De driecilindergekte is er ook bij BMW officieel ingeslagen. Na eerdere geruchten over een 1-reeks of zelfs een modelletje eronder met een driecilinder is hier nu de eerste concrete stap.
Zowel voor de diesel- als de benzinemotoren heeft BMW een driecilinder klaar, zodat ze aan elke vraag kunnen voldoen. Een driecilinder is maar magertjes zonder turbo. Daarom plaatst BMW er eentje op de 1,5 liter grote motor om zo tot een vermogen van minimaal 120 pk (en maximaal 225 pk) te komen, het koppel kan maximum 270 Nm bedragen voor de benzineversie, de diesel zou minimum 100 pk en maximum 180 pk en 300 Nm halen. De benzinedriecilinders zouden tot procent zuiniger zijn dan de huidige N20 viercilindermotoren.
Het aluminiumblok krijgt Valvetronic variabele kleppentiming en een compressieverhouding van 11.0:1. De architectuur is gebouwd met het oog op de modulariteit in de toekomst, vandaar ook de inhoud van 500cc in elke cilinder. Uiteraard is de motor bedoeld voor productiemodellen, waarbij de i8 Hybrid de eerste zou zijn met een driecilinder. Op termijn komt hij ook in het Mini-aanbod, in de 1-reeks en 1-reeks GT en ook de 3-reeks.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 12 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 18 uur geleden