Rijtest: Mazda CX- 5 (2017)

2017-mazda-cx-5

De Mazda CX-5 is sinds zijn lancering in 2012 al een enorm succes geweest en neemt ruim een vierde van de hele wereldverkoop voor zijn rekening. Of dat ze deze trend kunnen verder trekken met de nieuwe generatie is momenteel nog een vraagteken.

De Japanners komen met de tweede generatie van hun prijsbeest op de proppen en trekken daarmee ten aanval richting de Duitse premium SUV’s. Dit zijn sterke woorden voor deze Mazda maar hiermee gaan ze volgens ons wel de aansluit vinden bij deze markt.

Groots denken

In deze klasse van wagens is de binnenruimte en de overvloed daarvan toch één van de belangrijkste factoren in de keuze van je volgende wagen. Deze wagen zal zeker in de smaak vallen bij gezinnen en de soccer moms dankzij het ruime en vooral veilige gevoel dat deze wagen je geeft. De Mazda CX-5 is geen kleine wagen desondanks voelt hij nog ruimer en vooral breder aan dan dat je origineel verwacht. Hoofd- en beenruimte kom je nooit te kort in de CX-5 en dan hebben we het nog niet gehad over het algemeen comfort. Goed ondersteunende lederen zetels die samen met het chassis onvolmaaktheden in de baan voldoende neutraliseren.

Hier moet hij niet onderdoen voor de duurdere alternatieven binnen het SUV-segment. Neem het logo van het stuur weg en je zou je wel eens in een Duitser kunnen wanen. Alles ziet er mooi en degelijk uit maar bij het voelen van het dashboard voel je een plastic aanvoelend leder, dat zal het prijsverschil dan verklaren.

2017-mazda-cx-5

Als chauffeur worden er je een heleboel snufjes aangeboden naast de stuurverwarming en zetelverwarming, waar ook zijn voorste passagier van kan meegenieten. Van Lane Assist voor de onoplettende chauffeur tot een Auto Hold en Hill Assist voor mensen die moeite hebben om op een helling te vertrekken, alles werkt naar behoren! Een cruisecontrol en snelheidsbegrenzer kan niet meer ontbreken in wagens van dit kaliber. Een leuke extra is een schermpje voor je neus waar je snelheid en de toegelaten snelheid op verschijnt, ook al is deze niet altijd even correct.

2017-mazda-cx-5

Je hebt een heleboel overzicht rond de wagen dankzij je hogere zitpositie en voldoende bruikbare ramen waardoor een dode hoek niet voorkomt. De achteruitrijcamera zorgt voor nog extra zicht achteraan de wagen dat in combinatie met de parkeersensoren inparkeren behoorlijk makkelijk maakt. Wanneer het beeld vanachter verdwijnt verschijnt je navigatiesysteem opnieuw. Dat geeft een duidelijk beeld al doet de lage resolutie wat tekort aan de ervaring. Het ingeven van je bestemming gebeurt niet via touchscreen maar via een draaiknop op de middenconsole. Die werkt vlot maar vertraagt het ingeven van de gegevens toch enigszins.

Op hetzelfde scherm kan je ook kiezen om je smartphone aan te sluiten via Bluetooth al komt die verbinding niet altijd even vlot tot stand, het nam zelfs eenmaal 5 minuten in beslag, waarna ook de bediening langzaam ging. Wisselen van liedje heeft toch al snel 3 seconden nodig tussen het induwen van je knop en het verkrijgen van je favoriete song. Geen zorgen want zodra de muziek uit je boxen knalt, kan je er echt van genieten dankzij zijn Bose-systeem waar geen enkele opmerking over is.

2017-mazda-cx-5

Met één druk - en even de knop inhouden - op de knop gaat je koffer open en dicht. Dit kan je ook vanop de sleutel bedienen die je ook Keyless Entry and Go geeft. Het systeem om de klink vast te nemen en te kunnen instappen is nog wel iets te vernieuwend want bij Mazda ontgrendel je nog door op een knopje op de klink duwen. Zeker niet storend al hadden we een ander systeem verwacht op een wagen van zijn aanzien. Toch even terug komen op die koffer, want die biedt stevig wat ruimte. Laat de zetels rechtstaan en je beschikt over 506 liter, terwijl je de zetels neergooit vergroot deze tot 1.620 liter. Wat toch net wat meer is dan bijvoorbeeld een Ford Kuga, maar nog een stuk minder dan de Volkswagen Tiguan of Peugeot 3008.

2017-mazda-cx-5

Nog steeds KODO

Mazda ontwierp de CX-5 volgens hun Kodo-designtaal. Daar zijn we heel blij om want dat ding is magnifique! Niet alleen wij vinden dat, vraag dat maar aan al de mensen die omkijken en ons zelf er over aanspreken. Zij lijken niet genoeg te kunnen krijgen van de lijnen van deze wagen. Tegenover de vorige versie zijn de algemene lijnen behoorlijk gebleven. Hij is wat lager geworden - minus 3,5 centimeter - en 1 centimeter langer geworden. Dit resulteert logischerwijze in een sportiever ogende wagen. De grille is aangepakt met een diamantpatroon en een uitspringend Mazda-logo, laat dat net het enige zijn aan de voorkant dat we minder smaken.

De koplampen zijn veranderd naar zeer scherpe ogen die het sportieve uiterlijk onderlijnen. Even achteraan kijken en daar zien we dat de wagen zijn typische CX-5 karakter behouden blijft, al zijn ook hier de lichten gewijzigd. Achteraan is dat weer het gene dat ons stoort, voor ons zijn ze wat te klein. Al is dat volledig in lijn met de voorste verlichting. Wij bij Autofans zijn niet de gemakkelijkste op gebied van lijnen en uiterlijk.

2017-mazda-cx-5

Van de makers van de MX-5

Veel belovende titel …

...De wagen geeft je het gevoel dat zijn plek op de baan is. Dit met eindeloze grip die je uiteindelijk wel kan verliezen door de wagen heel hard op nat wegdek de bocht in te duwen - dat resulteert in onderstuur - laat dat nu het probleem zijn van praktisch elke voorwielaandrijver. Al komt dit niet voor wanneer je de wagen gebruikt voor wat hij gemaakt is en dat is jezelf en je familie zeer comfortabel van A naar B te brengen. De versnellingsbak is er één om duimen en vingers van af te likken en daarbij overdrijven we niet. De versnellingsbak voelt wat zwaar maar kan je zonder problemen in de juiste versnelling duwen. Hier moet je nooit naar de juiste versnelling zoeken en de overgang is voor dit type auto zeer kort. Dat zet wel aan om de wagen steeds tot het uiterste van zijn kunnen te duwen. Hier is gekozen voor de juiste combinatie tussen comfort en voldoende sportief gevoel.

2017-mazda-cx-5

Tot het uiterste duwen? Daar heeft de motor die we meekregen natuurlijk ook geen probleem mee. We beschikken over 163 pk die de CX-5 uit zijn 2.0 SKYACTIV-G haalt en dit uit een vrij ademende atmosferische motor. Dit heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. De wagen beschikt over heel wat minder koppel en dat zeker bij lage toeren maar hij is veel beter te doseren en hierbij weet je dan ook hoe hoger in toeren hoe gretiger hij reageert. Het is zeker nog is fijn om zo'n wagen te rijden die geen probleem heeft van een turbogat en die je lekker hoog in de toeren kan jagen.

2017-mazda-cx-5

Voor het verbruik moet je hem zeker niet laten staan. Zo puf je rond met je cruisecontrol op 50 kilometer per uur en drinkt hij heel voorzichtig 4,5 liter op 100 kilometer. Zo stijgt je verbruik licht naarmate je de snelheid verhoogt. 6,5 liter op 100 km tegen een snelheid van 120 km/u is nogmaals een heel aanvaardbaar verbruik en dat brengt het gemiddeld verbruik op een 7,1 liter per 100 km door het regelmatig versnellen en vertragen, lees: file, dat we elke dag weer voorgeschoteld krijgen. Een volle tank van 56 liter zet je 780 kilometer verder zonder jus.

Kwanta kosta?

Je kan met een budget van 24.990 euro al langs Mazda rijden om een CX-5 te gaan ophalen. Als we vergelijken met zijn concurrenten bij Ford, Nissan, Hyundai, … dan ligt dat allemaal in dezelfde lijn. Het model dat wij meekregen is de 2.0 SKYACTIV-G Prestige Edition die in het Machine Grey is gespoten, top kleur! Voor dit model moet je wel 33.640 euro achterlaten bij Mazda. Zeker zijn geld waard.

2017-mazda-cx-5

Conclusie

Mazda heeft met het inbrengen van het KODO-design enkele jaren geleden onze harten veroverd. Hierbij kunnen we met plezier aan toevoegen dat deze wagen ook een genot is om te rijden. Ben je opzoek naar een comfortabele en betaalbare SUV? Dan is het toch de moeite om even langs de Mazda-concessiehouder te rijden. Deze Mazda CX-5 moet je toch even proberen.

Specificaties

Motor

2.0 Skyactiv-G, benzine, vier-in-lijn

Vermogen

163pk

Koppel

210 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 360 kg

Topsnelheid

201 km/u

Prijs testwagen

€ 33 640.00

Prijs basismodel

€ 24 990.00

0 tot 100 km/u

10.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.10 L/100km

Min. kofferinhoud

506 L

Max. kofferinhoud

1 620 L

CO2-uitstoot

149 g/km

BIV

€ 538.00

Rijtaks

€ 392.00

Tijdstip: 10:45
Auteur: Lelievre Kenny
Fotograaf:
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Bernard 16:28
afbeelding van Bernard

Kost dus ongeveer de helft van een Volvo XC60. Nu die niet meer in België gemaakt wordt weet ik wel wat mijn keuze is.

Filip1974 17:55
afbeelding van Filip1974

Bernard, je zal je het niet beklagen.

Verschraegen Peter 10:37
afbeelding van Verschraegen Peter

Sinds de aankoop an een deze auto heb ik het gevoel dat deze niet baanvast is. Het is alsof deze over de weg zweeft, en dit met de originele yokohama banden. Na het plaatsen van winterbanden, met een iets dieper profiel, is dit gevoel nog niet helemaal weg. Liugt het dan aan de ophanging ?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws