De Panda is maar liefst met 11 centimeter gegroeid. Desondanks blijft hij met 365cm nog ruim onder de 4 meter. De bagareruimte heeft hier zeker van geprofiteerd. Die is flink gegroeid van 206-775(min. en max.)liter naar 260-870 liter. Ook de achterbank stelt niet teleur aangezien 35 liter bagageruimte kan worden ingeleverd in ruil voor meer centimeters achterin.
Binnenin is er trouwens veel aandacht besteed aan het design, meer dan je van een A-segmenter zou verwachten. Overal vind je een afgeronde vierkante vorm terug, in de bekerhouders, in de radiobediening, in de achterste zijruit, zelfs het stuur is een beetje vierkant. Het is misschien niet ieders smaak, maar ons kan het wel bekoren en het is tenminste origineel. Ook leuk is dat de pook op een aangename hoogte staat, wat het schakelen net iets vlotter laat verlopen. Het GPS systeem is er één van TomTom. Een goede keuze, want TomTom's zijn heel gebruiksvriendelijk en voor 350 euro kan je hem al aantikken. Verder vinden we in de deurpanelen goedkopere materialen terug. Dat nemen we er bij, aangezien alles goed in elkaar in zit en de Panda een vanafprijs heeft van onder de 10.000 euro.
Voor zijn lancering is die prijs zelfs met 2.000 euro naar beneden gehaald. Tot 31 maart 2012 kan je de Panda 1.2 Pop voor 7.990 euro verkrijgen en de Panda 1.2 Easy gaat van 10.800 euro naar 8.890 euro. De nieuwe 0.9 Twinair is verkrijgbaar vanaf 10.300 euro(voor de 65 pk versie, de 85 pk versie is er pas vanaf 12.300 euro), dieselen kan vanaf 12.300 euro met de 75 pk sterke 1.3 Multijet.
Wij hebben zowel met de Twinair(85 pk) als met de 1.3 Multijet kort gereden. De 0.9 tweecilinder hadden we al uitgebreid getest in de Fiat 500 TwinAir en ook in de Panda wekt het felle motortje veel sympathie op. In de stad heb je altijd het gevoel vermogen over te hebben. Hij heeft dan ook 145 Nm ter beschikking, en dat voor 875 cc. De 1.3 diesel heeft nog 45 Nm meer ter beschikking en het komt vroeger vrij. Dat merk je natuurlijk in de hernemingen. Ook kan hij lekker zuinig uit de hoek komen. Zonder veel moeite, konden we hem onder de 4.0 l/100 km houden. Toch verslaat de 0.9 turbobenzine, de 1.3 turbodiesel naar de 100 km/u. Ze doen er respectievelijk 11,2 en 12,8 seconden over. Beiden zijn mooie waarde voor dit segment, al gaat het met de goedkopere 1.2 benzine en de 0.9 Twinair(65 pk versie) een stuk trager.
Aangezien Brussel ons test-terrein was, hebben we de Panda voornamelijk in de stad gereden. Daar komt de kleine Italiaan natuurlijk echt tot zijn recht. Hij stuur licht, maar niet te licht. Voor wie het stuur toch wat lichter wil bij het inparkeren is er Fiat's City knop. Je kan het koetswerk ook heel goed inschatten, dat is toch van groot belang om overal tussen te kunnen glippen. De demping is ook goed voor elkaar voor zo’n kleine wagen. Op de autostrade had hij wel iets meer moeite, ook was er redelijk wat windgeruis en motorgeluid aanwezig. Wederom iets dat bij de klasse hoort, maar het zou toch mooi zijn moest dat tot het verleden behoren.
Het A segment zit door de huidige economische situatie en de strengere CO2 regelgeving in de lift. “Panda” mag dan wel een begrip zijn in dit segment, de concurrentie is tegenwoordig zwaar. De Panda zal het moeten hebben van zijn charmant uiterlijk, competitieve prijs en performante motoren.
Specificaties
Vermogen | 75 pk |
---|---|
Overbrenging | 5-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 035 kg |
Topsnelheid | 168 km/u |
0 tot 100 km/u | 12.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 3.60L/100km |
Min. kofferinhoud | 260 L |
Max. kofferinhoud | 870 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen