Rijtest: Honda CR-V Hybrid 4WD (2019)

Rijtest Honda CR-V Hybrid AWD 2019

Of de hybrideversie zoden aan de dijk kan brengen? We vroegen het ons openlijk af bij onze ietwat teleurstellende eerste ontmoeting met de nieuwe generatie CR-V. De hybride is hier, dus tijd om te zien hoeveel zoden hij in de strijd werpt!

Een verduidelijking; nee, er is fundamenteel niet veel mis met de nieuwe CR-V. Het is een allesvriend die uit kan pakken met zijn mechanische bouwkwaliteit en comfortabele rit. Alleen is de 1.5 turbobenzine een weinig inspirerende motor voor deze SUV en meer nog; tegenover de rest van de wereld is deze CR-V absurd duur in Europa. Of toch té duur voor een Honda. Met een hybrideversie speelt Honda echter beter in op de Europese noden. Fiscaal interessanter en daardoor iets voor zelfstandigen dan wel leasingrijders? Tijd voor een test.

Geen afbreuk aan het origineel

Laat ons eerst beginnen met de gebleven fundamenten, want de hybride-aandrijflijn raakt niet aan de sterktes van de CR-V. Dan hebben we het over de riante binnenafmetingen, de koffer die met de achterste zitrij neer volledig vlak is en de achterdeuren die 90 graden open kunnen draaien. De CR-V is - buiten de wat blikkerige deuren - een solide aanvoelende SUV. Van knopje tot onderstel. Ook nog positief; het ingetogen design. Nu zijn we de eersten om zwierig design aan te moedigen maar één blik op de huidige Civic en je bent blij dat deze CR-V niet volgeplakt werd met valse koesleuven, scherpe hoeken en spoilers.

Rijtest Honda CR-V Hybrid AWD 2019

Een bewuste keuze van het Japanse merk, want de CR-V is goed voor 25% van de totale wereldverkoop bij Honda. En dan wil je een zo groot mogelijk koperspubliek blijven aanspreken natuurlijk. Als eigenaar profiteer je daar ook van aan de binnenzijde. Want je merkt dat Honda niet beknibbelde op R&D-budget voor deze CR-V. De afwerking is uitstekend en zelfs de gebruikte materialen weten indruk te maken. Europese concurrenten pakken uit met meer (vaak optionele) schermpraal maar de aanwezigheid van een head-updisplay en Apple CarPlay/ Android Auto-aansluiting zorgen dat je niets te kort komt in deze CR-V.

Moeilijke theorie, gemakkelijke praktijk

Met de gekende kwaliteiten van de CR-V verorberd is het tijd voor de hoofdmaaltijd; de hybride-aandrijving. Honda voorziet de CR-V namelijk met twee motoren in Europa. Een 173 pk (220Nm) sterke 1.5-liter viercilinder turbobenzine en een hybridesysteem met een systeemvermogen van 215 pk (320 Nm). Geen diesel voorin deze Japanse SUV. De hybridevariant maakt gebruik van een 2-liter grote atmosferische viercilinder benzine die zijn werk mag delen met twee elektromotoren - één voor de aandrijving, één voor de stroomopwekking - en een vaste overbrengingsverhouding.

Rijtest Honda CR-V Hybrid AWD 2019

Die componenten worden bediend door het centrale brein van Honda dat door het leven gaat als het Intelligente Multi-Mode Drive-systeem (i-MMD). Een systeem dat het net wat anders aanpakt dan de meeste andere hybrides. Simpel uitgelegd; in sommige gevallen is de verbrandingsmotor een generator voor een elektromotor die de opgewekte kracht doorstuurt naar de andere elektromotor om de wielen aan te drijven. In het andere geval kan de verbrandingsmotor ook gewoon de wielen aanspreken. Gecompliceerde materie waar je in de realiteit - gelukkig - weinig van voelt.

Gezapig

De CR-V Hybrid rijdt namelijk zoals het een goede hybride betaamt. Op lage snelheden puur op kracht uit de accu van 1 kWh en op hoge snelheden wordt de verbrandingsmotor op een bijna onmerkbaar laag toerental gebruikt om de elektromotor van peut te voorzien. Enkel wanneer je het onderste uit de kan vraagt (oprit van een autosnelweg als voorbeeld) bereikt de benzinemotor al snel een onaangenaam hoog toerental om dan daar te blijven steken tot je manoeuvre is afgerond. Het systeemvermogen van deze CR-V Hybrid is echter adequaat genoeg om in realiteit weinig geconfronteerd te worden met het onaangenaam kantje. Slow en steady wint tenslotte ook de race, niet?

Rijtest Honda CR-V Hybrid AWD 2019

Of we daar mee willen zeggen dat deze CR-V Hybrid slow is? Dat nu ook weer niet. Ben je echter een diesel-SUV gewoon met om en bij de 200 pk, dan weet je echter dat er zoiets bestaat als romig koppel. Iets dat deze CR-V Hybrid ondanks zijn 320 Nm wat ontbreekt. De aandrijflijn is dus vooral braaf. Evenwel passend bij het karakter van deze CR-V. Want ook met deze hybride doe je het liever gezapig aan. Met een gezonde impact op het verbruik, want 6.8 l/100 km voor een volbloed SUV met vierwielaandrijving en benzinemotor, het is een overwinning op zich!

De 3 musketiers

6,8 l/100 km, dat is dus het grote verkooppunt van deze CR-V Hybrid, Honda geeft zelfs 5,5 l/100 km op. Gekoppeld aan de CO2-uitstoot van 126 g/km (120 gram voor de versie met voorwielaandrijving). Het zijn waarden die niet voor een revolutie zorgen op de leasingmarkt maar wel het aanbod vergroten. Zo is deze CR-V Hybrid qua aftrekbaarheid vergelijkbaar aan de Lexus NX 300h maar is de CR-V merkelijk goedkoper en overtuigend ruimer. Hybride-koning Toyota heeft dan weer de RAV4 Hybrid in de aanbieding. Die is een tikkeltje duurder dan deze CR-V Hybrid maar pronkt wel met een lagere CO2-uitstoot op zijn specificatielijst.

Rijtest Honda CR-V Hybrid AWD 2019

Heb je liever dat we in pure cijfers spreken? Geen probleem. De CR-V Hybrid kost minimaal 35.530 euro (2WD). Wil je vierwielaandrijving, dan moet je richting de twee van de vier hoogste uitrustingsniveaus kijken. Onze versie met alle toeters en bellen klokte af op 48.250 euro. Bij Lexus heb je een NX 300h vanaf 44.990 euro (2WD), de versie met vierwielaandrijving kost minstens 49.550 euro, voor opties. De Toyota RAV4 Hybrid start tenslotte aan 37.500 euro en kost met vierwielaandrijving vlot 48.540, voor opties. Waardoor de CR-V een serieuze streep voor heeft op beide rakkers qua budget. De Lexus valt daardoor eigenlijk compleet af, de RAV4 pronkt evenwel met een lagere CO2-uitstoot. Niet onbelangrijk in de zakelijke wereld.

Conclusie

Met de komst van de CR-V Hybrid heeft Honda eindelijk wat zoden om aan de Europese dijk te leggen. De aandrijflijn is zuinig, comfortabel en afgesteld op een Europees rijgedrag terwijl de hybride-tech er voor zorgt dat je deze SUV moet gaan vergelijken met andere hybride SUV'S. Doe je dit, dan zal je al snel merken dat je nergens kan gaan shoppen voor een meer complete hybride SUV voor de prijs. Hij heeft dus alle componenten om uit te groeien tot een succes. Nu moeten klanten nog hun weg terugvinden naar de bijna uitgestorven Honda-dealer.

Rijtest Honda CR-V Hybrid AWD 2019

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Marianne 15:10
afbeelding van Marianne

Nou géén dealers te vinden er zijn er zat in de buurt hoor .
Heerhugowaard, Hoorn -Zwaag , en volgend jaar Alkmaar , Amsterdam , Mijdrecht , Apeldoorn Deventer etc.

Nidas Leo 16:45
afbeelding van Nidas Leo

Nou, dat is hartstikke leuk, maar hier bij ons in België (het is Autofans.BE) zijn ze erg dun gezaaid, die sodemieterse Honda-dealers!

andre123 17:16
afbeelding van andre123

het dealernetwerk van honda is inderdaad 1 grote ramp.
de dichtsbijzijnde op 25 km de volgende 30 km zet de mensen niet direct aan om een showroom binnen te stappen.
stelt honda mss onredelijke voorwaarden dat de dealers allemaal afhaken?

Transalp 18:30
afbeelding van Transalp

Beetje saai verhaal terwijl de auto helemaal niet saai is. Het onderstel overtuigd. Strakke bochten zijn een groot plezier, vooral in AWD een super wegligging. Het onderstel stoelt op de Civic en is wat zachter, maar je voelt de sportieve genen. In de van 0-100 rij je menig opscheppertje weg, met als resultaat een teleurgestelde op de linkerbaan. De AWD geeft je daarbij in de bochten nog een extra. Het verbruik is super voor de relief zware auto. De motor is erg stil op de achtergrond en geeft je soms toch nog het VTEC kicks in gevoel (55 Jr ahum)... Schaam). Dus absoluut niet storend. Het gaspedaal heeft wel wat Gewenning nodig.

Alles klopt.... Bijna. De electrische stoelverstelling van de auto is minder. Ik had dezelfde verwacht als van de fantastische Accord (model tot 2015). Daarnaast de radio. Klinkt zeker goed maar mist de volheid van,... tja wat de Accord had.

Voor rest rij ik met een (steeds) grote(te) glimlach.

Freddy D'hont 18:39
afbeelding van Freddy D'hont

Honda Legt inderdaad extreme eisen Op aan de dealers alles moet van honda komen . Tafels,stoelen, vloer , aankleding ,enz

BBJer 19:07
afbeelding van BBJer

Dealers en klanten haken af door de extreem hoge prijzen voor onderdelen. Het is niet meer uit te leggen. Importeur doet er helemaal niks aan!!!!

4g63 19:19
afbeelding van 4g63

Veel merkengarages die meerdere merken in huis hebben doch bij Honda zie je dat niet.
Lier is heel dichtbij hier en via honda rijder weet k dat die vlotjes werk genoeg hebben.

Al 03:53
afbeelding van Al

Honda is kwaliteit ,altijd is er kritiek bij japanse autos en de duitse autos zijn altijd goed,wat een non sense altijd met die verhalen,de auto is gewoon goed,je voelt de kwaliteit.

Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

Waar wordt Honda afgebroken? Verzin aub geen zaken die er niet te lezen zijn.

4g63 23:52
afbeelding van 4g63

Zo'n Japanner uit de jaren 90, begin jaren 2000, die modellen hoeft niet, maar dat onverwoestbare, amper kapot te krijgen, starten en rijden 15j met enkel basis onderhoud en 1 keer per jaar bij garagist. Wel, die mogen ze terug beginnen bouwen. Mijn volgende zal terug Japans zijn wellicht maar t gaat terug bewezen techniek en koets duurzaamheid moeten zijn, rest komt er niet in, en dat is, laat ons eerlijk zijn, iets moeilijker kiezen in 2019. Maar da's niet alleen Japans, kan beginnen kwetteren over hele bende Europese merken. ;)

Hugo Bernaert 08:16
afbeelding van Hugo Bernaert

Het is gewoon het simpele feit dat Honda eigenlijk niet meer geïnteresseerd is in onze markt : zeer beperkte gamma, modellen (Accord) verdwijnen, verkeerde motorkeuzes. Vergelijk dat maar eens met de modellen in Azië en Noord-Amerika.....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws