Brandstofverslindende SUV's hebben volgens de publieke opinie hun houdbaarheidsdatum overschreden. Reden te meer voor verschillende constructeurs om vooral in te spelen op het gemoed met groenere cijfers. Dat is niet anders bij deze facelift van de Touareg. Of dat genoeg is om zijn bestaansrecht te behouden...
Het is een gekke wereld. Worden langs alle kanten SUV's uitgemaakt voor werktuigen van de duivel, dan werden er nog nooit zoveel SUV's en Crossovers verkocht op onze aardbol. Hoger op de pootjes rondtoeren is in en al helemaal dankzij de Nissan Qashqai en aanverwanten. Groter goed zoals de Touareg krijgt het iets harder te verduren. Al speelt Volkswagen de groene kaart met de facelift van haar luxe-SUV.
Cayenne voor mensen met smaak
Een facelift dus. Die, hoewel de globale vorm van de carrosserie krak hetzelfde bleef, best een serieuze designstap voorwaarts zet. Want voelde het pre-faceliftmodel, dat weeral meeging sinds 2010, wat ouderwets aan, dan loopt de facelift weer helemaal in tred met de Volkswagen-lijn. Dank daarvoor vooral het knap uitgesneden grillwerk vooraan. Want het laat de opgepompte Volkswagen ogen als een bad boy in maatpak. In combinatie met het Moonlight Blue Pearl effect en chromen accenten een meer dan aardig voorkomen.
Standaard krijg je voortaan trouwens bi-xenon koplampen. Kwestie van zijn mannetje te kunnen staan in het segment. Het is niet voor niets dat je de Touareg best kan omschrijven als een 'Porsche Cayenne' voor mensen met smaak.
Pre-tablet
Binnenin krijgt de Touareg het toch wat moeilijker om zijn leeftijd te verbergen. Je merkt dat hij uit een pre-tablet tijdperk komt. Zo is het navigatiescherm ludiek vierkant, net zoals het merendeel van de dashboardelementen. Nu, wegens zijn offroadwaardige aspiraties geraakt de SUV daar mee weg, maar merken zoals BMW en Audi weten hier toch wel meer emotie te visualiseren. Anderzijds, het is een Volkswagen natuurlijk...
Wat de verschillen zijn tegenover het pre-facelift model? Wat geschuif met knopjes en nieuwe lederopties. Gelukkig zit je nog steeds rijkelijk in de Touareg, zowel voor als achteraan. Het krijgt zelfs Amerikaanse trekjes waardoor je spontaan zin krijgt om een 2-liter colafles in de drankhouder te douwen. Niet Amerikaans is de ergonomie, want die is om duimen en vingers af te likken. Je mag het dan wel allemaal saai vinden, op een fout kan je VW niet betrappen bij deze SUV.
Net genoeg
Belangrijk aan deze facelift is dat de 3.0 V6 TDI (tenslotte de meest gekozen motorversie) zijn CO2-uitstoot ziet dalen van 195 g/km naar 173 g/km dankzij BlueMotion technologie. Een dalen tekent zich ook op bij het verbruik, want dronk de V6 voordien nog 7,4 liter, dan komt hij nu toe met 6,6 liter per honderd kilometer. Dat je in realiteit eerder ten noorden van de 10l/100 km trekt, tja, Dat ligt ofwel aan onze rechtervoet... of het optimistische cijfer dat Volkswagen voorlegt.
Naast de - op papier - groenere cijfers, pompt Volkswagen het beschikbare koppel ook nog eens op naar 450 Nm (voordien 400). Pk-kracht blijft evenwel op 204 stuks steken. Cijfers die eigenlijk op het randje zijn, want met dik 2 ton wordt de Touareg daardoor alles behalve snedig. Je moet zelfs moeite doen om er vaart in te krijgen. Nu is dat geen probleem, want dit is nu eenmaal gemaakt om rustig te laveren in combinatie met de onfeilbare 4Motion-vierwielaandrijving en luchtvering, maar met een trekvermogen van 3.5 ton op de standaard uitklapbare trekhaak vragen we ons toch af hoeveel van de luxe-V6-kracht overblijft als je aan het trekken gaat.
Koopje van het segment
55.080 euro ben je kwijt voor de instap-Touareg. Standaard krijg je dan een 8-traps automaat, vierwielaandrijving, Bi-xenon koplampen, adaptieve cruisecontrol, een uitklapbare trekhaak en een stadsnoodremfunctie. Da's best veel waar voor je geld, al moet je - typisch Duits - de optielijsten induiken om te kunnen beschikken over lederen zetels, parkeersensoren en een navigatiesysteem. Het wordt dringend tijd dat de Duitsers eens gaan kijken bij de Zuid-Koreanen op dat vlak.
Tot op heden kunnen die Koreanen nog geen evenknie voor de Touareg aanbieden, waardoor je dus naar ander Duits goed moet kijken. Een BMW X5 met vierwielaandrijving kost je minstens 61.750 euro, maar pakt wel uit met een stuk groenere cijfers die je in realiteit ook kan behalen. Een met dezelfde V6-diesel als de Touareg uitgeruste Porsche Cayenne (211 pk) trekt dan weer richting 70.000 euro. Waardoor de Touareg, en je zou het hem niet geven, toch wat het koopje blijft in dit segment.
Conclusie
Of de Touareg zijn houdbaarheidsdatum heeft overschreden? Op design, comfort en technologisch vlak alvast niet. Motorisch wordt het wat moeilijker om deze mastodont goed te praten. De SUV van Volkswagen heeft namelijk dringend nood aan een afslankkuur en (werkende) hybride-technologie. Daardoor hinkt hij wat achterop bij de concurrentie, maar maakt hij die achterstand dan weer wel goed met z'n relatief lage prijs. Alles hangt af van hoe budget- dan wel ecobewust je tegenwoordig bent.
Specificaties
Vermogen | 204 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trap automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 185 kg |
Topsnelheid | 206 km/u |
Prijs basismodel | € 55 080 |
0 tot 100 km/u | 8.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 10.40L/100km |
Max. kofferinhoud | 1 642 L |
CO2-uitstoot | 173 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen