Rijtest: Lexus RX450h

Lexus RX450h

De vorige RX was een beetje een anonieme verschijning. Het voordeel aan zo’n saaie SUV is dat hij minder wrevel oproept dan bijvoorbeeld een BMW X5. Met de nieuwe RX hebben ze de wagen meer een gezicht willen geven. De RX past nu ook mooi aan bij de rest van het Lexus gamma. “Mooi” is misschien niet helemaal het juiste woord, maar toch hebben ze het voor mekaar gekregen hem de juist uitstraling mee te geven. Nerdy premium zou ik het kunnen omschrijven, de RX450h is dan ook een computer op wielen. Verder lijkt de 4,77 meter lange koets van voor een punt te maken, soms een wat vreemd zicht, maar goed voor de cW-waarde.

Het is natuurlijk vooral vanbinnen te doen in de Lexus. Waar te beginnen, want het is een beetje een wirwar van lijnen en kleuren.  Qua vormgeving zijn de Japanners nog niet zo “ver” als de Duitsers, desondanks word je het snel gewoon.  Vooral omdat de RX een zekere rust over zich heeft, maar daarover later meer. De afwerking en kwaliteit van de materialen is wel Duits te noemen. De Lexus zit uiteraard vol elektronische snufjes. Het begint al wanneer je je gordel om doet en de stoel en het stuur zich automatisch naar de laatste instellingen begeven.  Als je hem in achteruit zet kan je rekenen op een camera en parkassist. Voice control, head-up-display, verwarmde/verkoelde zetels, een elektrisch bedienbare achterklep en  elektrische zetels met geheugen zijn allemaal ook heel leuk. Maar het pronkstuk is toch wel het scherm en de klokken.

Lexus RX450h

Rechts op de middenconsole heb je een muis zitten. Het is de eerste keer dat ik een muis in een wagen tegenkom en het stelt niet teleur. Misschien komt het omdat ik van de internet generatie ben, maar de muis werkt heel intuïtief. Als ik sommige(!) 50+ers met een computermuis bezig zie, kan ik mij echter niet van de gedachte ontdoen dat die groep het iets moeilijker gaat hebben met de Lexus muis.  Op de klokken voor ons zien we niet de gebruikelijke toerenteller maar een soort power meter. Een toerenteller heeft bij een CVT automaat misschien weinig zin, maar de power meter eigenlijk evenmin. Om je ecodriving af en toe in de gaten te houden raad ik je het schermpje tussen de klokken aan en je oren. Je kan namelijk kiezen om op het schermpje te zien of je nu elektrisch of niet aan het rijden bent. Het schermpje is bijkomstig, want na een tijdje hoor je het ook gewoon.  De binnenruimte is wat je full size SUV mag verwachten zowel van voor als vanachter is er plek genoeg en er is geen middentunnel die in de weg zit. De batterijen van het hybride systeem nemen ook geen extra ruimte in beslag omdat de ze onder de achterbank zitten.

Lexus RX450h interieur

Een 3.5 liter V6 benzinemotor met 249 pk lijkt misschien een vreemde keuze voor een hybride, maar dat is het niet. Een hybride systeem opstelling is niet makkelijk, alles moet perfect in elkaar overlopen de V6 is daar klaarblijkelijk zeer goed in. Ook stoot een benzinemotor praktisch geen fijnstof uit. Fijnstof mag dan niet schadelijk zijn voor het milieu, te veel fijnstof is wel schadelijk voor de mens.

Met grote trots haalde ik een gemiddeld verbruik van 9,0 L/100km. Niet slecht voor  een auto van 2085kg, een 3.5 liter V6 én een automaat. Daarbij, ik ken mensen genoeg die met hun 3 liter V6 diesel SUV’s over de 9 liter verbruiken.  Mijn verbazing was dan ook groot dat volgens het boekje een gemiddeld verbruik van amper 6,3 L/100km mogelijk moet zijn. Ik zal dan toch wat meer kilometers in labo’s moeten maken, als ik aan zo’n cijfer wil geraken.

Met de juiste voet, werkt het hybride systeem dus voor deze SUV. Je kan ook makkelijk minder zuinig rijden. De RX beschikt immers over 299 paarden, de elektromotor zou dus nog een extra 50 pk moeten bijbrengen. Met die 299 pk sprint de 450h in 7,8 seconden naar de 100 km/u en houdt hij het voor bekeken op een gelimiteerde “veilige” 200 km/u.  Vertrekken doe je trouwens nooit helemaal elektrisch, je kan het wel, maar het is af te raden. Het gaat veel te traag voor in het verkeer, en bij een millimetertje teveel gas pakt de V6 al over. Dé manier om zuinig te rijden is om tegen 50km/u je gaspedaal te strelen. Zo blijft hij 50 rijden, maar dan puur op de batterijen.

Lexus RX450h

Waar de RX echt in uitblinkt is zijn gebruiksgemak. Hij stuurt lekker licht maar blijft altijd koersvast. Ook is hij heel stil. Alleen bij het optrekken hoor je de V6, maar dat is zeker geen straf. Op de autostrade gaat de V6 naar de achtergrond en hoor je alleen de brede banden nog. De zetels laten niet echt toe dat je bochten gaat nemen, maar de RX zet toch eerder aan om rustig te rijden. Alleen moet je zeker wel  luchtvering aanstippen op de optielijst. De stalen veren van ons exemplaar zijn net iets te oncomfortabel voor de grote Lexus. Een Lexus 4x4 hoort gewoon comfortabel te zijn, ze worden niet voor niets de Japanse Mercedes genoemd. Een naam, die ze met de stalen veren, geen eer aan doen.

Een Lexus RX450h AWD(4x4) begint bij 61.180 euro. Hij is dus zeker geen koopje, ook niet tegenover de 57.959 euro van de Mercedes ML 350 CDI BleuTEC 4MATIC. Op dat niveau komt het natuurlijk niet aan op 3000 euro, het zal eerder je persoonlijke voorkeur zijn die de doorslag zal geven.  Je kan de RX450h voor 57.500 euro ook in voorwielaandrijving krijgen, maar dan is het nu van je SUV al helemaal weg natuurlijk.

Lexus RX450h

Tekst:

Wim Verboomen
Foto's: Glenn Nuijens
Dank aan Lexus België

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 14:43
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Ik kijk toch altijd eens om al er eentje passeert. Blijft me boeien, die RX reeks.

perfect voor die mensen die 15:24
afbeelding van perfect voor die mensen die

perfect voor die mensen die op zoek zijn naar een milieuvriendelijke SUV. hij rijdt echter maar half zo sportief dan een van een 3-liter benzine voorziene X5 bijvoorbeeld dus wat dat betreft zeker géén groen alternatief vr zulke SUV's...

Chrido 21:02
afbeelding van Chrido

Ik heb een testrit gedaan met een RX450H Technology. Deze wagen is subliem in het bochtenwerk en gaat voor een hoogstaande comfortkwaliteit.
De luxury, gaat iets te bomperig en iets minder strak dan de actieve stabilisatoren.
Ik wasverkocht er heb met er een aangeschaft. Geleverd mei 2010. Wel gekocht bij mijn Toyota dealer, prijselijker.
Hou jullie op de hoogte

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws