumsegment? Of de gerobotiseerde zesbak die een eigen willetje heeft? De Aziaten laten het alvast niet aan hun hart komen want daar verkopen de DS-wagens als zoete broodjes, in Europa blijkt het moeilijker om het hart van de koper weg te lokken van de Duitse wagens.

Rijtest: Citroën DS5 HYbrid4

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Carlos 13:04
afbeelding van Carlos

Van deze wagen ben in al fan vanaf deze uitkwam. Het heeft een sportieve uitstraling dat je niet vaak ziet bij zulke modellen.

Verder de gerobotiseerde versnellinsbak vind ik ook maar niks. Zelf ook gereden met dit model en blijft me echt tegensteken. Het rijd aangenaam maar zoals aangehaald sprintje trekken... "Bwaaaaa".

'De cockpit' want daar lijkt het in mijn ogen wel op. "Ready in the back, pilot has controle!". De vele knopjes in het dak zijn wel een raar zicht.

Verder had ik het gevoel dat ik beetje in men salonzetel zat. Wat eigenlijk wel leuk is bij lange ritten.

Het heeft potentieel maar dan enkel in manuele 6bak, wat enkel te krijgen valt bij de zwaardere versies, spijtig.

frank abbeloos 11:39
afbeelding van frank abbeloos

Na meer dan 60.000 kms met het vehikel heb ik ook wat ervaring opgedaan.
Een 'spurtje trekken' in de 'auto-stand' is uitgesloten en ik denk zelfs te weten waarom. De 'automatische versnellingsbak' heeft net zoals een manuele, een 'doodpunt' tijdens de overgang van tandwiel-naar-tandwiel en aangezien de auto niet weet in welke situatie 'vermogen' wordt gevraagd, hebben de ingenieurs van de EGMV6 het veiligheidsaspect als uitgangspunt genomen. Beeld je de situatie in waarbij je in het midden van een kruispunt staat en dat je door omstandigheden zo snel als mogelijk moet verlaten; hier verkies ik een 'haperende versnellingsbak' die zonder schakelen én tijdverlies de motor zeer hoog in toeren laat gaan.
Indien het moet vooruitgaan verkies ik de paddels in combinatie met de 'autostand' boven de 'sportstand'. De paddels reageren bijzonder vlot ivgl met mijn vorige auto: audi A6 3.0 tiptronic.

Leo 20:23
afbeelding van Leo

Sinds kort rij ik tijdelijk in een Citroën DS5 Hybrid4.
Ik ben wachtende op mijn nieuwe lease-auto

Met veel interesse haalde ik de leenauto Citroën DS5 Hybrid4 op bij Multi-lease.
Ik had grote verwachtingen van een zuinige hybride auto met Frans comfort.
Ik heb gewoon interesse in zuinig rijden , niet om het geld , maar om de technische hoogstandjes.
Ik vergelijk deze auto met 200.000 km in een Volvo V70 2,0L diesel en met 200.000 km Landrover Evoque 2,2L diesel.

Wat blijkt:
Volvo V70 ==> comfortabel en een verbruik van 1:20
Landrover Evoque ==> comfortabel en een verbruik van 1:18
Citroën DS5 Hybrid4 ==> niet echt comfortabel en slechts 1:20 voor een hybride auto

Daarnaast wordt er ook nog een grote consessie gedaan aan de laadruimte achterin.
Ook de kwaliteit is Frans: ik schampde op de eerste dag met mijn schouder tegen het portier breekt er een strip af, dus direct schade. Kortom, ik ben zeker niet onder de indruk!!!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws