Rijtest: Mercedes-AMG CLA 35 4Matic Shooting Brake (2020)

Mercedes-AMG CLA 35 Shooting Brake 2020 test

Sinds kort rijdt Mercedes het gat tussen zijn gewone modellen en de extreme AMG-versies dicht met ‘lichtere’ AMG-varianten. Is deze CLA 35 meer dan een “AMG light”? Wij zoeken het uit aan de hand van zijn populaire Shooting Brake-versie.

Hou je er Mercedes’ modelcatalogus op na, dan kun je er niet omheen: de A-Klasse heeft zijn AMG A 35, de C-Klasse zijn C 43, de E-Klasse zijn E 53, enzovoort. Modellen die de ruimte tussen de krachtigste benzineversie en de extreme AMG’s dichten. Net als de S-modellen bij Audi en de M Performance-modellen bij BMW.

Slim gezien, zeker in het geval van de A-Klasse en CLA. De vorige AMG A 45 en CLA 45 waren immers een behoorlijk schot in de roos, zeker in groeimarkten in het Midden- en Verre Oosten. Zet daar dus een gewiekste marketingafdeling op en je businesscase voor een nieuwe AMG-versie voor de A-Klasse is zo gemaakt.

Die businesscase is dan ook simpel: is de 45 te hardcore voor een deel van je publiek, bouw dan een 35, die comfortabeler is voor dagelijks gebruik, maar zich sportief toch nog voldoende onderscheidt van de doordeweekse modellen. Maak ‘m bovendien minder duur dan de strafste versie – al stellen we vast dat de prijs van deze CLA 35 Shooting Brake die van de vorige 45 evenaart, en die van de nieuwe 45 dus onvermijdelijk nog eens duurder wordt.

Maar goed, sportief onderscheid dus. Visueel lijkt het plaatje iets conservatiever te zijn dan bij de A-Klasse. De dubbele lamel in het radiatorrooster wijst op AMG-origines, de diffusor en ovalen dubbele uitlaat liegen er niet om, en kies je voor de flashy gele koetswerkkleur, dan is het helemaal een weggever. Maar het achterspoilergeweld is minder bruut dan op de A 35, waardoor de verschillen klein worden als de A 180 van je buurman een AMG-pakket heeft.

Binnenin zorgen Performance-kuipjes en een extra set knoppen op het stuur desgewenst voor het visuele onderscheid. Verder blijft de CLA 35 in de eerste plaats een CLA, met het configureerbare instrumentenpaneel (met specifieke AMG-schermen), het soms nukkige MBUX-systeem, en iets lagere daklijn, waardoor de hoofdruimte achteraan wat beperkter is dan in de A-Klasse. De kofferruimte doet het met 505 liter dan weer prima.

Verrassing: geen met de hand in elkaar geschroefde krachtbron met handtekening van de maker onder de motorkap van deze Mercedes-AMG CLA 35, maar een bijna ‘banaal’ M260-blok dat bij Mercedes van de band rolt en dan naar Affalterbach gaat voor de nabewerking. Niet dat de Duitse magiërs er geen weg mee weten - met ingrepen aan de turbo, luchtinlaat en koeling toveren ze 306 pk en 400 Nm uit de 2.0-vierpitter - maar meer auditieve tovenarij had wel gemogen.

Verder mag je dezelfde tovenarij verwachten als in de A 35 om dat vermogen efficiënt aan de grond te krijgen. De AMG-afdeling sleutelde aan de DCT 7G met dubbele koppeling, die in grote lijnen vrij is van kritiek en zowel bij comfortabel rijden als bij doorjassen zijn werk keurig doet. De 4Matic-vierwielaandrijving is niet zo doorgedreven als in de CLA 45 - lees: hij stuurt maximaal 50 procent van het koppel naar de achterwielen - maar houdt de CLA 35 wel netjes op de rails.

Misschien iets te netjes zelfs, want als er één zaak de rijbeleving overheerst, dan is het wel klinische efficiëntie. Je vloert het gas - al dan niet met de lanceercontrole - een fractie later komt de turbo in het spel - het maximumtoerental komt pas bij 3.000 tpm vrij - laat de vierpitter doorrazen, klikt ‘m in z’n twee en herhaalt de hele oefening. Hard gaat het zeker, maar emotioneel of dramatisch wordt het niet.

Pruts je met de rijmodi in het Dynamic Select, dan kun je de nodige parameters aanscherpen in het AMG Dynamics, en gaat de CLA 35 gezwinder in- en uitsturen. Maar de zintuiglijke ervaring blijft achterwege. Provoceren lukt, maar ligt niet in zijn natuur - daar dient immers de CLA 45 (S) voor. Een point-and-shooter dus, deze CLA 35, die misschien geen echte nood heeft aan zoveel verschillende settings.

Een sportieve stand en een comfortabele zouden bijvoorbeeld al voldoende zijn, want in dat laatste slaagt de CLA 35 wonderwel. Met dank aan de adaptieve dempers, die bij dagelijkse ritten de sfeer aan boord erin weten te houden. Ook de andere parameters zingen dan een toontje lager.

Prijzen

Wat je van Stuttgart hoort op te hoesten voor de Mercedes-AMG CLA 35 4Matic Shooting Brake? 56.507 euro, iets minder dan wat je enkele jaren geleden betaalde voor de volbloed-AMG 45. Die laatste heeft overigens nu een vanafprijs van zowat 70.000 euro… Een flinke smak geld voor een CLA dus, al heeft die als Shooting Brake het rijk zowat voor zich alleen. Als Berline heeft hij concurrentie van Audi, met de verouderde S3 Berline met 300 pk voor 45.117 euro, en nog heel even van BMW, met de M240i met zescilinder voor 52.300 euro.

Conclusie

Is de Mercedes-AMG CLA 35 een “AMG Light”? Ja en nee. Affalterbach heeft zich wel degelijk gebogen over deze CLA en hem visueel en mechanisch aangescherpt en bijgevijld waar ze konden, met deze razendsnelle en efficiënte asfaltverslinder als resultaat. Maar ondanks alle opsmuk is de 35 vooral een bruggenbouwer tussen de CLA 250 en de CLA 45. Net als de S-modellen bij Audi en de M Performance-modellen bij BMW dus.

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

306pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 520 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 56 507.00

0 tot 100 km/u

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

9.30 L/100km

Min. kofferinhoud

505 L

CO2-uitstoot

168 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws