In september was het weer tijd voor het Autosalon van Parijs. Naar goede gewoonte trokken we daarheen met de wagen. Ons testobject/reisvoertuig was de Skoda Superb Combi geworden. Een wagen met algemeen geweten goede reputatie. De Superb is Skoda’s topmodel en paradepaardje. En terecht. Een budgetvriendelijke wagen die door meerderen bejubeld wordt voor zijn ruime interieur en op zijn minst aanvaardbare prestaties. Wij trokken hiermee met z’n vieren naar Parijs.
Eerste punt waar we allen in overeen kwamen: de achterste passagiers zitten zéér royaal. De beenruimte is ruimer dan in een BMW 5-Reeks Touring. In zijn segment -en blijkbaar ook daarboven- is er geen evenaring. Kijk je vanaf de bestuurdszetel naar achteren dan lijken ze ook echt dubbel zo ver te zitten dan gewoonlijk. Maar echt 100% comfortabel zit je toch niet. Daarvoor trekken we een paar punten af door een iets te verticale zithouding. Zo’n beenruimte gaat meestal gepaard met een kleine kofferruimte, of dat zou je toch verwachten. Niet dus, ook hier zit het met 633 liter zeker niet verkeerd. Bovendien is die kofferruimte (optioneel) ingericht met verstelbare tussenschotten zodat je bagage altijd secuur op zijn plaats blijft.
De bestuurder en zijn passagier kunnen trouwens ook genieten van heel wat ruimte. Je zit comfortabel in ruim bemeten zetels waardoor je een zeer relaxe maar toch veilige zithouding kan aannemen. De middenconsole is in vrijwel elke zitpositie makkelijk te bedienen én duidelijk afleesbaar. Dit model Superb gaat al eventjes mee en dat begint hier stilaan toch duidelijk te worden. Gedateerd noemen is dan weer een brug te ver.
Qua exterieur zit het anders. De Superb ziet eruit alsof hij enkel en alleen voor bejaarden is ontworpen. Door deze saaie looks trekt hij ook ouder clienteel aan en durft de jongere garde minder makkelijk deze kant opkijken. Tenzij het toekomstige model er radicaal anders uit zou gaan zien blijft dit zo. Een frisser uiterlijk zou veel nieuw clienteel kunnen lokken dat ook wel een budgetvriendelijke break zoekt die comfortabel, ruim en niet te duur is.
Met zijn vieren, inclusief onze bagage had de Superb de minste moeite. Niets speciaals qua rij-ervaring, maar je mag niet vergeten dat er onder de motorkap slechts een 1.6 diesel te vinden is met “maar” 105 pk. Gelabeld met het woord: Greenline. Bij hernemingen of inhaalmanouvers was het op de autostrade zelfs niet nodig om terug te schakelen. Oorzaak ligt waarschijnlijk bij de manuele 5-bak. Daardoor rijd je automatisch aan een iets hoger toerental (2900 bij 120km/h) waardoor je beter in de koppelcurve ligt. Dat koppel van 250 Nm is dus voelbaar aanwezig en zorgt ervoor dat we dit dieseltje alles behalve teleurstellend kunnen noemen.
Een wagen als deze heeft niet meer uitleg nodig. Als mensen mij vragen welke wagen nu echt een aanrader is prijs/kwaliteit dan zal ik niet aarzelen om de Skoda Superb aan te brengen. Deze wagen moet van zijn oude-mannen-reputatie af en voorzien worden van een ge-update exterieur. De luxe en het comfort die je voor dit geld koopt zal je niet makkelijk meer vinden en met een moederbedrijf als Volkswagen dat de Skoda voorziet van 95% van de onderdelen zit je ook niet slecht. De grote concurrent komt uit trouwens uit eigen huis, namelijk de VW Passat Variant. Die is ook beschikbaar in verschillende uitvoeringen met dezelfde prijzen als de Superb Combi. Een moeilijke keuze, al neigt onze voorkeur toch naar de Tsjechische kant...
Specificaties
Vermogen | 105 pk |
---|---|
Overbrenging | 5-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 535 kg |
Topsnelheid | 189 km/u |
0 tot 100 km/u | 12.60 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 633 L |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
BIV | € 53 |
Rijtaks | 264 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen