Rijtest : Volvo S60 D3

Rijtest : Volvo S60 D3

De vorige S60 was in zijn klasse best een baanbrekende wagen. Een lijnenspel dat coupé-achtige allures combineerde met het gebruiksgemak van een gewone degelijke berline. Een kleine rondvraag bij puristen zal meer dan eens het antwoord opleveren dat het misschien wel Volvo was die als eerste de trend van de vierdeurscoupés lanceerde. Na 10 jaar dienst en vele facelifts later moet deze eerste generatie plaats ruimen voor een volledig nieuwe S60. 

Rijtest : Volvo S60 D3

Ruim aangekondigd als de meest dynamische Volvo zijn we zeer benieuwd naar een grondige test met de nieuwe S60. Voorzien van de gloednieuwe D3-motor - die zich laat verkopen als vijfcilinder met de voordelen van een viercilinder - leek het alsof deze Volvo wel eens de revelatie binnen zijn klasse zou kunnen worden. Watch out BMW 3-reeks, Audi A4 en Mercedes C-klasse dus? Dat gingen we uitzoeken!

Rijtest : Volvo S60 D3

Qua design lijkt de nieuwe S60 niet echt veel meer op zijn voorganger, ware het dan niet dat de daklijn toch enkele gelijkenissen vertoont. Verder zien we vooral designelementen terug die destijds werden geïntroduceerd op de XC60. Zo vallen vooraan de lichtblokken op die worden geflankeerd door een streepje LED-dagrijverlichting. Best stijlvol en dus typisch Volvo. De krachtig getekende motorkap geeft de S60 een sportieve uitstraling, zo ook de diep uitgesneden voorbumper. In profiel valt de gedrongen houding op, wat er ook voor zorgt dat de S60 allesbehalve saai overkomt. Last but not least valt ook de achterkant best te pruimen. Naar goede gewoonte zijn de achterlichten echte kunstwerkjes. Ze zorgen ervoor dat je deze S60 als geen ander weet te onderscheiden van andere wagens in het donker.

Rijtest : Volvo S60 D3

Al hadden we toch verwacht dat de S60 een wind van vernieuwing ging doen blazen in het Volvo gamma, lijkt het toch alsof we eerder een evolutie meemaken dan een ware revolutie.  De zwevende middenconsole is wat ons betreft nog steeds een topper en hoeft eigenlijk nog niet meteen vervangen te worden. We hadden echter wel onze bedenkingen bij de goedkoop ogende houtafwerking van onze testwagen. Het was veel te blinkend en had meer weg van plastic dan van hout, en dat is anders niet hoe we het van Volvo gewoon zijn. De combinatie met het oranje leder maakte dat niet echt veel beter.  Jammer genoeg biedt Volvo geen enkele andere houten sierelementen aan dus als alternatief ben je aangewezen op zwarte inlegplaatjes. Dat vinden wij alvast een gemiste kans om de potentiële klanten het gevoel te geven om hun wagen te kunnen personaliseren.

Rijtest : Volvo S60 D3

De D3 in de S60 is een echt pareltje voor een autoliefhebber. Daar waar Volvo haar 5-cilinder benzinemotoren systematisch lijkt te schrappen hebben ze kosten nog moeite gespaard om de dieselrijder nog steeds met vijfcilinders op pad te kunnen sturen. En laten we Volvo daar vooral dankbaar voor zijn. De nieuwe generatie vijfcilinder dieselmotoren hebben een kleinere cilinderinhoud die eigenlijk overeenkomt met die van een 2-liter viercilinder. U volgt nog? Dit heeft dan tot gevolg dat het blok zuiniger en fiscaal interessanter is. Met zijn 163 pk bulkt hij niet van de kracht maar levert hij wel zeer vlotte prestaties. Ten opzichte van Duitse concurrenten als de Audi A4 2.0TDI (163pk/350Nm) en de BMW 320D (163pk/350Nm) beschikt hij over even veel pk’s, en biedt 50 Nm koppel meer op de koop toe. Het is dan wel verwonderlijk dat hij qua prestaties moet onderdoen voor deze twee. In de sprint naar de 100 km/u is hij gemiddeld een seconde trager. Maar dat laat een S60 D3-eigenaar niet aan zijn hart komen. De motor klimt gewillig in de toeren, klinkt ongelooflijk lekker en stelt  dankzij het ruime koppel  nooit teleur tijdens inhaalmanoeuvres.  En het is vooral dat motorgeluid dat zelfs verslavend lijkt te werken. De vijfcilinder produceert een heerlijke grunt die keer op keer doet verlangen naar meer.

Rijtest : Volvo S60 D3

In de kantlijn vermelden we even hoe de vork tegenwoordig juist in de steel zit  met de nieuwe typebenaming bij Volvo. De regel is simpel als we jullie vertellen dat de aanduiding op de kofferklep niet meer op het aantal cilinders, maar op vermogen slaat. Logischerwijze is dat vermogen hoger als het getal hoger is. De benaming T2 of D2 wordt vanaf nu toevertrouwd aan motoren met een vermogen tussen 115 en 135 pk. Heb je zoals in onze testwagen een motor met 135 - 165 pk's, dan zal die D3 of T3 genoemd worden. Een vermogen van 166 pk tot 200 pk krijgt dan de benaming T4 of D4 mee. D5 en T5 is voorbehouden voor vermogens van 200 tot 250 pk en de T6 en D6 beslaan vermogens van 250 tot 300 pk. Al bij al nog een vrij logisch systeem, als je het eenmaal uitgelegd krijgt, zoals nu dus!

Erg jammer is dat we scherpte misten in zowel de besturing als bij het schakelen. De manuele zesbak van de S60 is geen aanrader. Een juiste versnelling inleggen is niet altijd even eenvoudig aangezien hij heel erg soft aanvoelt en je daardoor echt moet wennen. De pook is daarenboven ook een stuk te lang waardoor er echt afbreuk wordt gedaan aan de rijervaring. We raden aan om te opteren voor de automaat, die waarschijnlijk veel beter zal passen bij het romige en koppelrijke karakter van de D3. De sterkste eigenschap van de S60 vinden we toch nog zijn algemeen comfort. Zonder deinerig te worden filtert de ophanging alle oneffenheden waardoor deze Volvo zich door onze redactie zonder meer tot één van de comfortabelste alternatieven uit zijn klasse laat bekronen.

Rijtest : Volvo S60 D3

Het interieur blinkt uit door zijn comfort. De voorstoelen zijn ruim bemeten en bieden aan de meeste lichaamstypes een adequate ondersteuning. Een punt van kritiek moet gegeven worden op de manuele verstelling van de rugleuningen. Volvo gaat terug in de tijd en laat ons tussen de B-stijl en de stoel draaien aan  een moeilijk te manipuleren knop waar je zelfs niet aankan als je een horloge aanhebt. Niet echt praktisch dus. De achterbank biedt bovengemiddeld goed zitcomfort. Er is voldoende ruimte voor twee volwassenen, een derde passagier is best niet te groot maar past er zeker bij.  De koffer is aan de kleine kant (380 liter), maar met neergeklapte achterbank beschik je toch nog over een aanvaardbare bagageruimte.

In de S60 konden we ook kennismaken met de nieuwe bediening van het navigatiesysteem. Tot voor kort was deze ondergebracht op de achterkant van het stuur onder de vorm van een joystick en twee knoppen (een enter-knop en een back-knop). Best handig, maar het vroeg best wat behendigheid wanneer je bijvoorbeeld heel snel een nieuwe bestemming wilde ingeven. Niets meer van dat dus in de S60. We zouden echter wel te vroeg juichen als we ervan uit gaan dat nieuw gelijk staat aan beter. De multifunctionele bedieningsknop voor het centrale scherm staat rechts op de zwevende middenconsole wat simpelweg veel te ver is voor de bestuurder om deze vlot te kunnen bedienen. Verder vonden we ook enkele sneltoetsen terug rondom het cijferpaneel op de middenconsole die het handiger maken om van het ene menu naar het andere te gaan. Jammer genoeg reageerde het systeem een beetje te traag waardoor ook hier het gebruiksgemak wat teniet werd gedaan. De kwaliteit van het systeem laat niets te wensen over, maar er is nog zeker ruimte over om het bedieningsgemak de werkingsnelheid ervan te herzien.

Rijtest : Volvo S60 D3

Voor een standaard S60 D3 betaal je net geen 30.000 euro. Dat is een verschil van 3.500 euro met een standaard BMW 320D en voor een A4 2.0 TDI 163 pk ben je ongeveer  2.800 euro meer kwijt. Aangezien we het dan nog niet hebben over de optielijsten die bij de Duitse merken naar goede gewoonte niet beperkt zijn tot één enkel A4'tje - what's in a name - lijkt het wel een uitgemaakte zaak dat de Volvo qua prijs het interessantste alternatief is in  het premium segment. Ten opzichte van een model als de Ford Mondeo kost hij evenwel dik 1.100 euro meer, wat maakt dat hij zich knap positioneert voor diegenen die er maar niet uitgeraken hoeveel ze nu juist aan een middenklasse berline willen uitgeven.

Het punt waarop de Volvo S60 zich voornamelijk weet te onderscheiden van de concurrentie is veiligheid. Naast alle 'gewone' veiligheidssystemen is de S60 ook nog voorzien van een hoop nieuwe safety gadgets. Zo is deze auto in staat om dankzij het "Pedestrian Detection System" volledig zelf te remmen voor voetgangers. Een camera met beeldherkenning en een radar moeten er voor zorgen dat de S60 in hoge nood (en enkel dan) remt om zo het leven van voetgangers te kunnen redden wanneer de bestuurder van de wagen even niet oplettend genoeg is. 

Rijtest: Volvo S60 D3

De S60 weet te overtuigen met zijn geweldig rijcomfort. Door zijn prijs positioneert hij zich zeer goed in een heel competitief marktsegment. Een nominatie voor Auto van het Jaar 2011 is volgens ons echt niet uit de lucht gegrepen!

Foto's: Joeri Mertens
Tekst: Alexander De Nys
Met dank aan Volvo Cars België voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 diesel, 5 in lijn

Vermogen

163pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 482 kg

Topsnelheid

220 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 29 500.00

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 13:08
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Belgische trots. Blij dat ze hem hier gehouden hebben. Knappe verschijning met enkele minpuntjes. Schitterend blok, dat wel.

Techno Patat 14:29
afbeelding van Techno Patat

Ik volg pieter! Enkel dat van de bak in de tekst niet: ik vond dat de bak prima schakelde, ik vond altijd de juiste versnelling, en het ging nooit te soepel naar mijn mening, altijd met een leuk klikje, en ging je al voor een snelle shift niet teveel weerstand...

Van de motor heb ik eigenlijk een klacht(je): ik heb zelf een s60 my2007 (vorige serie, laatste facelift) en daar trekt de motor toch al wat vanaf 1400-1500 toeren! Bij deze mag je dat vergeten en moet je 1800-1900 toeren maken! Het koppel mag er voor mij dus iets vroeger zijn, maar aan de andere kant, het is waarschijnelijk een kwestie van gewoontes...

Ook nog jammer dat je de temperatuur van de motor niet kan zien, het was wel maar een korte test, maar motortemperatuur vond ik nergens terug, en ik rij toch nog graag de motor warm voordat je doortrapt...

Yannick Degroeve 20:41
afbeelding van Yannick Degroeve

zalige auto, maar niet in deze kleuren :-)

Wim 13:00
afbeelding van Wim

veruit best klinkende 2 liter, mooie wagen

PieterA 15:24
afbeelding van PieterA

Ben wel fan van deze kleur, zowel binnen als buiten. Enkel de houtafwerking past niet binnen het geheel.

Peter 20:54
afbeelding van Peter

Deze wagen afgelopen weekend even van naderbij bekeken en ik vind hem personoonlijk fameus overschat. De binnenruimte is naar slechte Vovo gewoonte erg beperkt en bij rijders aan het stuur groter dan 1,90 m
is er achter de bestuurder geen ruimte meer ( zelfs voor een kind erg beperkt ). De binnenafwerking kan nauwelijks als prenium class overwogen worden en een vergelijk met de 3 grote Duitsers en zelfs Lexus is
niet aan de orde.

Eddy 10:37
afbeelding van Eddy

Goede en zeer mooie wagen enkel het verbruik valt me tegen, ik verbruik 1.5 liter meer dan mijn vorige S60

ANDY 14:25
afbeelding van ANDY

eigenlijk ben ik ook niet tevreden over het verbruik.
een s60 d3 gt verbruik van 9.3 l met een rustige rijstijl.
laat jij mij je verbruik eens weten aub.
groeten andy

Wouter 13:35
afbeelding van Wouter

Verbruik van 7,3 liter valt goed mee!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws