Live in Brussel 2015: Audi Q7

audi-q7-autosalon-brussel-2015-foto-108_0

Ietwat onverwacht heeft Audi België er voor gezorgd dat bezoekers van het salon kunnen genieten van de gloednieuwe Q7. Die moet met zijn lager gewicht en groenere motoren het nogal vuile imago van zich afschudden.

Met een lengte van 5,05 meter en een breedte van 1,97 meter is hij iets kleiner dan zijn voorganger. Maak echter geen illusie, de nieuwe generatie Q7 is nog steeds een containerschip op wielen, al hebben de vormgevers bij Audi er voor gezorgd dat het geheel dynamischer aanvoelt. Als een soort van mastodont in een figuurcorrigerend pakje. De grille vooraan, die is dan weer grootser en scherper dan ooit. De visuele evolutie staat hem alvast wel. zeker achteraan dankzij de knap uitgesneden uitlaten.

Evolutie van binnen

Oké, aan de buitenkant komt de nieuwe generatie Q7 niet meteen wereldschokkend over. Eenmaal binnen des te meer. Want de huidige generatie kampt met stevig verouderd instrumentaria. Die componenten werden naar de vuilbak verwezen en vervangen door de laatste technologie die het merk met de vier ringen heeft te bieden. Zo merk je als chauffeur vlak voor je neus het Audi virtual cockpit-systeem op. Een dure naam voor een compleet digitaal dashboard dat zijn première beleefde in de sportievere TT. Je rechterhand rust dan weer op het nieuwste MMI-touchpad om het infotainmentsysteem te besturen. Naar muziek luisteren doe je met het state of the art 3D sound-systeem dat je optioneel kan krijgen. Tenslotte wordt al dat lekker speelgoed gedrapeerd in een interieur dat voortaan terug op punt staat met dat van de A8.

Gigantisch pluimpje

Minder zichtbaar, maar wel belangrijk is het nieuwe MLB Evo-onderstel waar de nieuwe Q7 op komt te liggen. Dat platform in samenwerking met lichtere onderdelen in de gehele wagen dringen in de 3.0 TDI-uitvoering het gewicht terug met maar liefst 325 kilogram. Niet alleen is dat het equivalent van constant met vijf passagiers minder te moeten rondrijden, de Q7 duikt daardoor net onder de 2 ton met een leeggewicht van 1.995 kg. Neem je hem met de 3.0 TFSI-benzinemotor, dan daalt het gewicht naar 1.970 kg.

Je moet er dan ook niet al te lang over nadenken dat de Q7 een stuk groener is geworden. De 3-liter diesel (3.0 TDI) met 272 pk en 600 Nm koppel kan een normverbruik optekenen van 5,7 l/100km en een CO2-uitstoot van 149 gram. De 3-liter benzine (3.0 TFSI) beschikt over 333 pk en 440 Nm aan koppel en komt toe met een normverbruik van 7,7 l/100km en een CO2-uistoot van 179 gram.

Op termijn kunnen we een fiscaal vriendelijkere versie verwachten van de 3.0 TDI met 218 pk, 500 Nm en een lagere CO2-uitstoot. Echt leuk wordt het pas met de Q7 e-tron, die gebruikt de 3.0 TDI in samenwerking met een elektromotor waardoor je beschikt over 373 pk, 700 Nm, een normverbruik van 1,7-liter en een CO2-uitstoot van 50 gram.

Wat moet dat kosten?

Zoals steeds kan je helemaal verloren lopen in de optielijsten van Audi. De Duitsers pochen zelfs dat de Q7 de productiewagen is met de meeste driver assistance-spullen aan boord. Zolang je er centen voor neer legt natuurlijk. Wij noteren alvast de achterwielsturing (die de achterwielen tot 5 graden kan draaien), een file-assistent die ook het stuur overneemt en een WIFI-hotspot.

Standaard krijg je tegenwoordig cruisecontrol, parkeerhulp en pre sense city dat een waarschuwing naar je gezicht katapulteert bij een mogelijk aanrijding in de stad.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws