Rij-impressie: Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Met het verdwijnen van de Yeti verliest Skoda zijn laatste, ietwat eigenwijze model in het gamma. In ruil geven de Tsjechen ons de Karoq die een maatje kleiner is dan diens grote broer Kodiaq. Daarmee heeft het SUV-offensief van de Volkswagengroep stilaan zijn hoogtepunt bereikt.

In de nasleep van het befaamde dieselgate is er van frivoliteiten binnen het VAG-concern niet zo snel nog sprake meer. De kaart van de SUV’s wordt daarentegen volop getrokken, met als gevolg de ene na de andere binnen de volumemerken Volkswagen, Seat en Skoda. Dat deze allemaal losjes op elkaar gebaseerd zijn is dan ook niet te verwonderen. Na de nieuwe VW Tiguan en Seat Ateca presenteert Skoda ons nu de Karoq. 13 cm kleiner dan de Kodiaq die met tot zeven zitjes komt en braaf binnen de afmetingen van zijn familieleden. De Karoq deelt dan ook zijn technische genen met voorgemelde modellen. Of Skoda er in geslaagd is er zijn eigen draai aan te geven?

generiek

Over het ex- en interieur kunnen we kort zijn. Dat brengt weliswaar typische designtrekken die van we van Skoda anno 2017 gewoon zijn maar blijft voorzichtig en redelijk generisch. In profiel bekeken ga je daarom wel eens twijfelen met welke van de drie je te maken hebt. Aan de binnenzijde een op het eerste zicht zelfde verhaal.

Al introduceert de Karoq voor Skoda het (optioneel) digitaal dashboard dat we kennen van onder andere de Golf en Tiguan. Of het een absolute must is laten we in het midden, maar het geeft het interieur, en het dashboard in het bijzonder, meteen een pak meer ambiance. Er is immers duidelijk geknipt wat betreft de gebruikte materialen tegenover bijvoorbeeld de Tiguan. Al helpt de keuze voor lichter gekleurde interieurmaterialen ook heel wat.

berekend

Voorts valt er op het vlak van ruimte en features niet te klagen. Alles situeert zich binnen de fijn berekende dimensies van deze klasse. En ook op de achterste rij is er niet meteen reden tot klagen. De kofferruimte is dan weer relatief ondiep maar compenseert met zijn hoogte. Veiligheids- en andere snufjes zijn er in het veelvoud. En Skoda zou Skoda niet zijn mocht het niet verder imponeren met de meest uiteenlopende ‘Simply Clever’-oplossingen die het leven aan boord veraangenamen. Denk daarbij aan handige opbergvakjes, houder voor het parkeerticket, parapluhouder onder de stoelen, ijskrabber in de tankklep, LED-zaklamp in de koffer of een houder die het één-hands openen van flesjes mogelijk maakt.

bekende inhoud

Wat betreft de motoren en de aandrijving zijn er van meet af aan twee benzines en twee diesels beschikbaar - al dan niet met vierwielaandrijving. Instapper is een 115 pk sterke 1.0 TSI driecilinder. Maar het gros van de benzinekopers gaat ongetwijfeld voor de 150 pk sterke 1.5 TSI met cylinder on demand (COD) cilinderdeactivatie. Beide motoren krijgen de keuze uit een handgeschakelde zesbak of optionele DSG automaat met zeven verzetten.

Op het dieselfront is er keuze tussen een 115 pk sterke 1.6 TDI, dan wel een 2.0-liter met 150 pk of 190 pk. Het zijn meteen ook de enige versies die je kunt uitrusten met 4x4. Niet dat je het per sé zult nodig hebben bij ons. Maar het helpt de Karoq om zijn vermogen kwijt te kunnen. Zeker bij het accelereren uit korte bochten durven de voorwielen al eens de pedalen verliezen. Al zal het ongetwijfeld ook liggen aan de banden met lage rolweerstand.

onderstuur

Op Sicilië kregen we in wisselende weersomstandigheden alvast ruim de tijd om enkele versies aan de tand te voelen. Wie het Italiaanse eiland ooit al eens per auto verkende, weet dat het eender welke ophanging doet gruwelen. De Karoq verteert het allemaal met relatief gemak. Mede dankzij de comfortabele afstelling van de passieve dempers.

Maar ondanks verschillende rijmodi, waarvan een instelbaar, zal je de Karoq niet snel betrappen op echt rijplezier. Daarvoor viert het ESP ongedacht de gekozen stand te strak de teugels, staat het onderstel iets te duidelijk afgesteld op onderstuur. Zelfs op versies met intelligente vierwielaandrijving. Al hebben we het flauw vermoeden dat de pure rijcapaciteiten niet meteen hoog op het verlanglijstje van de gemiddelde Karoq-koper staan. Gelukkig scoort de Karoq op tal van andere, niet dynamische vlakken stukken beter.

conclusie

Zoals we reeds een flauw vermoeden hadden speelt de Karoq het dus op safe. Dat uit zicht niet alleen in het ex- en interieur maar ook technisch vlak waar de kleine SUV braaf binnen de lijntjes kleurt. What you see is what you get met andere woorden. Al hoeft dat heus geen schande te zijn. De rechtstreekse concurrentie met zustermodellen VW Tiguan en Seat Ateca daarentegen is een ander paar mouwen. Al hangt veel uiteraard ook af van een dichtstbijzijnde dealer, een beschikbare versie of een persoonlijke voorkeur. De Karoq tracht dan weer te verleiden met zijn toegankelijkheid, ijzersterk imago, ‘Simply Clever’-spitsvondigheden en een relatief scherpe vanafprijs van 23.900 euro. Benieuwd of dat zal volstaan om echt hoge toppen te scheren. Maar gezien de onverminderd grote populariteit van de SUV in het algemeen mag dat geen probleem zijn.

Tekst: Pieter Ameye

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws