5 Tips om de autostrade te bestormen tijdens hevige regenval

regen-op-autostrade_01

We zijn momenteel midden zomer in België. En dat betekent maar één ding; het regent dat het giet. Wij geven je vijf tips die iedere chauffeur ter harte zou moeten nemen op de autostrade om het veilig te houden.

Niets zo lastig als overdag rijden op een autostrade in de gietende regen. Door het opstuivende water is de zichtbaarheid bijna nihil. Wij geven alvast vijf tips die potentieel veel blikschade kunnen voorkomen.

TIP 1: Zichtbaarheid troef

Er is niets belangrijker op de weg dan zichtbaar zijn. Het klinkt misschien banaal, maar te veel mensen gaan er van uit dat lichten enkel maar dienen als de zon onder is. Vergeet daarom nooit, maar dan ook nooit, je lichten aan te zetten op de autostrade tijdens hevige regenval. Pleurt het echt met bakken uit de lucht en zie je geen 2 Twingo's ver meer voor je ogen, zet dan ook je mistlichten aan. Want door de opspattende regen verdwijnen je achterlichten als sneeuw voor de zon (metaforisch gezien natuurlijk). Gebruik het wel enkel bij hevige regenval, niemand houdt van mistlichtrijders als er twee spatten uit de lucht vallen (is zelfs niet wettelijk).

Voor chauffeurs met automatische lichten hebben we ook nog een tip. Natuurlijk is het lekker premium dat je lichten vanzelf opspringen. Echter doen ze dat soms niet overdag tijdens hevige regenval omdat de sensor het niet donker genoeg vindt. Wees dus niet die eikel met de geleasede BMW zonder lichten - ook al doe je het onbewust. Even draaien aan die hendel/ knop en klaar.

TIP 2: Awoert aan de snelheidsduivel

Dus jij vindt het leuk om op het linkervak 130 km/u te knallen terwijl de autostrade blank staat en de regen met bakken uit de lucht valt? Niet cool. Ook al heb je vierwielaandrijving en banden die gemaakt zij om door het Gardameer te rijden, de omgeving blijft de limiterende factor. Er moet maar iemand van het middenvak jou niet gezien hebben (want de regen valt met bakken uit de lucht, weet je wel) en plots naar links gaan. Ook is je remweg een stuk langer, dus als er plots iets gebeurt voor je neus kan die 30 km/u verschil wel eens het verschil zijn tussen veilig thuiskomen of de takeldienst bellen.

O ja, dit wilt natuurlijk niet zeggen dat je als een bejaarde dame 70 moet gaan rijden op de autostrade. Probeer gewoon de flow van de rest van het verkeer te volgen. Zolang de rest maar niet +120 km/u rijdt natuurlijk...

TIP 3: Afstand is koning

Goed, de lichten staan al aan en je snelheid ligt iets lager dan die van de gemiddelde F1-piloot op Spa-Francorchamps, tijd om een perimeter in te stellen. Door de slechtere zichtbaarheid en de langere remweg is het belangrijk om net dat tikkeltje meer afstand te houden tegenover je voorganger. Op die manier kan je beter anticiperen op wat er voor jou aan het gebeuren is.

TIP 4: Rij relaxed

Maak niet de fout om 'relaxed' te verwarren met 'nonchalant'. Er is geen reden om als een gestresseerd, bang konijn achter het stuur te zitten. Focus op de weg en de omgeving en ga niet verkrampt zitten. Zolang je jouw aandacht erbij houdt is er geen reden tot paniek.

TIP 5: Eerste hulp bij aquaplaning

Aquaplaning is het ontstaan van een dunne waterfilm tussen de band en het wegdek. In mensentaal: je wagen is tijdelijk onbestuurbaar. Hoewel het weinig voorkomt is het toch een potentieel gevaar. Gebeurt het toch, ga dan zeker niet bruusk remmen (of erger nog, pompend remmen als je ABS hebt). Ga van het gas zonder te ontkoppelen zodat je wagen afremt op de motor. Tegelijkertijd is het belangrijk om in de juiste richting te sturen door te kijken waar je heen wilt. Ga dus niet als een malle rondkijken naar tegenliggers of de vangrail, maar focus je op een veilig punt op de autostrade.

TIP 6:...

Nu is het aan jullie, welke tip willen jullie nog meegeven aan de lezers? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Alfred 17:30
afbeelding van Alfred

Tip 1: opletten met dat mistlicht, bij een spiegel-nat wegdek kan dat ook verblinden en werkt dat omgekeerd. Voor degenen die soms naar onze Noordenburen gaan; mistlicht voeren bij regen is daar verboden, net om die reden.

Tip 6: je hoeft je niet te schamen als je je ongemakkelijk voelt, blijf gewoon rustig rechts hangen als dat het meest comfortabel is voor je. Ga geen vrachtwagens inhalen tegen 91 km/u terwijl je stuur bijna uit je handen trilt van de zenuwen. Hoe langer je inhaalt, hoe langer je last hebt van het opspattend water van de vrachtwagen.

Tip 7 - ook geldig bij geen regen, aanvullend bij tip 3 eigenlijk: rem enkel als het nodig is. Sommigen hebben de neiging om ook op hun rem te tikken als hun voorligger dat doet, of gewoon random als er een dikke druppel net voor hun neus valt. 't is misschien ook wat persoonlijk, maar ik probeer van m'n rem te blijven als we slechts een paar km/u vertragen. Op die manier vermijdt je een (paniek) rem-accordeon waarbij de achterste bijna stil staat.

Waxweazel 18:00
afbeelding van Waxweazel

Uw tip 7 moet ik ten stelligste afraden bij slecht zicht !
Aangezien het zicht zo slecht is, weet je juist niet waarom je voorligger remt. En juist om die reden kan jij te laat gaan remmen waardoor je ofwel tegen je voorligger zit, of dat je achterligger helemaal geen tijd meer heeft om te remmen.
Liever eventjes die remlichten laten branden zodat je achterligger weet dat hij zich moet klaarhouden.
Dit is juist hetzelfde met een accordeonfile.

Alfred 18:31
afbeelding van Alfred

Je moet natuurlijk ook inschatten hoe hard je voorligger remt, daarom de "paar km/u" vermelding. Als je voorligger doorremt rem je natuurlijk mee, als die enkel zijn remlichten laat oplichten kan jij dat uitstellen en opvangen met uit te bollen. 't is net door die remacties dat je accordeons krijgt. Jouw voorligger remt 2 km/u af, jij 4, daarachter 6, daarachter 8, ... Je achterligger merkt ook op dat je uitbolt, dus die kan ook mee uitbollen, ... Nuja, 't is zoals ik eerder zei misschien ook persoonlijk, ik heb al te vaak gezien dat mensen overreageren op remlichten (en een semi-noodstop maken uit paniek) bij regenweer dus ik vermijd het om mijn remlichten onnodig op te lichten.

Herman Puelinckx 18:48
afbeelding van Herman Puelinckx

Volledig akkoord. Bovendien geven remlichten een signaal aan de bestuurders achter ons.

Yvesw 19:22
afbeelding van Yvesw

Op de redactie zijn de meningen ook enorm verdeeld over het mistlicht. Als het met bakken uit de lucht valt, opspat en het weer grijs is steek ik ze alleszins aan. Kijk zelf maar eens rond hoe snel wagens (met gewoon licht) verdwijnen in de watermassa.

Sven 19:57
afbeelding van Sven

Tip 8: koop geen grijze auto. Het verschil tussen een lichte, donkere of grijze auto in mist of opspattende regen is enorm. Grijs mag dan wel makkelijk zijn, vuil verbergen en goed reflecteren in het donker, bij regen of mist verdwijn je in de grijze massa.

Kevin 21:01
afbeelding van Kevin

Volledig mee eens, al ben ik zelf helaas een grijze rijder. ( omdak maar kon kiezen tussen 3 kleuren en zwart en wit zijn niet mijn favoriet.)

Tip 1: Ik ben er toch voor, als het echt regent dat het giet en je amper nog kan zien wat er voor je gebeurt, ben ik toch steeds blij dat ik een mistlamp voor mij zie verschijnen. Ik kan er echter ook wel weer inkomen dat mistlichten zodra de regen minderd snel verblindend kan gaan werken.

Tip 4: rij relaxed inderdaad, lukt diet niet rij rechts helemaal mee eens. Heb je dan nog iets van " Wat is dit" en blijf je bibberen, rij dan door naar het eerste tankstation of parkeerplaats en zet je daar waar je veilig kan wachten tot na de stortbui. Bang rijden is niet veilig rijden. Als er geen in de buurt is, neem de eerst volgende afrit en zet je op de openbare weg ergens waar je veilig kan en mag geparkeerd staan.

logic 12:20
afbeelding van logic

Ik moet Alfred bijtreden :)
Denk niet dat dat een persoonlijke kwestie is, maar dat hij de vinger op de wonde legt. Onnodig remmen is eigenlijk altijd te mijden en in het bijzonder tijdens regenweer, omdat de verlaagde zichtbaarheid ook grotere schrikreacties teweegbrengt, met de gekende gevaren en filevorming als gevolg. Daarom zou ik die tip van Alfred een beetje verruimen voor goed begrip, want defensief rijden en anticiperen is s-u-p-e-r belangrijk.

En dat fout gebruik van mistlichten is hatelijk, heeft ook nadelige gevolgen om mistlichten te gebruiken waar ze niet nodig zijn. Deze mag je enkel gebruiken wanneer je bij wijze van spreken geen hand meer voor uw ogen ziet. Waarom? Haal een donkere regenachtige avondspits voor de geest, waarbij mensen onnodig hun mistlichten gebruiken. Dat maakt het voor de achterliggers veel moeilijker om het verkeer in te schatten, in de spray en neerslag zie je vooral één rode gloed wat het verdomd moeilijk maakt om ze te onderscheiden van remlichten (de felheid van het licht is 'n belangrijk referentiepunt)… tenminste, als je verder kijkt dan je neus lang is, want vanzelfsprekend is dat wel gemakkelijk te onderscheiden bij uw directe voorligger, maar ik spreek over de >5 auto’s voor u.

De belangrijkste tip vind ik leren anticiperen, verder kijken dan uw voorligger alleen & uw snelheid aanpassen aan de situatie. Het doet me deugt te lezen dat er mensen als Alfred ook de strijd aangaan tegen die onnozele accordeon files. ;-)

lauw 11:07
afbeelding van lauw

Waarom zitten we de laatste dagen weer met zoveel (onnodige) files...? Juist, de gemiddelde Belg kan niet meer rijden. (punt) Of: kan niet meer rijden met een beetje neerslag.
Ondanks het voor sommigen moeilijk is: houd toch een beetje afstand en wacht even met remmen. Kijk ook eens enkele auto's voor jou, dat kun je alleen als je natuurlijk wat afstand houdt. In 9 kansen op 10 klopt het volgende:
- het is een vrouw
- hij/zij is niet-handenvrij aan het bellen
- er zitten 2 of meer mensen in de auto die druk aan het discussiëren zijn (doe dat thuis?! als bestuurder, focus je aub een beetje op de weg)

Ik zit te veel in de wagen... en erger me blauw.
Laatst had ik ook even een andere wagen waarvan ik de benzine (eens geen diesel) zelf moest betalen. Dan let je toch wat meer op, op onnodige acties en ga je wat trager rijden.
Een deel van het probleem is dat de helft van de Belgen 'gratis' rijden, hetzij een tankkaart van de eigen vennootschap -> dan nog heb je het gevoel dat je goedkoper rijdt "het is op de firma", afgetrokken, btw, volume-korting enz....

Dus voor mij, bottomline: anticiperen en onnodig remmen vermijden.

Soms durf ik wel eens pharen naar mensen die het te bont maken qua remmen, meestal gaan die dan gewoon uit te weg. Sommigen gaan het nooit leren, rijden

Herman Puelinckx 18:46
afbeelding van Herman Puelinckx

Dimlichten aansteken

Sracerr 11:31
afbeelding van Sracerr

Het is in de omgeving Brussel erg gevaarlijk op de weg, dat komt denk ik omdat mensen haast hebben en elkaar geen mm gunnen. De verkeers situatie op de weg is dermate onoverzichtelijk/krap en slecht onderhouden dat je vaker het idee hebt ergens in de "war zone Irak" rond te rijden dan in het mooie Belgie.

Thom@s 15:13
afbeelding van Thom@s

CC uitschakelen!

Kevin300 16:29
afbeelding van Kevin300

niet met versleten banden rondrijden. nooit niet ma vooral niet bij regenweer

Sracerr 10:09
afbeelding van Sracerr

@Thom@S inderdaad, uitzetten dat ding!. Het is ook zo vervelend als mensen gaan inhalen op de CC en geen gas bijgeven!, wat resulteert dat men met slechts een paar km verschil de ander inhaalt en er nodeloos lang over doet. Je ziet dan meteen dat er achterop een rij/opstopping ontstaat met veel brandende remlichten. GASGEVEN!!!!!!

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws