Live in Brussel 2015: Mini John Cooper Works

mini-cooper-jcw-autosalon-brussel_06

De (gewone) Cooper S kunnen we al moeilijk een trage rakker noemen, maar het mag altijd nog een beetje meer zijn. En meer wil nu eenmaal zeggen dat de John Cooper Works badge terug te vinden op de koffer. Hier in Brussel maakt deze hot hatch zijn Europees debuut.

Zijn komst was verwacht, en bijgevolg heeft hij op Europese bodem nu ook zijn debuut gemaakt bij het grote publiek. Bij JCW hebben ze zich nu ook eens mogen uitleven op dat nieuwe 2.0-liter benzineblok dat ook in de (gewone) Cooper S terug te vinden is. Het resultaat mag er gerust zijn, want de sportiefste Cooper krijgt 231 pk en 320 Nm op de voorwielen gepresenteerd en hij is er zelfs niet door bijgekomen want het gewicht is identiek aan de vorige generatie (1.115 kg)

Manueel of Steptronic?

Traditiegetrouw kan al dat geweld via een manuele zesbak richting het asfalt gestuurd worden, en dan heeft hij aan 6,3 seconden genoeg om aan de honderd te geraken. Wie voor meer automatisering kiest kan gaan voor de Steptronic-automaat met zes trappen welke met 6,1 seconden moet toekomen voor de sprint naar honderd. Voor de beiden stopt het gevecht met de wind op 246 km/u waar je je in een Mini niet voor hoeft te schamen.

Motorisch zit het zeker goed, en via het sportonderstel met als optie de dynamisch instelbare dempers ben je er zeker van dat je ook in de bochten zo weinig mogelijk snelheid hoeft te verliezen. Het remmen wordt keurig verzorgd door de jongens van Brembo zodat je ook daar over voldoende reserves beschikt.

Hoe te herkennen?

Voor een luttele 31.390 euro kan je met de instapversie naar huis bollen en voor die smak geld zijn ze bij JCW niet zuinig geweest op het aantal badges die je rondom en binnenin kan terugvinden. Buiten komen we een dikkere voorbumper tegen met een wat aggresievere look, sportieve zijschorten, een aangepast achterbumper en het betere spoilerwerk op de koffer. De uitlaat is zoals vertrouwd centraal achteraan aanwezig en laat zich in de JCW-trim nog iets nadrukkelijker horen dan bij de Cooper S wat altijd fijn is.

Aan de binnenkant zijn nog een aantal badges terug te vinden, zodat je zeker nooit kan vergeten met wat je nu juist onderweg bent. Het zitten gebeurd in sportief meubilair met de nodige zijsteun, zodat je op je plek blijft als je de sportophanging test. De toerenteller krijgt voor de gelegendheid het Checkered Flag motief mee waardoor elke dag in circuitsfeer kan verlopen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws