Rijtest: Peugeot 308 1.6 e-HDI

banner peugeot 308 1.6 e-HDI rijtest

Met de 308 heeft Peugeot een succesnummer in het C-segment. Wereldwijd werden er 1 miljoen exemplaren van verkocht in zo'n honderd verschillende landen. En als je aan zulk succes een vervolg wil breien, dan sta je als ingenieur en designer voor een moeilijke taak. Zowel de looks als de techniek veranderde in deze 308. Grootste nieuwtje? De nieuwe 1.6 e-HDI motor.

Laat ons beginnen met de licht gewijzigde looks. Het merendeel van de mensen zal de nieuwe 308 vooral herkennen aan zijn LED-lampjes die verticaal naast de mistlichten geplaatst werden. Tussen beide lichtunits herkennen we een vernieuwde grille. Die werd iets spitser opgesteld en krijgt een chrome omlijsting. Daardoor oogt de smoel van de 308 een stuk gelikter en geraakt hij af van zijn gapende vissenkop, waar de vorige Peugeots al wel eens mee sukkelden. Het vernieuwd logo waar de merknaam dit keer net onder prijkt doet daar nog een schepje bovenop. Datzelfde logo vinden we in zijn zelfde vorm op de koffer terug. Daar merken we de twee nieuwe grilles langszij op in de bumper en zorgt een chrome lijst middenin de koffer voor een streepje Franse flair.

Peugeot 308 1.6 e-HDI

Binnenin liet Peugeot het zo goed als ongemoeid. Ook deze 308 oogt nog steeds enorm zakelijk en solide. Een knappe tellerpartij die we herkennen van de pre-facelift 308 krijgt een leuke kleurencombinatie in een verder donker interieur. Het dashboard en dienst instrumentenpaneel vonden we niet altijd even ergonomisch opgesteld, al werpt het leereffect hier wel zijn vruchten af. Zodra je de knopjes weet staan is het uiteraard allemaal zo moeilijk niet meer. Leuk is het GPS-systeem dat zich laat wegklappen à la BMW (en anderen). Daardoor krijgt de 308 een wat luxueuzer aanvoelen. Ook de knap ingewerkte blazers verdienen een pluim. Mooi chrome afwerking in stevige en goed aanvoelende materialen. Peugeot levert hier op vlak van materiaalgebruik hoe dan ook een van de beste interieurs af van het C-segment.

interieur peugeot 308 1.6 e-hdi

Aan ruimte is er alvast geen gebrek. Als bestuurder geniet je van een iets hogere daklijn waardoor de voorruit hoger komt en je dus meer ruimte lijkt hebben. Achteraan is er plek voor drie mensen al opteren wij voor twee volwassenen of drie kinderen. Aan beenruimte geen gebrek, maar de zit achteraan biedt bitterweinig steun. Een platte achterbank zonder enige contouren waardoor je al snel een slechtere zithouding aanneemt. Waar nog voldoende ruimte is, is in de koffer. Die blijft wel kampen met een erg hoge laaddrempel waardoor je het gevoel hebt alles in een bak te gooien.

Grootste vernieuwing is onder de kap waar de nieuwe 1.6 e-HDI zijn intrede doet. We testten deze 308 vlak na de 508 met dezelfde motor. Grote verschil is dat we in de 508 voor de gerobotiseerde versnellingsbak kozen en dit keer voor een manuele zesversnellingsbak. Op die manier hebben we de motor met beide bedieningsinstrumenten getest en hadden we het recht jullie in onze rijtest van de 508 te zeggen voor de manuele versnellingsbak te kiezen en de gerobotiseerde te laten voor wat hij is. Want de 1.6 e-HDI doet met zijn 112 pk en 270 Nm voor niemand onder, maar dit keer krijgt het blok de versnellingsbak die hij verdient. Je kan als bestuurder dit keer zélf gaan schakelen waardoor je al snel de motor op zijn beste manier kan laten rijden. De Peugeot is al vanaf een laag toerentel snel op gang en laat zich ver door trekken. Niet alleen in stadscentra is dat zeer aangenaam, ook op de autosnelwegen is deze wagen in zijn habitat. We reden er een pak autostrade mee en dat is een verademing. We merken niet alleen een zeer vlotte motor en een enorm comfortabel onderstel op, wat ook het vermelden waard is, is de geluidsisolatie in de 308.

Peugeot 308 1.6 e-HDI

Wie de 308 koopt om er vooral mee in stadscentra rond te bollen zal snel te maken krijgen met de start/stop technologie die schuilt onder de kap. In het C-segment kan je bijna niet meer zonder. Peugeot geeft hier wel zijn eigen draai aan en geeft het de naam micro-hybride mee. In plaats van de motor enkel af te zetten onder een snelheid van 20 km (je moet dan wel in neutraal staan) zal deze ook de vrijgekomen energie opvangen om die te gebruiken voor het herstarten van de motor, dan gebeurt zodra je de motor in zijn eerste verzet zet. De start/stop werkt prima en beïnvloed het rijgedrag niet. Enkel voordelen dus, want zijn grootste nut is om het gemiddeld verbuik te doen dalen. Officieel geeft Peugeot een gemiddeld verbruik van 4,2 liter op, wij noteren een verbruik van ongeveer 5 liter. Wie veel autostrade doet zal onder de 4,5 uitkomen, wie de 308 laat werken in stadscentra zal meer richting ons verbruik gaan.

Wie voor een 308 wil kiezen moet daar minimum 18.700 euro voor op tafel leggen. Voor die prijs heb je niet de motor die wij testten, wel een 1.4 benzineblok met 98 pk, gekoppeld aan een vijftraps versnellingsbak. Doe je zoals ons en kies je voor de gloednieuwe 1.6 HDi dan leg je minstens 20.350 euro op tafel (vijftraps versnellingsbak). De variant met zes verzetten, zoals wij die testten, kost 22.200 euro en is daarmee meteen de duurste.

Peugeot 308 1.6 e-HDI

Peugeot levert met deze 308 niet alleen een vernieuwd topmodel, het levert ook een enorm leuk en aangenaam te rijden wagen af. De nieuwe motor is bijna subliem te noemen en de versnellingsbak in zijn manuele vorm doet daar een schepje bovenop. Laat het dus duidelijk zijn dat de nieuwe 308 in de door ons getestte combinatie een top C-segmenter is.

Specificaties

Motor

1.6 e-HDI

Vermogen

112pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 455 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs basismodel

€ 22 500.00

0 tot 100 km/u

11.40 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

348 L

Max. kofferinhoud

1 201 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Kenny 20:06
afbeelding van Kenny

Een van de mooiste wagens in z'n segment imo. Het interieur moet haast niet onderdoen voor een A3 lijkt zo op het eerste zicht. Enkel de chromen strip op de koffer is misschien trop.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws