Rijtest: Opel Corsa OPC (2015)

opel-corsa-opc-2015-rijtest

Opel heeft de Corsa vorig jaar fiks vernieuwd. Sneller dan je zou denken komt er ook een gepeperde variant. Of die tegelijk speels is en aan de weg plakt zoals je van een hot hatch verwacht?

Opvallen doe je alvast, met zo'n OPC. Tenminste als je hem in de helrode kleur van onze testwagen bestelt. Misschien toont die kleur nog wel het best wel duiveltje je voor je deur hebt staan. Opel borduurt verder op de scherpe boomerang-looks van de nieuwe Corsa. Die geven hem een dynamisch uiterlijk, waardoor hij zelfs in stilstand in beweging lijkt te zijn.

Verder ziet de Corsa OPC eruit zoals je van de opgepompte variant verwacht; spoilers rondom, zijskirts, een beetje lager door z'n knieën en een stel uit de kluiten gewassen achttienduims velgen. Laat de nep diffusor en de blinkende uitlaateindes de pret niet drukken. Het geheel ziet er scherp uit en her en der oogst je goedkeurende blikken van omstaanders.

opel-corsa-opc-2015-rijtest

verder op dezelfde weg

Deze Corsa mag dan als een nieuw model worden gepresenteerd, het gaat om een stevige doorontwikkeling van de vorige generatie. Dat is voor de OPC niet anders, waardoor de opbouw in basis zowat hetzelfde blijft. Een turbogeblazen 1.6 viercilinder zorgt voor het vermogen, dat met zijn 207 pk op gelijke hoogte komt van de Corsa OPC Nurburgring Edition - de speciale uitwuifreeks van de vorige generatie.

opel-corsa-opc-2015-rijtest

discrete binnenruimte

Als je instapt is er eigenlijk heel weinig dat je laat zien met een Corsa OPC op weg te zijn. De kuipzetels zijn er en verder moet je even zoeken tot je het OPC-logo op deurlijsten en pookknop tegenkomt. Het stuurwiel krijgt geen opvallende stiksels, de tellerpartij blijft zwartgekleurd. En laat dat een beetje een teleurstelling zijn, want daarmee staat het interieur in fel contrast met de buitenzijde. Opel voorziet wel de nodige comfortitems op haar kleinste hot hatch. Wie is er niet verbaasd om dit kleine bitsige autootje opties als stuur- en zetelverwarming, achteruitrijcamera of een volledig OnStar- communicatiesysteem terug te vinden?

opel-corsa-opc-2015-rijtest

Achterin zit je eigenlijk beter niet als volwassene. Enerzijds omdat de Recaro's voorin vrij veel plaats innemen, anderzijds omdat de Corsa in zijn OPC-outfit knoertehard staat afgeveerd. Leuk voor de bochtencombinaties, minder fijn voor passagiers.

Sper, sper, sper

Maar laten we overgaan naar het plezierige aspect van deze auto. Het ietwat anoniem ogende stuurwiel ligt erg fijn in de hand en de Recaro-zetels bieden enorm veel steun. Dat Opel de voorbije jaren aandacht aan de rug heeft geschonken werpt hier ook zijn vruchten af.

opel-corsa-opc-2015-rijtest

Opel speelt een beetje vals door de persdemo's telkens aan te bieden met het optionele Extreme Performance Package. Daarbij krijg je Brembo-remmen en een mechanisch sperdifferentieel. Laat ons oordeel over het rijgedrag dus een beetje positief gekleurd zijn, maar... wat een grip heeft dit beestje! Zelfs met de tractiecontrole uit kan je jezelf gaan uitleven op bochtige wegen zonder een ei in de broek. Het stuur werkt precies, maar lijkt op sommige momenten wat afstandelijk te zijn. Alsof je toch wat in het gareel wordt gehouden door de elektronica.

opel-corsa-opc-2015-rijtest

En als de wagen al eens een stapje opzij durft zetten, dan is hij nog vergevingsgezind. De grote weldoener naar ons inziens is het mechanische sperdifferentieel, dat het geheel nog wat strakker op de weg houdt. Het schakelen gaat vlot, vlotter dan voorheen zelfs, hoewel Opel daar nog altijd zijn meerdere moet erkennen in de Ford Fiesta. Dat schakelen doe je best laat, wil je het leuke geluid van de uitlaat niet missen. Hoewel dat vlot schakelen verslavend werkt, bleek het testverbruik van 8,5 l/100 km in lijn met wat we verwachtten.

opel-corsa-opc-2015-rijtest

Aan 22.350 staat de Opel Corsa OPC in de showroom te blinken. Dat lijkt dan wel een faire prijs, het is vierduizend euro meer dan de Ford Fiesta ST, de auto die wij als één van de referenties zien. De Renault Clio R.S. zit er dan weer een heel stuk boven maar beschikt over een automaat en vijf deuren, waardoor deze Corsa OPC een fijne deal lijkt in dit segment. Vanuit Duitse hoek is er in ons land geen concurrentie, tenzij je naar de Audi S1 gaat lonken, maar dan leg je best een grote zak geld extra opzij.

opel-corsa-opc-2015-rijtest

conclusie

Met deze doorontwikkeling van de vorige generatie Corsa OPC kruipt Opel ietsje dichter bij de Ford Fiesta ST en Renault Clio R.S. Opel is erin geslaagd nog wat meer snedigheid in dit karretje te steken. Dat was wat we wat misten, dat is wat deze auto - en bij uitbreiding dit segment - nu net zo aantrekkelijk maakt.

Specificaties

Motor

1.6 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

207pk

Koppel

245 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 203 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs testwagen

€ 22 350.00

0 tot 100 km/u

6.90 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

280 L

Max. kofferinhoud

1 090 L

CO2-uitstoot

174 g/km

BIV

€ 817.00

Rijtaks

€ 269.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Bjorn Willaert 09:18
afbeelding van Bjorn Willaert

Kleine aanpassing: Renault geeft wel 20% basiskorting op een Clio RS, waardoor je die al hebt voor onder de 20.000. Voor 25.000 EUR heb je tegenwoordig al een Megane RS met wat opties...

User4580 13:56
afbeelding van User4580

eBjorn, dat vind ik nou zo raar aan de automotive wereld. Ik snap alleen dat je een prijs kan krijgen voor je oude wagen en soort van overname premie zeg maar, maar voor de rest snap ik niks aan het hele concept van kortingen. In een supermarkt ga je ook niet een fles whisky aan 100€ zien waar je dan 20% korting opkrijgt omdat die eigenlijk maar 60€ hoort te kosten?

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws