De kans is groot dat je nog nooit van deze wagen hebt gehoord, maar onderhuids kan je hier wel eens naar de toekomst zien. Het conceptuele nanoFLOWCELL-systeem is vijf keer sterker dan de huidige lithium-ion batterijen. Is dit de toekomst van elektrische wagens?
We geven het toe, dit jaar op het autosalon van Genève hebben we niet veel ruchtbaarheid gegeven aan deze wagen. Het leek ons een gevalletje te zijn van een éénmalige concept en verschijning om dan recht naar het automerkenkerkhof gestuurd te worden. Blijkbaar niet, want de Duitsers van nanoFLOWCELL AG wisten zopas te melden dat hun QUANT e-Sportslimousine goedkeuring heeft gekregen om rond te toeren in Europa. Daarmee wordt het de eerste wagen met flow-cell electric drive technologie op Duitse wegen.
Het rijdt
Maar wat is er nu zo speciaal aan deze wagen? Wel, het systeem zelf is zo technisch dat het merk toegeeft dat het moeilijk valt uit te leggen. Maar we gaan alvast proberen. Flow cells combineren aspecten van een elektrische accumulator (opslaan van energie) en een brandstofcel. Elektrolyten worden opgeslagen in twee aparte tanks en door een cell gecirculeerd. In het midden zit een membraan die de twee elektrolyten splits maar wel energie doorlaat. Daardoor ontstaat de kracht die naar de elektromotoren gaat. In mensentaal: het systeem werkt en is zelfs vijf keer performanter dan een batterijpak van hetzelfde gewicht.
De Quant e-Sportslimousine stuurt die kracht naar vier elektromotoren (één aan elk wiel) die een gezamenlijk vermogen van 653 pk weten op te wekken. In hun utopische wereld accelereert hij in 2,8 seconden naar de honderd, piekt de top op 380 km/u en heeft hij een bereik van 600 km. We zijn alvast benieuwd hoe het nu verder gaat met het merk.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 6 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden