Rijtest: Renault Clio IV Energy vs. Seat Ibiza TDI

Rijtest: Renault Clio IV Energy vs. Seat Ibiza TDI

Kandidaten genoeg om een duel aan te gaan met de nieuwe Renault Clio. Wij kozen - of all cars - de gefacelifte Seat Ibiza, in vijfdeursoutfit welteverstaan. Maar kan je beiden wel vergelijken?

Looks (Renault 1 - Seat 0)

Hoewel beide wagens uit aangrenzende landen komen, hebben ze allebei een volledig andere achtergrond. Renault brak volledig met de vorige Clio door zelfs geen driedeursvariant meer aan te bieden. Verder zien wij in de Renault de knapste van de twee. Het uitzicht is een kwestie van smaak maar bij ons vallen de rondingen van de Renault in betere aarde dan de scherpe lijnen van de Ibiza. Toch heb je geen lelijke wagen met de Ibiza, al is de achterzijde wel wat vreemd vormgegeven, zeker tegenover zijn driedeurs broer.

Rijtest: Renault Clio IV Energy vs. Seat Ibiza TDI

Binnenin (Renault 1 - Seat 0)

De Renault krijgt een fris interieur, dat met de rode invulling bijna vraagt om met zonnebril op je neus te betreden. Dat maakt je welgezind en zorgt ervoor dat je kleine missertjes sneller met de mantel der liefde toedekt. Vreemd is nog steeds de opstelling van de knop voor cruise control in de middentunnel. Ook de enige knop aan het R-Link multimedia aan de foute kant staat. Het interieur in de Seat is heel andere koek. Het lijkt wel alsof een designer met een depressie er zich mee bezig gehouden heeft. Als hij dat niet had bij het tekenen van het interieur dan zeker wel nadien, want dit grijze interieur met rode scherminvulling is helemaal niet wat je verwacht bij een wagen uit het zonnige zuiden. Mogen we hier de invloed van moedermerk Volkswagen als schuldige aanwijzen? Het ziet er ook naar uit dat het interieur het meeste lijdt onder de jaren, gezien de opstelling van sommige instrumenten, of de afwezigheid ervan.

Rijtest: Renault Clio IV Energy vs. Seat Ibiza TDI

Rijgedrag (Renault 1 - Seat 1)

Beide wagens hebben een volledig ander rijgedrag. De Clio durft strak de bocht doorgaan, waar de Ibiza liever gezapig over de snelweg bolt. Dat wil ook zeggen dat de Renault Clio nogal hard werd afgeveerd waar voor comfortabeler rijden best de Seat Ibiza wordt gekozen. De keuze is moeilijk en afhankelijk van je voorkeur. Opvallend vonde we bij de Clio de afwezigheid van remschijven achteraan, waar de Ibiza daar wel over kan beschikken. Renault stopt de Clio met schijven vooraan en trommels achteraan.

Rijtest: Renault Clio IV Energy vs. Seat Ibiza TDI

Motor: (Renault 1 - Seat 1)

De motor in de Renault Clio is de 1.5 dCi Energy met 90 pk. Onze Seat Ibiza is uitgerust met dezelfde 90 pk, al gebruikt Seat daarvoor de welbekende 1.6 TDI uit de rekken van Volkswagen. Beide motoren voelen verschillend aan, bij de Ibiza lijkt de turbo iets nerveuzer aan de motor te trekken dan bij de Clio waar alles wat meer lineair toeneemt. Ook qua verbruik zijn beide wagens aan elkaar gewaagd, een gemeenschappelijk traject werd door beide wagens aan 3,9 l/100 km afgelegd, een algemeen gemiddelde ligt op 4,5l/100 km.

Rijtest: Renault Clio IV Energy vs. Seat Ibiza TDI

Prijs (Renault 0 - Seat 1)

Bij de kop 'prijs' heeft Seat een voordeel. Het Spaanse merk pakt steeds vaker uit met lagere prijzen dan de concurrentie, waarmee het soms verward wordt met zustermerk Skoda. Ook deze Ibiza ziet de incasseringen van hierboven wat genuanceerd door de lagere prijs. Als je een degelijke, sobere wagen wil zit je bij Seat aan het juiste adres. Wie een wat frivolere wagen wil, moet daar bij Renault een stuk meer betalen maar krijgt daar dan ook een hogere kwaliteitsindruk voor terug. Een Clio dCi 90 heb je vanaf 16.730 euro. De basisprijs voor een Seat Ibiza TDI 90 bedraagt 14.760 euro.

Rijtest: Renault Clio IV Energy vs. Seat Ibiza TDI

Besluit

Wie bij het begin dacht dat de Seat de mat zou aanvegen met de nieuweling in het segment, had het mis. De Renault laat een verfrissende wind waaien in het segment en zet wat nieuwe trends in gang. Hoe vaak eerder werd al vermeld dat een wagen in het B-segment ontworpen was door dié bepaalde designer? Wie de site wat volgt, weet dat Renault van designhoofd Laurens Van Den Acker een verkoopargument heeft gemaakt. Dat de Seat Ibiza destijds getekend werd door de Belg Luc Donckerwolke (nu aan het hoofd bij Volkswagen) is minder bekend. Toch biedt de Seat goed verweer, aangezien hij werkt met een stevige motor en een neutraal weggedrag.

Rijtest: Renault Clio IV Energy vs. Seat Ibiza TDI
Auteur: Sven
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Carlos 17:28
afbeelding van Carlos

In mijn opzicht kies ik de Clio. Vind deze gemakkelijker en ruimer zitten.
Het instappen is, voor mij althans, gemakkelijk in de clio dan in de Ibiza... De deuren van de clio zijn groter :D
Wat mij ook stoort aan de nieuwe Ibiza is het dashboard dat scheef staat. We rijden er mee rond op het werk en vind het echt maar niets als je als passagier vooraan instapt.

Kevin 20:18
afbeelding van Kevin

Mijne voorkeur gaat toch naar de ibiza, hoewel het een saai interieur is kan dit toch een speelse wagen zijn denk ik. Vind de looks ook vele mooier!

Pieter A. 12:49
afbeelding van Pieter A.

Ik ga voor de Clio denk ik. Iets leuker, al zal de Ibiza degelijker zijn. Alleen is het interieur van de Ibiza smaak- en inspiratieloos. Clio is toch al wat vrolijker. En dan te denken dat VW ooit de bedoeling had om van Seat een Alfa Romeo killer te maken... fail =)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws