Rij-impressie: Fiat 500L

Fiat 500L

Op 4 juli arriveerden we in de Italiaanse stad Turijn. Een datum die niet lukraak is gekozen, zo blijkt. Exact 55 jaar geleden stelde Fiat hier de legendarische 500 voor en recenter ook de “nieuwe” 500. 4 juli was dan ook een perfect gekozen datum om ons kennis te laten maken met de nieuwste in de 500 reeks de 500L. Waar die L voor staat is wordt al snel duidelijk...

fiat 500L

Helaas voor ons, was het slechte weer op 4 juli ook present. Zo slecht zelfs dat de persvoorstelling s’avonds plaatsvond moest worden uitgesteld doordat de zaal helemaal blank stond. Buiten die één keer in Geneve, hadden we de grote 500 nog niet gezien. De dag erna werden we wakker met stralende zon en konden we meteen vertrekken naar het Officine Grandi Riparazioni. Een enorme vloot van ruim 35 Fiat 500L’s stond ons hier op te wachten. Na de wel heel knappe presentatie konden we kiezen uit een lange en korte route om de 500L eens aan de tand te voelen. Wij kozen natuurlijk de 48 kilometer “lange” route en vertrokken.

Fiat 500L

Om een beeld te geven van de grootte van deze 500L: hij is acht centimeter langer dan een Fiat Punto en bijna zestig centimeter langer van de gewone 500. En het was ons in Genève al duidelijk dat de designers toch wat hebben afgekeken bij Mini. Zo zijn er sterke stijlkenmerken terug te vinden met de Countryman. Bijvoorbeeld het dak, de boven-midden-onderkant samenstelling en zelfs een klein beetje de achterlichten. Het typische Fiat 500 neusje is het enige wat echt een groot verschil maakt qua exterieur. Onze eerste testwagen was de versie met de 0,9 liter euh... grote TwinAir motor. Een gewaagde zet om zulk een kleine motor in een auto te monteren. Hoewel hij in de 500 goed presteert hadden we toch onze twijfels in de 500L. De TwinAir is ook voorzien van 105 pk ten opzichte van 85 pk in de kleine 500. Met momenten leek hij toch net niet te voldoen. Dit is echt wel een minimaal vermogen dat niet storend is bij het vertrekken of filerijden. Doch, eenmaal op gang trekt hij nog behoorlijk goed door en is er ook op de autostrade nauwelijks iets op de TwinAir aan te merken. Wat we wel zien is een hoger verbruik. 5,6 tot 6,2 bij een rustige rijstijl duidt ons aan dat de TwinAir harder moet werken dan anders, iets wat we ook aan zijn karakteristiek brommetje horen. Of de 1.4l het beter doet met 95 pk dat konden we helaas niet voor u uittesten. De 85pk sterke 1.3 JTD-motor hebben we dan weer  wél aan de tand gevoeld...

FIAT 500l

Het is duidelijk dat kleine dieseltjes niet meer te vergelijken zijn met vroeger. Als we onze grootouders zouden vertellen dat we nu in een behoorlijk grote familie wagen rijden met een 1.3 diesel denken ze waarschijnlijk dat we aan het ijlen zijn. Nee, de 1.3 maakt goed waar de TwinAir de mist in gaat. Genoeg vermogen om zachtjes op weg te gaan en geen last van hoge toeren op de autosnelweg. Zelfs op de bergwegen ondervinden we geen problemen. Qua sturen en wegligging is het voor alle uitvoeringen natuurlijk hetzelfde. De 500L heeft een elektrische stuurbekrachtiging die nog redelijk getemperd is, geen flutstuurtje dus. Hij helt iets harder over maar niets dat als lastig kan worden vertaald. De wegligging is iets wat ons nog blijer gezind maakte. Tijdens een afrit op de autosnelweg hebben we even gekeken wat hij waard was en dat was zeker niet teleurstellend. Aangenaam rijden is wat je met deze 500L doet.

fiat 500l

Binnen wou men lichtinval creëren en dat is het design team best gelukt. We hebben vier ramen extra rondom. Die zorgen niet alleen voor meer licht maar ook een veel beter zicht rondom. Op het dashboard en middenconsole zijn zit alles op een logische plaats waardoor we achter niets moeten liggen zoeken. Het zitmeubilair is hetzelfde als dat van de gewone 500 en dus redelijk degelijk. Sommige kleurcombinaties ogen wel heel erg goedkoop. Nog een geluk dat de moderne lay out het goedmaakt. Wat ook opvalt is de versnellingspook, dat ding is echt enorm groot. Ook is het standaard multimediasysteem meer dan goed. Afgezien de belachelijke Twitter- en andere social media larie is het UConnect systeem makkelijk te bedienen en uitgerust met het eco:Drive LIVE systeem. Deze is eigenlijk een veredelde boordcomputer zoals we er vandaag zo veel hebben maar dan één die bijkomstig nog rij-instructies geeft om het verbruik en de emissies te verlagen. Voor de eerste keer in de auto industrie is het Beats by Dr.Dre systeem te verkrijgen in een wagen. Wij waren op pad met een 500L en om eerlijk te zijn dachten we dat hij al was uitgerust met het systeem vanwege de goede klank die het uit onze iPhone wist te halen. Qua hoofdtelefoons, waar we Beats van kennen, kon het merk ons helemaal niet overtuigen. Ze zijn veel te duur en behalve dikke Beats die door je oren te knallen is er verder enkel een hol en schel geluid op te merken, wij zouden het links laten liggen. Wat ons meteen brengt naar een wel heel absurde optie. Er is een quote die zegt: “A car that can do everything except making you a coffee” Het zal die gekke Italianen aan het denken hebben gezet want in samenwerking met Lavazza hebben we nu de eerste espresso machine voor in de wagen. Hoe dat precies werkt kan je hier zien.

fiat 500l

De Fiat 500L is hip en dat willen ze ook duidelijk maken door de vele kleurtjes en combinaties die er mogelijk zijn. Zo zijn er elf koetswerkkleuren, drie dakkleuren, drie velgkleuren en vier uitvoeringen (Easy, Lounge, Pop en Pop Star). Samen zijn er dan 333 combinaties mogelijk. De 500L wordt gebouwd in het Servische Kragujevac die sinds april 2012 in 2500 arbeiders voorziet van een werkplek. De productiecapaciteit is een stevige 700 stuks pér dag. Je kan je 500L ten vroegste in oktober ontvangen. Helaas is het op het moment van schrijven nog niet mogelijk om de wagen te bestellen, dus nog eventjes geduld.

fiat 500l

Als allerlaatste puntje natuurlijk nog de prijs vermelden. Die deed ons namelijk bijna van onze stoel vallen. De vanaf prijs voor deze 500L is 15.550 euro. Een meer dan voordelige/eerlijke prijs. Zijn prijsconcurrent is dan ook eerder de Dacia Lodgy die zelfs voor een Dacia nog gunstig geprijsd is. De 500L komt er later ook in zevenzits uitvoering en er komt ook al zeker een 500X aan... We zijn duidelijk nog niet klaar met de 500-reeks!

Tekst en foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan Fiat

(Technische gegevens hier onder gelden voor de 0.9 TwinAir)

Specificaties

Motor

875cc TwinAir

Vermogen

105pk

Koppel

145 Nm

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 15 550.00

0 tot 100 km/u

12.30 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 17:17
afbeelding van Yvesw

Lijkt me een leuk karretje! En voor die prijs koop je tegenwoordig nog net een pak melk, dus daar moet je hem ook al niet voor laten.... Als je kan kiezen tussen dit "hip" ding of een Opel Corsa voor moeder de vrouw, is de keuze toch snel gemaakt?

Wim 07:24
afbeelding van Wim

Ziet er voor een kleine MPV enorm goed uit

BePa 11:24
afbeelding van BePa

Vrolijk en handig bakske ! Naar mijn gevoel komt hij toch veel sympathieker en minder dik-nekkerig over dan de Countryman. Voor mij mag het een succes worden en als de 7-zits-versie er is wil ik hem gerust in overweging nemen.

meersmaak.be 01:56
afbeelding van meersmaak.be

Mooie foto's!

Lidia 07:13
afbeelding van Lidia

In januari deze wagen aangekocht. Als voor de 4de keer in de garage. Turbo valt uit tijdens het rijden. Het probleem geraakt niet opgelost. Nooit nog Fiat!!

Stealth 09:06
afbeelding van Stealth

Hopelijk geraken de problemen snel opgelost Lidia, mag ook wel bij een auto die slechts zes maanden oud is... Laat hier weten hoe het afgelopen is.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws